Nakoupím potraviny, vrátím knihy. Spolupráce Rohlíku a Knihobotu funguje, lidé poslali už 35 tisíc knih
Šéfové největšího českého online supermarketu a knižního secondhandu si pochvalují, že získávají nové zákazníky. A pomáhají dobré věci.
Od května mohou zákazníci, kteří si nakoupí potraviny na online supermarketu Rohlik.cz, kurýrovi například vedle vratných tašek předat také již nevyužívané knihy, aby našly nového majitele. Jde o spolupráci s knižním secondhandem Knihobot, který nepotřebné čtení nabízí znovu do prodeje. Během prvních tří měsíců se provedlo více než 3 600 svozů, při kterých se kurýři od zákazníků vraceli s knihami všeho druhu. Celkem se vybralo 35 tisíc titulů a šéfové obou českých firem si spolupráci pochvalují. Část peněz z celého procesu putuje na charitativní účely.
„Díky Rohlíku jsme získali více než tři tisíce nových dodavatelů knih, a to pouze za první tři měsíce spolupráce. Většina z nich navíc byla prvododavateli, využila tedy naši službu poprvé,“ hodnotí novou spolupráci výkonný ředitel Knihobotu Dominik Gazdoš, který se po upevnění přední pozice mezi online antikvariáty v Česku vydal se svou firmou pod mezinárodní značkou Bookbot také za hranice. Zajímají ho německojazyčné trhy a v Německu a Rakousku už v posledních týdnech od zákazníků vybral první desítky přečtených knih. Ty lidem často leží doma a Knihobot se snaží přicházet se způsoby, jak je od lidí co nejsnadněji dostat opět na trh.
Ve Vídni pilotuje při svém startu ve spolupráci s jiným českým startupem DoDo speciální taxíky, které knihy vybírají, a na domácí půdě jde třeba právě o spolupráci s Rohlíkem. Do konce července největší český online supermarket, který založil Tomáš Čupr a nyní s ním expanduje po Evropě, uskutečnil celkem 3 696 svozů, v rámci nichž se kurýři vraceli i s knihami. Rohlík za tuto službu obdržel částku 241 tisíc korun, které mu Knihobot vyplatil za zprocesování logistiky dovážek. Už na začátku spolupráce se nicméně firma zavázala, že tyto výnosy daruje na charitativní účely.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPeníze putují Nadačnímu fondu Veroniky Kašákové, který se zaměřuje na pomoc dětem z dětských domovů. „Tato služba si od prvního dne získala jen ty nejpozitivnější ohlasy. To dokazuje i nemalá částka, která se pro nadační fond dokázala vybrat během prvních tří měsíců jejího fungování. To nás utvrzuje v tom, že jsme se vydali správnou cestou,“ uvádí šéf českého Rohlíku Martin Beháň, který o tom, jak se online supermarketu daří, hovořil v našem CzechCrunch Podcastu. Spolu s ním vysvětloval, proč je česká e-commerce tak výjimečná, šéf Notina Zbyněk Kocián.
Poslání knih do Knihobotu funguje jednoduše i prostřednictvím kurýrů Rohlíku. Zákazník vloží do tašky nepotřebné knihy spolu se svým telefonním číslem a e-mailem. V Knihobotu je pak spárují s účtem daného uživatele, který po prodeji každé odevzdané knihy obdrží 60 procent prodejní ceny minus 29 korun. Samotný online antikvariát Dominika Gazdoše v loňském roce vyrostl v obratu na 182 milionů korun. Letos dál roste, jen za první letošní pololetí dosáhl na 130 milionů korun. Celá skupina Rohlík, která operuje také v Maďarsku, Rakousku, Německu a Rumunsku, loni vyrostla na téměř 14 miliard korun.