Nákup digitálních mincí místo sázení stromů. Česká aplikace, kterou vyvíjí Cleevio, umožňuje snižovat emise

Peter BrejčákPeter Brejčák

dsc_3709-min

Foto: Mischa Babel, Martin Svoboda

David Bezděka, ředitel agentury Cleevio

Mobilní aplikace, která svým uživatelům umožňuje spočítat a následně také vymazat svou uhlíkovou stopu. Na takovém principu funguje projekt CO2IN podnikatele Jana Palaščáka, jenž vyvíjí agentura Cleevio, a který zároveň existuje jako digitální měna krytá evropskými emisními povolenkami. Právě jejich nákupem může člověk zabránit tomu, aby si povolenky koupil někdo jiný, tedy hlavně společnosti, které je potřebují k tomu, aby mohly vypouštět emise a znečišťovat ovzduší.

„Čím více lidí bude mít CO2IN, tím méně povolenek zbude v oběhu pro znečišťovatele. Takže budou nuceni přejít na obnovitelné zdroje nebo snížit spotřebu energií, protože už se jim nevyplatí do povolenek investovat. Pro představu: jeden CO2IN odpovídá deseti kilogramům vyprodukovaného oxidu uhličitého,“ popisuje pro CzechCrunch zakladatel a šéf projektu Jan Palaščák.

„Pokud se chcete zapojit do boje proti klimatické změně a nemáte čas měsíc sázet stromy, můžete využít právě CO2IN,” doplňuje Palaščák, který před deseti lety založil společnost obchodující s elektřinou a plynem Amper Market. Tu v roce 2018 koupila nedávno padlá Bohemia Energy, Palaščákova skupina Amper Holding s ní už ale po prodeji neměla žádné spojení. V Amper Holdingu se Palaščák věnoval dalším projektům a v průběhu let například přišel v Česku jako první s konceptem virtuální komerční elektrárny.

Kromě toho se ale zabývá i takzvaným offsetováním, tedy snižováním či vymazáváním uhlíkové stopy. A připadalo mu, že všechny projekty tohoto druhu jsou stejné, že jen někdo natiskne certifikáty a sází zmíněné stromy nebo investuje do obnovitelných zdrojů. Se svým týmem chtěl přijít s něčím novým, až vzniklo platidlo kryté ekonomickou hodnotou.

dsc_3686-min

Foto: Mischa Babel, Martin Svoboda

Aplikace CO2IN

Aplikace tak umožňuje nakupovat a prodávat „mince“ CO2IN (v angličtině spojení slov mince – coin a CO2 – oxid uhličitý) a uživatelé si je mohou posílat také mezi sebou, například kamarádům za oběd. Kromě toho si mohou spočítat svoji uhlíkovou stopu a vidět, kolik mincí si musí nakoupit, aby ji smazali. Do budoucna je plánovaná také možnost platit touto digitální měnou v e-shopech, pro firmy a municipality je připravená možnost registrace „na IČO“.

Aplikace plánuje po novém roce zahájit expanzi do Evropy, v Česku nyní do konce prosince směřuje k dosažení hranice deseti tisíc uživatelů. Kolik z nich je reálně aktivních nebo jaký je objem prodaných mincí CO2IN však nekomentuje.

Loni se na platformách iOS i Android objevila počáteční verze aplikace, která se zaměřovala hlavně na edukaci, od letošního září je už dostupná ostrá verze s možností nakupovat samotné „mince“. Za jejím vývojem stojí rychle rostoucí české vývojářské studio Cleevio, celková finanční investice do ní vyšla už na půl milionu eur, tedy bezmála třináct milionů korun.

„V Cleeviu často pracujeme na nových nápadech, které nikdo předtím nedělal, což je i případ aplikace CO2IN. Klient nám popsal svůj nápad a bylo na nás jeho vizi zhmotnit. Naši vývojáři se tak stali odborníky na online trading system, digitální měny, emisní povolenky, zkrátka témata, která nejsou úplně běžná. Každý náš projekt je velice specifický a vyžaduje neustálé vzdělávání,“ komentuje projekt David Bezděka, ředitel Cleevia.

Jeho slova potvrzuje také produktový šéf CO2IN z Cleevia, Jan Peřka. „Na začátku bývá dobré si udělat pár základních cvičení, aby se postavila kvalitní vývojová roadmapa. Produktový manažer si musí ujasnit s klientem byznys ideu a priority a zároveň s vývojovým týmem stanovit nejlepší možná řešení pro implementaci a časovou náročnost,“ popisuje vývoj produktu, který dosud na trhu neexistoval.

Pro Cleevio nejde o jediný atypický projekt, který řešilo. Například pro americký startup GoodTrust naprogramovalo aplikaci, díky níž je možné na jedno kliknutí nechat smazat všechny internetové účty osoby, která zemřela, a řešit její celkový posmrtný digitální odkaz. Mezi další patří například aplikace Ionity pro majitele elektromobilů, která urychluje a zjednodušuje proces nabíjení, registraci i platby, nebo férový a uživatelsky přívětivý online autobazar Driverama.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je agentura Cleevio. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.