Od frontendu až po blockchain. Vývojářské studio Cleevio rozšířilo nabídku a za dva roky vyrostlo o 400 procent

David Bezděka, ředitel agentury Cleevio

Foto: Cleevio

Vývojářské studio Cleevio s kancelářemi v Praze, Brně a vilou v Portugalsku na trhu působí již třináct let. Poté, co se do jeho čela postavil nový šéf David Bezděka, agenturu v podstatě reinkarnovali a zaměřili se čistě na zakázkový vývoj. Za posledních pět let se v portfoliu klientů objevila jména jako McDonald’s, Coca-Cola nebo Deloitte a v posledním roce se podařilo navázat několik velkých partnerství, například se společností Driverama zaměřující se na trh s ojetými automobily v západních zemích.

Po čtyřech letech od nástupu Davida Bezděky se ukazuje, že obrat v zaměření agentury byl krok správným směrem. Cleevio rychle roste a od roku 2017 téměř každý rok zdvojnásobilo svůj obrat – čtyři roky dozadu byl na úrovni deseti milionů korun, loni už šlo o 37 milionů. Růst přitom ještě akceleruje, letošní původní plán ve výši 76 milionů agentura překoná výrazně nad hranicí 100 milionů korun.

„Poslední čtyři roky byly hodně náročné,“ usmívá se Bezděka při rozhovoru pro CzechCrunch. „Bylo to období intenzivního růstu, každý den bylo potřeba naučit se něco nového. Ale podařilo se. Z malinké agentury jsme vyrostli do současné podoby plnohodnotného partnera na poli digitálních produktů,“ hodnotí šéf agentury, jejíž tým se jen letos rozroste z padesáti lidí na dvojnásobek.

Jako tři hlavní faktory růstu přitom označuje skvělý tým, orientaci na kvalitu a partnerství a v neposlední řadě také širší portfolio služeb, kdy Cleevio začalo nabízet komplexnější produkty, například i specializaci na blockchain, a otevřela se mu tím větší část trhu. Příští rok se pak chce zaměřit na zefektivnění procesů ve firmě a ještě více zapracovat na testování a datové či byznysové analýze.

cleevio-david-bezdeka-1-min

Ředitel agentury Cleevio David Bezděka

Foto: Cleevio

„Není pro nás důležité plánovat tržby například dvě stě milionů korun, mnohem zásadnější je být si nadále jistí, že u nás pracují jen ti nejlepší a že doručujeme tu nejlepší možnou práci. Zaměřujeme se na smysluplné projekty, které lidem reálně zkvalitňují život,“ vysvětluje Bezděka, který zároveň doplňuje, že v poslední době firmy na trhu obecně pochopily důležitost digitální transformace a rozumí, že nyní už musí inovovat mnohem rychleji, než byly zvyklé dřív.

Cleevio má dlouhodobě přibližně deset stabilních partnerů, s některými z nich pracuje více než tři roky a s většinou přes rok. Někdy přijímají také projekty na šest až devět měsíců, obecně se však zaměřují na větší a dlouhodobé klienty – a místo toho, aby navyšovali jejich počet, spíše rostou společně s nimi.

„Naše vize je jednoduchá. Nepracujeme jako klasická agentura, ale tvoříme s klienty partnerství a snažíme se dodávat produkty v nejvyšší možné kvalitě. Navíc dodáváme komplexní produkt, nejen super kód, ale společně budujeme a ladíme market-fit,“ doplňuje Bezděka.

Takovým způsobem probíhá například spolupráce s největším klientem, online platformou Driverama pro výkup a prodej ojetých automobilů, se kterou chtějí změnit trh s těmito vozy v celé Evropě. Právě díky této spolupráci Cleevio jen letos nabírá ještě třicet zkušených vývojářů, k čemuž mu má pomoct také nový náborový portál Tech Stars.

Mezi další klienty patří americký GoodTrust, pro nějž v Cleeviu navrhli a vytvořili aplikaci, která umožňuje správu online účtů zesnulých. Dále navrhli a vytvořili například projekt virtuální měny CO2IN snažící se o omezování klimatických změn pomocí obchodování s emisními povolenkami a mezi nejnovější projekty patří i vývoj přehledných aplikací pro nabíjení elektromobilů.

Velkým klientem v posledních letech byla také tuzemská Zásilkovna, se kterou Cleevio spolupracovalo přibližně tři roky, kdy se od prototypu aplikace na sledování zásilek dostali až k vytvoření komplexní služby Mezi námi. Následně aplikaci předali internímu týmu Zásilkovny.

„S Cleeviem jsme spolupracovali od roku 2017. Aplikaci nám nejdříve postavili pouze pro sledování zásilek, následně byla přidána možnost odesílat zásilky mezi uživateli. Se spoluprací jsme byli spokojeni,“ shrnuje pro CzechCrunch Milan Šmíd, marketingový ředitel skupiny Packeta, do níž Zásilkovna spadá. Počet doručených zásilek přes mobilní aplikaci je nyní kolem šesti milionů a počet stažení aplikace přesahuje dva miliony.

„Oddělení startupů bylo správným krokem. Jako součást agentury to nikdy nebude fungovat tak dobře.“

Cleevio ve své práci částečně využívá i zkušenosti svých zakladatelů, kteří před čtyřmi lety začali budovat samostatné startupy, jež původně vyvíjeli přímo v agentuře. Společně s Boženou Řežábovou jde o herní projekt Gamee, který loni exitoval za 130 milionů korun a letos spuštěním vlastních tokenů nasedl na blockchain. S Davidem Nevečeřalem pak šlo o fintech Spendee.

Lukáš Stibor, Miroslav Chmelka a Jan Částek doteď v Cleeviu drží majoritní podíl a jejich role se přesunula do oblasti mentoringu a poradenství, kdy Bezděkovi pomáhají se strategickými rozhodnutími a umožňují mu na firmu dívat se více z dálky. Tento nadhled si udržuje také při hodnocení, co se celé firmě od roku 2017 nejvíc povedlo a nepovedlo.

„Oddělení startupů bylo správným krokem. Pokud chcete budovat úspěšný startup, musí to být samostatná entita s vlastním týmem a vizí. Jako součást agentury to nikdy nebude fungovat tak dobře,“ hodnotí Bezděka.

cleevio-teambuilding-min

Tým agentury Cleevio

Foto: Cleevio

„Za úspěch považuji to, že Cleevio je fungující a rostoucí firma, která doručuje kvalitní, komplexní produkty. Nemůžu jmenovat jen jednu věc, která se podařila, protože za to, že je Cleevio tam, kde teď je, může kombinace tisíců menších dobrých rozhodnutí a stovek menších špatných,“ zamýšlí se Bezděka a přidává i konkrétní příklady.

„Možná, že nám dlouho trvalo přeorientovat se čistě z mobilního vývoje na komplexní produkty, to mohlo přijít o rok dřív, začali jsme až v roce 2019. Další chybou určitě bylo podcenění důležitosti HR, vždy jsme se spoléhali na jednoho člověka a teprve letos jsme postavili pětičlenný tým, který nám pomáhá hledat skvělé talenty v Česku i po celém světě,“ pokračuje Bezděka.

Právě rozšíření týmu o další talenty je jednou z hlavních priorit dalšího rozvoje Cleevia. Každý měsíc nabírá deset až patnáct nových lidí a do konce roku by firma měla překonat hranici sto lidí, což souvisí také s posilováním středního a vyššího managementu. Vznikly nebo v blízké době vzniknou pozice jako COO & Head of HR, Head of Delivery nebo Head of Sales. V příštím roce pak společnost očekává pokračování náboru, avšak mírnějším tempem.

„Je potřeba nechat ty změny trochu usadit. Řešíme teď hodně nové procesy, jsou totiž úplně jiné, když máte třicet lidí a když sto,“ vysvětluje Bezděka s tím, že se v Cleeviu nezaměřují čistě jen na nábor. „Investujeme také do vzdělání všech našich lidí. Snažíme se mít otevřenou a ‚domácí‘ firemní kulturu a celkově přinášet nápady, jak udržet kolegy motivované. Máme například pronajatou vilu v Portugalsku, kam může část týmu odletět a pracovat od moře,“ dodává šéf agentury.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je agentura Cleevio. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: Startupy, technologie, byznys, e-commerce.