Nápad z Berlína, který změnil svět. Nová série Netflixu odhaluje zamotaný příběh okolo technologie Google Earth
Hlavním motivem předposledního dílu Kód za miliardu dolarů (v originále The Billion Dollar Code) je potřeba spolupráce při boji s obří korporací. Vynálezci technologie, která umožnila vznik konceptu Google Earth, se musí sjednotit před velkým soudem o tom, jestli americká firma porušila jejich patent. Německá minisérie, založená na skutečných událostech, ukazuje dodnes živý boj inovátorů s těmi, co se je snaží ve velkém komercializovat.
Německo na přelomu 80. a 90. let si asi málokdo představí jako místo velkého technologického pokroku. Ani jím příliš nebylo, období kolem pádu Berlínské zdi nicméně platí za dobu velké obrody tamní společnosti. Mladí lidé byli dychtiví zkoušet nové věci a posouvat svět kupředu. Minisérie Netflixu přibližuje, jak v této atmosféře začali spolupracovat umělci s programátory na avantgardních digitálních projektech.
Jedním z nich byl i TerraVision, původně umělecký projekt, který na počátku 90. let přišel s něčím naprosto nevídaným – s interaktivní virtuální zeměkoulí, kolem které lze létat kamerou a kamkoliv se přiblížit až na úroveň jednotlivých domů. Jak už to u významných inovací bývá, téměř všichni si mysleli, že vytvořit něco takového není možné. Hrdinové série Kód za miliardu dolarů Carsten Schlüter, Juri Müller a jejich tým si ale šli tvrdohlavě za svým, dokud neuspěli.
Nejdříve se náhodou setkali v klubu, kde Carsten ukazoval svůj umělecky ambiciózní, ale technicky nedokonalý projekt. U kebabu si povídali o svých snech mít možnost létat kolem planety a navštěvovat na ní jakékoliv místo v digitální formě. S návrhem šli za německým Telekomem, obří telekomunikační firmou s bohatým rozpočtem na podporu digitálních uměleckých projektů. Založili studio ART+COM a pustili se do práce.
V roce 1994 pak světu představili zcela nový způsob, jak se na něj dívat. Jen málokdo ale kdy slyšel o TerraVision, zatímco všichni dobře znají Google Earth, které nabídlo prakticky totéž o deset let později. Není to náhoda. Americká firma o německých průkopnících dobře věděla, znala jejich řešení, věděla, že je patentované – a přesto se rozhodla ho využít bez jakékoliv kompenzace.
Až za dalších deset let dostali Carsten a Juri příležitost dokázat, kdo za základními technologiemi Google Earth stojí. Kód za miliardu dolarů je ukazuje v roce 2014 při přípravě na velký patentový soud. Vzpomínají na svá mladá léta, náročné počátky velkého uměleckého projektu, úspěch i následný sešup. Dynamické a napínavé vyprávění přeskakující mezi dvěma obdobími nakonec ústí až v samotné soudní drama.