Naše cíle a sny se ze dne na den změnily. Řešíme, jak pomoci ostatním a při tom zachránit BeWooden, říká Ctirad Sára
Ctirad Sára, zakladatel značky BeWooden
Kluci, co dělají dřevěné motýlky. Právě tak mnozí znají původem beskydskou značku BeWooden, která se skutečně proslavila ručně vyráběnými dřevěnými motýlky a postupně k nim přidala celou řadu dalších módních doplňků, v nichž obvykle hraje velkou roli dřevo všeho druhu a také kůže.
Jenže to měl být pořád teprve začátek. Několik posledních let pracoval tým kolem Ctirada Sáry na zbrusu novém produktu, který nyní chtěli slavnostně ukázat světu a načít novou kapitolu podnikání. Vše ale zmařila koronavirová krize a zakladatel BeWooden teď pro CzechCrunch popisuje, jak se snaží v jednu chvíli pomoci zákazníkům, druhému i vlastní firmě.
***
BeWooden je na trhu již šest let. Za tu dobu jsme si prošli krásnými časy, rosteme každý rok, zavádíme nové produkty, expandujeme po celém světě. Nicméně to, co se stalo minulý týden, bylo něco nečekaného, něco, co jsme nemohli ovlivnit.
Po zavedení nařízení vlády z důvodu globální pandemie nám klesly objednávky o 90 %. Stalo se to přesně v době, kdy jsme uvedli na trh dlouho připravované hodinky s dřevěným ciferníkem. Ty, které jsme vytvářeli více než čtyři roky, ty, na které jsme letos sázeli. Prémiový produkt, který měl být hlavním motorem posunu od motýlkářské firmy v komplexní firmu s prémiovými módními doplňky.
Během pár dní se všechny naše cíle a sny změnily a řešíme, co bude dál. Módní doplňky jsou věci, které jsou zbytné, a v případě krize či nejistoty nákup těchto věcí zákazníci ruší nebo odkládají. Co však nepočká, jsou naše závazky, hrazení daní a mzdy lidem.
Najednou jsme se dostali do situace, kdy nám prodeje klesly o 90 %, a stavu, že takto dokážeme fungovat maximálně měsíc. V těchto momentech se na nás začínají obracet zákazníci prostřednictvím sociálních sítí, jestli jim nevyrobíme roušku. V obchodech nejsou.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsV neděli 15. 3., kdy je jasné, že zdravotníci a další zaměstnanci první linie nebudou mít potřebnou ochranu, se na nás obrací město Frýdek-Místek, zda jim nedokážeme pomoci s rouškami. Při našich aktivitách se obecně snažíme koukat kolem sebe, na lidi, do přírody.
Pomáhali jsme dětem v Africe, seniorům, psům nebo naposledy australské přírodě. Děláme naše produkty tak, ať co nejméně zatěžují planetu. Teď před námi stojí hned trojitý úkol – jak pomoci lidem v první linii, našim zákazníkům a jak udržet naši firmu na nohou.
V noci z neděle na pondělí zkoušejí naše švadlenky první prototypy roušek, které bychom mohli vyrábět. Ráno doplňujeme naši šicí dílnu. Konečně se ukázala výhoda, mít svou vlastní dílnu. Odpoledne už sháníme firmy, které by si od nás roušky vzaly a zaplatily tak čas lidí, fixní náklady firmy a také nám pomohly financovat výrobu roušek pro Frýdek-Místek a další potřebné.
„Když jsme dokázali udělat obrat během pár hodin, dokážeme to znovu.“
Daří se. Zakázky přibývají, zrychlujeme výrobu, hledáme další posily pro šití. Během dalších dnů spouštíme akci rouška 1+1. Jednu si kup, druhou daruj potřebným. Ta má neskutečný ohlas, za to patří našim zákazníkům obrovský dík. Někteří si ani roušku nechtějí vzít a jen nás podpoří. To jsou momenty, kdy víte, že žijeme v zemi plné ohleduplných lidí.
Někteří lidé si kupují produkty, které měli dlouho vyhlédnuté, jen nám chtějí pomoci. Díky těmto lidem můžeme pomoci i dalším organizacím, jako je Nadace Krása pomoci. Tato nadace pomáhá seniorům, kteří zůstali bez rodiny. Těm dnes nejohroženějším.
Co bude dál?
Další měsíce nás i celé módní odvětví čekají nelehké časy. Už teď víme, že celá naše offline síť obchodů, kterou máme po celém světě, bude minimálně do podzimu kompletně paralyzována a nám pouze přes velkoobchod klesne produkce minimálně o 40 procent.
Pak si také klademe zásadní otázku, jak dlouho celková opatření budou trvat a také jaká bude chuť zákazníků nakupovat v nadcházejících období, s recesí v zádech.
Budeme, a především pokud chceme naši firmu udržet na nohou, musíme hledat nová řešení a produkty. Určitě chceme pokračovat v postupnému přechodu značky BeWooden od „kluků, co dělají dřevěné motýlky“ do podoby šperkařské a hodinářské značky. Nicméně současně budeme hledat příležitosti a to, po čem bude poptávka.
Máme vlastní výrobu a jak vždy rád říkám, extrémně šikovné lidi. Když jsme dokázali udělat obrat během pár hodin, dokážeme to znovu. Myslím, že právě v podobných situacích jako je nyní, se ukáže výhoda skutečně vyrábět věci v Česku. Nebýt závislý na dodávkách z Asie nebo pouze nepřeprodávat věci ze skladu. Teď bude to nejdůležitější zatnout zuby, vydržet a táhnout za jeden provaz.