Naše ekonomika je jako stroj, který zkoušíme nabudit kerosinem. Ale pořád nerosteme, říkají ekonomové

Mojmír Hampl, Vladimír Bezděk a Petr Sklenář. Trojice jedněch z nejvýraznějších českých ekonomů hodnotí, jak je na tom a kam kráčí česká ekonomika.

Peter BrejčákPeter Brejčák

_jan1238-min

Foto: Money Maker

Petr Sklenář, Vladimír Bezděk a Mojmír Hampl na konferenci Money Maker

0Zobrazit komentáře

Česká ekonomika by se podle Vladimíra Bezděka, který kdysi připravoval podklady k úpravě penzí pro několik vlád a nyní šéfuje investiční společnosti Avant, dala přirovnat k ne úplně funkčnímu parnímu stroji – navzdory tomu, že do něj házíme dostatek uhlí a k tomu i další podpůrné přídavky, jaksi nechce pracovat výkonněji a je zabrzděný. Sice nám pomáhá, že je Česko zemí, kde chtějí lidé žít a v rámci regionu se sem stěhují, zároveň nás ale ochromuje to, že coby Češi máme blbou náladu, za což si ale můžeme sami. Co s tím?

O tom, zda je Česko zemí budoucnosti, debatoval Bezděk na investiční konferenci Money Maker, kterou nedávno uspořádal CzechCrunch v pražském prostoru Cubex, s dvojicí dalších významných ekonomů – s předsedou Národní rozpočtové rady a bývalým viceguvernérem České národní banky Mojmírem Hamplem a také hlavním ekonomem J&T Banky Petrem Sklenářem.

„Česká ekonomika je teď trošku zamrzlá,“ uvedl na úvod debaty Hampl, na což Bezděk reagoval právě přirovnáním ekonomické situace k parnímu stroji. „Do tohoto stroje pořád házíme hodně uhlí, ale zdá se, že výkon slábne. Klesá jeho účinnost,“ komentoval Bezděk s tím, že ekonomice by prospěla větší transformace „pryč od páry“. Sklenář ale reagoval, že situace je ve skutečnosti mnohdy lepší, než si myslíme. „Avšak horší než bychom chtěli. Probublávají u nás dlouhodobé problémy, a to nejen domácí, ale také ty, co se objevují napříč Evropou,“ uvedl Sklenář.

Předseda Národní rozpočtové rady následně rozvinul širší myšlenku o tom, že i Česko podobně jako další země v Evropské unii dlouhodobě zaznamenává pokles počtu průměrně odpracovaných hodin. „Během covidu klesl tento počet výrazně. Konvergujeme k úrovni bohatších zemí a nejsem si jistý, zda je to známka zdraví ekonomiky,“ uvedl Hampl s dodatkem, že současně nedochází k adekvátnímu nárůstu produktivity práce, která by dokázala pokles odpracovaných hodin vykrýt.

„Možná jsme ve stavu, že nulový růst řadě lidí stačí, jsou spokojeni a nemají takovou motivaci bohatnout jako před patnácti či dvaceti lety,“ doplnil Hampl, na což Bezděk reagoval slovy, že pokud by nastupující generace neměla chuť posouvat se kupředu (a v ekonomické řeči posouvat takzvané hranice produkčních možností), takový stav by nastal vůbec poprvé za posledních několik století. „Nová generace vždy chtěla udělat víc,“ nesouhlasil.

S nastupující generací se ale pojí další negativní makroekonomický trend. „Možná, že nová generace není průbojná, ale možná ani není. Před několika desítkami let byla průměrná roční porodnost dvě stě tisíc dětí, zatímco v devadesátých letech asi jen sto tisíc,“ upozornil Sklenář s tím, že tento fakt se podepisuje i na trhu práce, kde od roku 2010 klesá práceschopná populace – během této doby z něj odešlo asi 250 až 300 tisíc lidí, což ale částečně vykrývá migrace.

„Menší pracovní síla znamená, že do zmíněného parního stroje vkládáme méně pracujících. Na druhou stranu, ve střední a východní Evropě jsme hlavní cílová destinace, kam se lidé stěhují, takže v tomto ohledu jsme na tom nejlépe v regionu,“ komentoval Sklenář, s čímž souhlasil také Hampl.

Na Česku je dobrá věc, že zde lidé chtějí žít a je jich víc oproti těm, kteří chtějí odejít.

„Na Česku je dobrá věc, že zde lidé chtějí žít a je jich víc než těch, kteří chtějí odejít. V regionu jsme jediná země, která toto zažívá – lidé svými nohami a peněženkami hlasují o tom, že tu chtějí být. To je strašně super zpráva,“ zhodnotil Hampl a vyjmenoval příklady jako Slovensko, Rumunsko, Bulharsko či další země, odkud lidé spíš odchází. Podobná situace donedávna platila i o Polsku. „Všichni ostatní klesli, my se blížíme k rekordu, kolik lidí zde kdy žilo. Jsme absolutní unikát a měli bychom si vážit, že se nám zde žije dobře.“

Dobrých zpráv z pracovního trhu je přitom podle Bezděka víc. Jednak se zvyšuje participace žen a lidí v předdůchodovém věku, díky čemuž se krátkodobě daří vyrovnávat negativní demografické faktory. „Zároveň se díky přílivu Ukrajinců podařilo na náš trh práce akumulovat dalších 150 tisíc lidí, což jsou tři procenta pracovní populace. Nebavíme se o vytěsňování, ale o vhodném doplnění,“ řekl Bezděk a dodal: „Jde o pozitivní nabídkový impuls, ale přesto ekonomika neroste.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tato skutečnost tak podle ekonomů souvisí se strukturálními problémy ve zdejší ekonomice. „Do parního stroje přiléváme kerosin, ať už jde o kapitál, pracovní sílu, nebo technologie. Doléváme silně, ale stejně nerosteme,“ vrátil se k příměru z úvodu Hampl. Sklenář následně upozornil, že za současnou blbou ekonomickou náladu si částečně mohou Češi sami, protože nikde jinde v Evropě v poslední době nenastal tak silný propad spotřeby domácností.

„Je to naše blbá nálada, jsme maniodepresivní a v horších časech propadneme do deprese. Kvůli opatrnosti v krizi začínáme spořit, což ekonomiku ještě více brzdí. Cyklické výkyvy tak ještě zhoršujeme,“ popsal Sklenář. K maniodepresivitě se pak vrátil i Hampl: „Češi mají úžasnou vlastnost, že špatné zprávy věříme i těm, komu normálně nevěříme. A dobré zprávy nevěříme ani těm, kterým normálně věříme,“ uvedl Hampl. Na závěr ale optimisticky dodal: „Dobrá zpráva ze starých zkušeností je, že se z deprese do mánie dokážeme přepnout opravdu velmi rychle.“

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Kdysi skočili z korporátu do agenturních peřejí. Letos s Marketupem míří na hranici 350 milionů

Před třinácti lety řešili dilema, zda si dál užívat zázemí korporace, nebo se pustit do vlastního podnikání. Vybrali druhou variantu a dál rostou.

marketup

Foto: Marketup

Miroslav Král a Tomáš Ševčík, spoluzakladatelé Marketupu

0Zobrazit komentáře

Na jedné straně prestiž nadnárodní korporace, kde má člověk k ruce baterii různých pomocných oddělení od právníků přes IT techniky až po účetnictví. Na druhé straně potom dobrodružná vidina vlastní agentury, která láká možností naplňovat svoje vize a dávat prostor kreativitě. Zakladatelé společnosti Marketup Miroslav Král a Tomáš Ševčík před třinácti lety vyslyšeli volání dobrodružství. Jejich původně výkonnostní agentura se rozrostla na sedmdesátičlenný tým, nabízí široké spektrum marketingových služeb a letos má v plánu atakovat hranici 350 milionů korun obratu.

Pokud se v marketingu nepohybujete, možná vám značka Marketup nic neříká. Pravděpodobně jste se už ale stali cílovou skupinou některého z jejích děl. Virální kampaň, ve které influenceři na sociálních sítích vybalují Horalky od Sedity s novou příchutí arašídového másla, jako by to byl nejnovější iPhone, zasáhla 1,3 milionu lidí. První obálka vytvořená kolaborativním robotickým ramenem značky ABB pro tištěný Forbes byla v každé trafice. A další miliony zasáhly kampaně pro řetězce prodejen sportovního oblečení, nábytku, telekomunikační operátory nebo pojišťovny.

Na začátku všeho přitom byla souhra šťastných událostí. Výkonný ředitel firmy Miroslav Král se poprvé setkal s Tomášem Ševčíkem, jenž má dnes na starosti provozní řízení agentury, už v roce 1996. Tehdy oba pracovali pro operátora Eurotel, ze kterého se později stalo O2. Oba nějakou dobu pokračovali v práci pro nadnárodní firmy, vedli regionální pobočky a rychle stoupali kariérním řetězcem na stále vyšší manažerská místa. Nakonec ale v jejich postupu nastal zlomový moment.

marketup2

Foto: Marketup

Tomáš Ševčík a Miroslav Král, spoluzakladatelé Marketupu

„Po patnácti letech v korporacích jsem se toužil vrátit k podnikání a větší svobodě v životě. Hledal jsem příležitosti a tenkrát jsme na sebe s Tomášem znovu narazili a rozhodli se, že naše cesty opět spojíme. I když zatím nebylo jasné jak,“ vzpomíná na klíčový okamžik Miroslav Král. Tomáš Ševčík, který tou dobou opouštěl O2 na Slovensku, stál před podobným rozhodnutím o pokračování své kariéry.

„Chtěl jsem vystoupit ze stereotypu korporátní administrativy, reportingu a vnitrofiremní politiky. Volba vlastního projektu pro mě byla lákavá – jako když se rozhodujete, zda budete žít stále v nájmu, nebo zda si vezmete hypotéku, ve které máte větší svobodu a na konci vám navíc zůstane určitá hodnota,“ popisuje svou tehdejší motivaci Ševčík.

Na vlastní pěst

Po úvodním růstu především v segmentu menších a středních firem se oba zakladatelé rozhodli zaměřit na velké reklamní hráče, především TV inzerenty, lokální výrobce rychloobrátkového zboží a retailové řetězce. „Start byl relativně hladký, vedle agentury jsme zpočátku rozvíjeli i další projekty v jiných oblastech, abychom měli více vajíček v košíku, jak se tak říká,“ vzpomíná Král. Agentura se nakonec ukázala jako nejlépe fungující projekt s velkým potenciálem a postupně získala důvěru zvučných českých i globálních značek.

Tyto první úspěchy na sebe začaly rychle nabalovat další. „V roce 2016 jsme rozšířili záběr také o technologie, operátory, energetické firmy a finanční instituce,“ vypočítává Král odvětví, kde všude Marketup našel klienty, se kterými často spolupracuje dodnes. S většími projekty musel logicky růst i tým, protože komplexní marketingové kampaně se neobejdou bez specialistů od grafiky nebo tvorby obsahu až po experty na reklamu zadávanou a optimalizovanou prostřednictvím specializovaných reklamních systémů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Před pěti lety začali v Marketupu budovat také datově-technologické oddělení, protože bez know-how v této oblasti už dnes úspěšné kampaně dělat nejde. Tým se rozrostl na sedm desítek kolegů a s nimi se zvětšil i celkový byznys agentury. V posledních dvou letech se tržby vždy vyšplhaly přes 200 milionů korun. V roce 2021 to bylo přes 240 milionů, loni došlo k mírnému poklesu, ale letos firma opět roste a její zakladatelé chtějí v tržbách poprvé překonat až 350 milionů korun.

„Už víme, že letos hranici 300 milionů korun překonáme, nejspíš se zastavíme na 330 až 350 milionech. Náš letošní růst stojí na úspěšné akvizici nových klientů, růstu spravovaných mediálních investic a také rozšiřování služeb v oblasti datových nástrojů a analytiky, kreativy a videoprodukce,“ popisuje úspěšný rok Miroslav Král. Marketup prý historicky vykazoval zisk před zdaněním a úroky kolem osmi procent z obratu, ale kvůli investicím do datových a technologických nástrojů spojeným s růstem platů nedostatkových odborníků na digitální marketing se zisk agentury přechodně snížil.

Dnes Miroslav Král a Tomáš Ševčík po více než dekádě ve vlastním byznysu hodnotí, že rozhodnutí opustit manažerskou pozici v korporaci s veškerými jistotami a stabilním zázemím nadnárodní společnosti určitě není pro každého. „Při startu podnikání si rychle uvědomíte, jak dramatický je to rozdíl oproti práci v nadnárodní firmě. Již za vámi nestojí značka s historií, která má pevné místo na trhu a která dodává vaší pozici na vážnosti. Jste sám za sebe, začínáte od nuly a vše si musíte sám vybojovat,“ popisuje třináct let staré dilema Král.

marketup3

Foto: Marketup

Marketup nabízí široké spektrum marketingových služeb

Sám Král se na začátku věnoval především obchodu a budování vztahů s klienty. S úsměvem vzpomíná na to, jak se jejich prvními klienty staly firmy jejich příbuzných a postupně specifikovali trh, na který se budou zaměřovat. „Byly doby, kdy jsem celý týden objížděl jen schůzky s jednateli. Skvěle nám tenkrát fungovala edukace o možnostech online marketingu, takže úspěšnost se pohybovala mezi deseti až dvaceti procenty, což skromně hodnotím jako velmi slušný výsledek,“ popisuje nejisté začátky Král.

K obchodu se přidávaly fáze, kdy musel do agentury nabrat první zaměstnance, až jich bylo několik desítek. „To skokově zvýšilo režijní náklady, takže teď musíme dál růst a vše finančně řídit,“ usmívá se. V rychlém tempu růstu se několikrát dostali do situace, kdy se nedařilo správně vybalancovat velikost týmu a množství práce. Řadu věcí se oba zakladatelé zkrátka učili za pochodu. „Způsobilo to odchod několika lidí, což je v agenturním byznysu běžný úkaz. Takové situace mají na agenturu negativní dopad, ale čím je agentura větší, tím se tyto situace zvládají lépe,“ doplňuje Ševčík.

Právě Král má dnes na starosti výkonné vedení firmy, ke kterému se věnuje ještě klientskému servisu včetně tvorby strategie, kreativy, sociálních médií a zároveň HR, business developmentu, marketingu a PR. Jeho kolega Ševčík odpovídá za provoz firmy a spadají pod něj finance, právo, IT a bezpečnost, navíc formálně odpovídá i za realizaci mediálních kampaní. Jednotlivá oddělení dnes řídí již zkušení manažeři. A jaké jsou další plány? Prý to není bezhlavý růst za každou cenu. „V příštích letech plánujeme růst na úrovni patnácti až dvaceti procent, náš dlouhodobý cíl je dosažení tržeb ve výši jedné miliardy,“ nastiňuje Král.