Nástroje českého startupu Avocode využívala i Tesla, teď ale skončil. Přestaly už dávat smysl

Pražský startup pomáhal vývojářům a designérům. Vznikl v roce 2015, po šesti letech se prodal za stovky milionů. Nyní svoji misi uzavřel.

Peter BrejčákPeter Brejčák

525a3850-min-2Insider

Foto: Avocode

Zakladatelé Avocode: Tomáš Rychlik, Vu Hoang Anh, Petr Brzek a Martin Ďuriš

0Zobrazit komentáře

Projekt Avocode vyvíjel nástroj pro sdílení, komentování či exportování designů do vývojářského kódu, čímž usnadňoval práci vývojářů a designérů. Využívaly jej firmy po celém světě včetně Tesly, eBaye nebo Panasonicu a koncem roku 2021 za stovky milionů korun startup putoval do rukou newyorské společnosti Ceros. Nyní došlo k uzavření jeho úspěšného příběhu, Avocode totiž ukončil svou činnost.

„Před osmi lety jsme spustili Avocode a letos v lednu jsme ho pohřbili,“ vypráví Petr Brzek, který v Praze startup zakládal společně s Čechy Vu Hoang Anhem a Tomášem Rychlikem a Slovákem Martinem Ďurišem. „Pro nás všechny to byla obrovská škola. Šli jsme do toho s velmi naivním přístupem, který ale zpětně hodnotím jako užitečný startupový mindset. Kdyby člověk předem znal všechny problémy, bylo by snazší nedělat nic, být jen někde zaměstnaný a mít klid,“ pokračuje Brzek.

Čtveřice zakladatelů se s Avocodem zaměřila na jeden z největších problémů, na nějž ve své době běžně naráželi vývojáři a weboví designéři. Tvorbě vzhledu webů či aplikací tehdy dominoval Photoshop, přičemž jej museli mít nainstalovaný také vývojáři, aby mohli design správně přepsat do kódu.

„Takový pracovní proces byl zjevně stupidní a bylo jasné, že je to globální problém. Nepotřebovali jsme žádný průzkum trhu, abychom zjistili, že po lepším řešení existuje poptávka,“ vzpomíná Brzek na začátky Avocode, z něhož se stal takzvaný hand-off nástroj pro vývojáře, který měl zrychlit vývoj webových projektů.

525a3914-min

Foto: Avocode

Zakladatelé Avocode: Martin Ďuriš, Petr Brzek, Tomáš Rychlik a Vu Hoang Anh

Dnes je již v prostředí různých designérských i vývojářských nástrojů situace jiná a podobné hand-off nástroje jsou podle Brzka považovány za zastaralé, protože většina ze softwarů popisovaný problém řeší přímo v sobě, a to i včetně nyní dominantního nástroje Figma. „Workflow mezi designérem a developerem je dnes už mnohem lepší. Rád si říkám, že jsme v tomto pomohli světu se posunout,“ usmívá se Brzek. Zároveň je ale právě toto důvodem, proč Avocode nyní skončil.

„Avocode přestal dávat smysl. Předtím, než jsme startup prodali, jsme se snažili hodně zkoušet a najít nový směr, ale nepodařilo se nám to. Designové i vývojářské nástroje jsou komplikovaným trhem, kde není lehké být profitabilní, navíc má cílová skupina obří nároky na technické řešení. A taky vám často konkurují i open-source řešení, takže to vaše musí být desetkrát lepší,“ přibližuje Brzek.

Během šesti let, kdy Avodoce na trhu působil samostatně, přilákal i investici od fondu Reflex Capital zakladatele Ondřeje Fryce, jemuž přinesl zhodnocení ve stovkách procent, prošel také prestižním americkým akcelerátorem 500 Startups. „Musím říct, že se nám podařilo vybudovat tým a kulturu, která byla skoro až rodinná,“ doplňuje Brzek. Ostatně členové týmu na prodeji Avocode profitovali díky zaměstnaneckým akciím.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Milník, který nakonec startup přivedl k prodeji, nastal v roce 2019. Avocode tehdy svoje řešení umožnil propojovat s dalšími platformami v rámci produktu Open Design, díky němuž vývojáři nemuseli investovat do samostatných designových nástrojů. Se soubory z programů jako Adobe Illustrator, Photoshop nebo Sketch tak mohli pracovat z jednoho místa.

„Zjednodušeně se to dá přiblížit k Uberu a Google Maps. Uber svoji aplikaci staví právě na jejich mapách, kdyby neexistovaly, může si vyvinout i vlastní, ale existence tohoto nástroje jim šetří hodně času a mohou se zaměřit na jiné věci, které jejich uživatelům přináší vyšší přidanou hodnotu,“ vysvětluje Brzek.

Právě produkt Open Design ve velkém využíval také Ceros, jehož platforma umožňuje marketérům a designérům vytvářet interaktivní obsah bez nutné znalosti kódu nebo webového developmentu. S koncem Avocode oficiálně končí i vývoj tohoto produktu, pro zájemce by však měl být dostupný v rámci open-source nadále.

Třeba nějaký startup vytvoříme. Naivní jsme pořád dost.

Od prodeje Avocode v říjnu 2021 čtveřice zakladatelů i většina z původního týmu nadále pracuje pod křídly Cerosu. „Pár lidí po exitu odešlo, ale spousta z nás zůstala a někteří dokonce psali, zda se k nám mohou vrátit,“ říká Brzek, jenž má s týmem aktuálně na starosti hledání a vývoj nových produktů.

„Hrajeme si s umělou inteligencí, prostě máme dělat cool věci,“ usmívá se Brzek a jako konkrétní příklad uvádí nový nástroj pro export animací do videí, čímž také chtějí ulehčit práci designérů, kresličů a vývojářů. Rovnou ale přiznává, že se může stát, že nakonec z takového produktu nic nebude.

Do budoucna pak Brzek nevylučuje, že se svými kolegy nerozběhne i další projekty. „Chtěl bych poděkovat spoluzakladatelům a všem, co s námi na Avocode pracovali a co nás podporovali, v Česku vás bylo hodně. Třeba nějaký startup vytvoříme. Naivní jsme pořád dost.“

Dva týdny v nejlepší „byznysové škole“. Seed Starter vyšle do Silicon Valley další várku startupů

Program od Seed Starteru České spořitelny je otevřený také firmám, do nichž přímo neinvestoval. Přihlášky na bezplatnou akceleraci jsou již otevřené.

Peter BrejčákPeter Brejčák

Jiří Skopový

Foto: Seed Starter

Jiří Skopový vede program Seed Starter

Rozšířit síť kontaktů o americké investory, potenciální partnery či klienty a vypilovat strategii rozvoje a růstu. Program Seed Starter České spořitelny, který se zaměřuje na podporu a investice do startupů, podruhé vyšle mladé inovativní firmy do Silicon Valley, kde získají možnost se na dva týdny povznést nad každodenní starosti související s managementem firmy a soustředit se na posouzení dosavadní byznysové strategie a nasměrování k rychlejšímu růstu.

„Prostředí Silicon Valley je jedinečné v tom, jak jsou tam zakladatelé i investoři ochotní sdílet nejen své kontakty a pozitivní zkušenosti, ale i neúspěchy, z nichž se ostatní mohou poučit. Nebo alespoň utvrdit v tom, že i velké průšvihy nemusí znamenat neúspěch. Navíc je to neuvěřitelně inspirativní místo, kde je vzhledem ke koncentraci startupů velmi pravděpodobné, že se asertivnímu projektu podaří napojit na někoho s relevantními zkušenostmi, znalostmi a kontakty,“ popisuje lídr programu Seed Starter Jiří Skopový.

Seed Starter již loni vyslal do Silicon Valley sedm startupů z různých oblastí včetně finančních technologií, pojišťovnictví, HR a v různých fázích vývoje od více zavedených firem po ty s minimálním produktem v prototypové fázi. Letos se přihlášky do programu s názvem Silicon Valley Accelerator uzavírají 10. března a začátek programu je naplánován na konec března.

Poprvé budou letos odborníci vybírat účastníky také ze startupů působících na Slovensku, čímž se do programu zapojuje také Seed Starter Slovenské spořitelny fungující od podzimu loňského roku.

pock-sdstrt

Foto: Seed Starter

Alan Pock (vpravo) ze startupu Investown

„Dvěma týdnům přímo ve Spojených státech předchází intenzivní akcelerační část v Praze za účasti mentorů z Česka a Silicon Valley. Pro nadcházející běh počítáme s účastí dvanácti startupů na české části, do USA vybereme zhruba sedm nejlepších stejně jako loni,“ komentuje Skopový.

Akcelerátor je otevřený pro všechny startupy (nejen ty, které investičně podpořil Seed Starter) se silnými zakladateli, kteří jsou ochotní a schopní absorbovat nepřikrášlenou zpětnou vazbu, a se škálovatelným byznysem v takzvané seedové fázi a s potenciálem v zahraničí. Během loňského prvního běhu programu měl každý ze startupů přiděleného mentora ze Silicon Valley s relevantními zkušenostmi, s nímž konzultovali byznys i strategii, jak oslovit investory.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Zakladatelé byli pozitivně překvapení, jak ochotní byli mentoři je podpořit a propojit se svými vlastními kontakty. Zároveň byla připravena individuální i týmová setkání s úspěšnými sériovými podnikateli, VC investory a top manažery z relevantních korporací. Startupy měly pochopitelně i možnost vyzkoušet si prezentaci svých projektů před americkými investory a zúčastnit se zajímavých networkingových akcí,“ doplňuje Skopový.

Jedním z podpořených startupů byl například Investown, do nějž Seed Starter investoval ještě v roce 2020, od té doby rychle roste a loni uzavřel další finanční kolo. Aplikace pro mikroinvestice do nemovitostí sice aktuálně expanzi do Spojených států neplánuje kvůli finančním regulacím, slovy svého zakladatele a šéfa Alana Pocka ji ale do budoucna nevylučuje.

„Zatím v Americe hledáme především strategické partnery a případné investiční příležitosti pro naše české a brzy již i další evropské investory,“ říká Pock, jenž po přímé zkušenosti ze Silicon Valley za největší rozdíl mezi českými a americkými startupy jednoznačně označuje ochotu tolerovat riziko. Zatímco v tamní kultuře panuje mentalita agresivního škálování i za cenu většího rizika, Češi berou růst konzervativněji s cílem rizika zmírnit.

seed-starter-akcelerace

Foto: Seed Starter

Akcelerační program Seed Starteru

„Dalším velkým rozdílem je, jak rychle jdou na trh s produktem americké startupy oproti těm evropským. U nás je zvykem snažit se produkt co nejvíce dotáhnout k dokonalosti před tím, než s ním přijdeme na trh. V Americe tomu tak není a je běžné, že se jak produkt, tak byznys model startupu mění za běhu na základě feedbacku od prvních uživatelů,“ popisuje Pock.

Od Čechů se Američané podle Pocka mohou přiučit hlavně v oblasti pracovní disciplíny a takzvané work-life balance či benefitů pro zaměstnance. Naopak Češi se od Američanů mohou přiučit hlavně v rychlejším škálování a růstu, ale také v oblasti salesu a marketingu. S tím souhlasí také Robert Soudný, ředitel startupu Wflow.com, který automatizuje účetnictví a od Seed Starteru získal investici před rokem.

„U nás se na začátku startupu investuje většina peněz do vývoje produktu a jen malá část do obchodu a marketingu. Ten poměr může být zhruba 80 ku 20. Ve Spojených státech je ten poměr obrácený. Hned ze začátku startupy investují většinu peněz do obchodu a marketingu, proto mají ty americké většinou rychlejší start a výhodu oproti evropským,“ myslí si Soudný. Americké startupy jsou tak díky tomu schopné lépe prodat i horší produkt nebo službu.

roger-federer-mvp-xy

Přečtěte si takéFederer vydělává víc než kdykoli dřív. Jackpotem byly botyHodinky, auta a hlavně tenisky On. Federer už je dolarovým miliardářem, mimo kurt si vydělal 10krát víc

„Doporučuji všem startupům toto nepodceňovat a zbytečně neodkládat budování funkčního obchodního týmu, což je samo o sobě velmi složité,“ říká Soudný. „Strávit dva týdny v Silicon Valley byla obrovská škola,“ dodává.

Partnerem článku je Seed Starter. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.