Naučil nás všechno o kapitalismu a roztomilých vláčcích. Teď Transport Tycoon slaví 30 let a baví ještě víc

Geniální vývojář Chris Sawyer v roce 1994 stvořil dílo, které prakticky nezestárlo. Ba co víc, dnes si ho jako OpenTTD užijete ještě víc než kdysi.

Michal MančařMichal Mančař

transport-tycoon-boxed

Foto: OpenTTD

Tohle je na vás čtenáře trochu podvod, screenshot je z OpenTTD, ne z původního Transport Tycoonu

1Zobrazit komentáře

Právě vám v hlavě hraje soundtrack Transport Tycoonu. Pohodový jazzík, do kterého si sem a tam jezdí vláčky a autobusy. Připomíná vám milé chvilky, kdy jste přes půlku země natáhli železniční koleje, abyste spojili uhelný důl a elektrárnu. A vaše barvené vagónky vám přivážely penízky, abyste mohli kupovat ještě lepší mašinky, autobusy, letadla i lodě. Tahle čirá videoherní radost dnes slaví 30 let od vydání.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Všechno, co potřebuju vědět o podnikání, půjčkách a dotacích, jsem se naučil v Transport Tycoonu.

Chcete vydělat víc peněz? Počkejte si, až nějaké město vyhlásí dotace na konkrétní druh přepravy, postavte ho – a po vypršení klidně zrušte.

Nelíbí se vám konkurenční autobusové spojení? Prostě přes silnici postavte koleje a vypusťte na ně svůj zcela odbržděný busovražedný vlak.

Došly peníze? Stačí kliknout na tlačítko BORROW a objeví se na účtu!

Pravda, tomu dětskému já nedocházely etické důsledky takového jednání. Natož koncept splátek a úroků. Ale základ znalostí využitelných v prostředí kapitalismu jsem dostal víc než solidní. Co ale bylo přece jen solidnější, to byl úspěch samotného Transport Tycoonu. Hry, která 15. listopadu 1994 světu pořádně představila génia Chrise Sawyera.

O tomhle britském programátorovi jsme na CzechCrunchi psali relativně nedávno. Pětadvacet let od premiéry totiž letos oslavil neméně kultovní RollerCoaster Tycoon. Právě těmihle dvěma sériemi tycoonů – byznysových a stavitelských simulátorů – se Sawyer proslavil. Jak už to u géniů bývá, budoval na základech jiných legendárních vývojářů.

„Opravdu hodně mě bavil Sid Meier’s Railroad Tycoon. A říkal jsem si, že bych ho mohl ještě o něco vylepšit,“ vzpomínal už při příležitosti dvacátého výročí své hry Sawyer. A připomněl při tom herního tvůrce, kterého hráči dobře znají coby otce slavné strategické série Civilization (a úchvatné sci-fi odbočky Alpha Centauri). Mimochodem, sedmý díl Civilization vyjde už v únoru. Ale zpět k tycoonům.

„Railroad Tycoon se ale hrál na ploché mapě. A já tehdy pracoval s izometrickým zobrazením videoher, tak jsem si řekl, že bych s tím mohl spojit téma dopravní hry a přidat i další druhy dopravy. Nejdřív to vůbec nebyl Transport Tycoon, ale prostě projekt, na kterém jsem postupně pracoval ve volném čase a bavilo mě ho hrát,“ popsal pohodový zrod své neméně pohodové hry.

Co z toho vzniklo, to ví snad každý hráč, jehož věk začíná aspoň číslicí 3. Ale nejspíš i spousta dvacátníků. Transport Tycoon vzal spíš dietní simulaci dopravního byznysu, kde jste vydělávali přepravou zboží i osob, a velice návykové stavění železničních tratí i dalších spojení. V téhle kombinaci vás nechal budovat logistické impérium… a taky překombinované kolejové konstrukce, za které by vás ze Správy železnic okamžitě vyhodili.

Tohle všechno mimochodem Sawyer dokázal v takzvaném assembleru. Co to znamená? Že nevzal nějaký hotový programovací jazyk, který by mu možná i usnadnil práci, ale šel prakticky na nejzákladnější úroveň tvorby softwaru. Asi jako by někdo místo autodílů koupil plechy, šroubky a trubky a auto si z nich postavil sám. „Bavilo mě to, byla to pro mě výzva. A díky tomu jste z tehdejšího hardwaru mohli dostat maximum,“ popsal svůj přístup Sawyer.

Tenhle nevídaný proces mimochodem vývojář zopakoval i u RollerCoaster Tycoonu, který shodou okolností původně vznikal jako možné pokračování Transport Tycoonu. Přímého pokračování se hra nedočkala, pouze o rok později vyšla vylepšená – a mezi hráči nejznámější – verze Transport Tycoon Deluxe, ale nástupců byl nespočet.

Inspirace pro české Mashinky a fenomén OpenTTD

Sám Chris Sawyer stvořil mašinkové dílo Locomotion, napodobitelé přišli třeba v podobě titulů Transport Giant, Traffic Giant, Simutrans nebo série Transport Fever. Dále tu bylo Railway Empire nebo Cargo Company… Každá z nich původní nápad táhla jiným směrem, třeba větším zaměřením na byznysovou simulaci nebo detailnějším řešením městské hromadné dopravy, ale žádná v čiré zábavnosti nedojela tak daleko jako Transport Tycoon.

Ale i mezi tituly, které tahle ikona inspirovala, najdeme výjimečný kousek. A to rovnou od českého vývojáře. Mashinky a jejich autor Jan Zelený svou inspiraci Chrisem Sawyerem nijak neskrývají (tady se můžete podívat na diskuzi, ve které Zelený své dílo tycoonovským fanouškům představuje) – a velice pozitivní ohlasy sklízí už sedm let. Český tvůrce do nich totiž láduje nový obsah jako topič uhlí do kotle lokomotivy. Mimochodem, teprve nedávno vyšlo demo Mashinek na Steamu.

good-game-jan-ilavsky

Přečtěte si takéGood Game: Na čem pracuje Ján Ilavský po Beat Saberu?Vytvořil a opustil miliardový Beat Saber. Teď vyvíjí hru, kterou dohrajete za 40 sekund

A když je řeč o novém obsahu, je naprosto nutné zmínit ještě jeden projekt, díky kterému Transport Tycoon žije i dnes, třicet let od vydání. Vlastně popravdě řečeno ještě mnohem víc než tehdy! Nese název OpenTTD a je to opensourcový projekt, jenž kód hry otevřel nadšencům a fanouškům, kteří do něj za ty roky nacpali víc novinek, než mají České dráhy za rok zpožděných spojů.

OpenTTD už tak skvělou hru vylepšuje po všech stránkách. Usnadňuje hraní na velkých monitorech. Činí ji uživatelsky přívětivější. Dává vám možnosti vypnout či zapnout všechny možné a nemožné prvky hratelnosti. Zdokonaluje umělou inteligenci. A hlavně se díky němu můžou v Transport Tycoonu prohánět nejrozmanitější vozidla. Ano, včetně českých autobusů a vlaků.

To nejlepší jsme ale nechali až na konečnou zastávku. OpenTTD je totiž úplně zadarmo (a česky). Tak stahujte a instalujte, ať vám neujede vlak!

České a slovenské hry ovládly Steam a GOG. Najdete tam kyberpunkové novinky i 90procentní slevy

Na oblíbených online obchodech se rozjel týden videoher od domácích vývojářů. Mrkněte na novinky, stáhněte si dema a ušetřete nějaké ty korunky.

good-game-12

Foto: CzechCrunch

Je libo českou strategii Last Train Home, Chuchla od Amanity nebo nový slovenský kyberpunk HeistGeist?

0Zobrazit komentáře

Kdy jste naposledy hráli českou hru? Jasně, často nemívají tak velké rozpočty jako ty zahraniční, ale umí okouzlit originalitou nebo prostě úplně jiným přístupem. A právě teď je perfektní čas něco českého vyzkoušet – probíhá totiž Czech & Slovak Games Week, každoroční přehlídka videoherních novinek spojená se slevovou akcí.

Zajímá vás herní průmysl v Česku?

Tak se přihlaste k odběru našeho videoherního newsletteru Good Game!

Newsletter Good Game | Poslední vydání

Blíží ze 17. listopad – a u příležitosti důležitého data se český a slovenský herní průmysl opět spojily, aby světu i domácím hráčům připomněly svou tvorbu. Na Steamu a GOGu začal už pátý ročník Czech & Slovak Games Weeku. Akce, která představuje, zlevňuje nebo připomíná desítky videoher z Česka a Slovenska. Co třeba nabízí? Na to jsme se podívali v novém vydání newsletteru Good Game. Klikněte sem, ať vám každý týden přijde do mailu.

Top české hry za pár stovek

Ruku na srdce, Czech & Slovak Games Week je pro hodně hráčů prostě příležitost, jak ušetřit pár korun. Vlastně někdy víc než pár – třeba v případě povedené historické strategie Last Train Home o československých legionářích, kterou seženete za polovic, tedy za zhruba pětistovku.

Ještě vyšší slevu, ale riziko mnohem vyšší útraty přináší military akce Arma III od největšího českého studia Bohemia Interactive. Základní hra za ani ne šest eur je fajn, ale mega balík spolu se všemi DLC se 70% slevou je jedinečná příležitost rozšířit knihovnu o jeden z top českých titulů.

A pokud dáváte přednost hravosti a zážitku před válkou, herní týden vás zve na představení kreativních kouzelníků z Amanita Design. Vstupenky do audiovizuálně úchvatných světů Botaniculy, Chuchla či Happy Game a dalších titulů pořídíte klidně i za pětinu původní ceny. Jestli jste aspoň trochu hravá duše, lepší poměr cena/zábava jen tak nenajdete.

Novinky nejen z hlíny

Už máte nakoupeno? Tak se podívejte na připravované tituly. Čekání podle nás bude stát za to. Nově odhalená záležitost Hlína od studia Omnia Ludus dává vzpomenout na plastelínový počin Neverhood. Minihry a hádanky budou jistě OK, ale především nevídané vizuální zpracování tuhle hříčku posouvá v indexu očekávání hodně vysoko.

Další připravované dobrodružství Robinson Crusoe chce nejdřív uspět na Hithitu – půlmilionový cíl tvůrců z Infilope Games je odvážný, ale první obrázky vypadají slibně a na Steamu si můžete hru hodit do wishlistu.

Naopak o úspěch se nemusí bát Krycí jména, původně deskoherní megahit Vládi Chvátila, který ovládl i telefony a který díky velkému (a už nejen deskohernímu) vydavatelství CGE konečně zamíří na PC.

Nově vydané hry

Možná jste před dvěma roky zaznamenali husitskou akční adventuru 1428: Shadows over Silesia od sólo vývojáře Petra Kubíčka. Míchala středověk s magií, to všechno se navíc odehrávalo v lákavém českém prostředí. Teď jí vyšlo rozšíření Turnaj na Medvědí skále, které nabízí nový příběh i nějaké ty hádanky, což všechno zabere zhruba pět hodin. A pokud chcete ušetřit, základní verze hry je ve slevě.

Pokud vás dějepis nikdy moc nebavil a spíš se rádi díváte do budoucnosti, pak by vás mohla zaujmout adventura Vesmír nezná vyvolených. Je to trochu sci-fi, trochu kyberpunk. Tvůrcům s příběhem, postavami a dialogy pomáhali čeští mistři žánru Jiří W. Procházka a Štěpán Kopřiva.

A u kyberpunku ještě zůstaneme: jedno velmi zajímavé želízko v ohni tu mají i Slováci. Konkrétně karetní hru HeistGeist, která navíc vyšla i ve speciální edici na Xzone.

Her jsou ale v rámci akce desítky a pokrýt všechny by byl nadlidský úkol. Pokud si chcete projít i ty, které jsme vynechali, podívejte se na stránky Czech & Slovak Games Weeku. Případně si můžete na Steamu pustit některý ze streamů, které nahráli přímo vývojáři při hraní vlastních her. Nebo si poslechněte podcast Honzy Modráka, který vyzpovídal vývojáře některých novinek.

A taky si nezapomeňte přihlásit odběr newsletteru Good Game – dozvíte se tam třeba o tom, že Warcraft slaví 30 let a k narozeninám dostal remaster nejen prvního, ale i druhého dílu. Zog zog!

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Top novinky ze světa her

📈 Sony se daří a můžou za to i hry. Japonský technologický obr je jmenoval ve svém přehledu finančních výsledků jako klíčový faktor pro svůj růst. Za poslední kvartál se tržby v divizi her a síťových služeb meziročně zvýšily o 12 procent.

📖 Máte rádi Posla smrti, Poldu nebo třeba Monkey Island? A chcete si o nich i číst? Vyšla kniha Umění klasických adventur, která se věnuje těmhle videoherním pokladům – a má oproti anglicky psanému originálu i 70 stránek navíc o adventurách v Česku.

🐾 Kauza kolem pokémonů s kulomety pokračuje. Teda, kolem Palworldu. Teď jsou venku detaily žaloby, kterou na jeho tvůrce podalo Nintendo právě kvůli podobnostem s jeho barevnými příšerkami. Vadí mu třeba způsob jejich chytání do balónku.

😧 Je ještě místo na malé a indie hry? U Take-Two Interactive už moc ne. Jeho šéf Strauss Zelnick se rozpovídal o zbavení se divize zaměřené právě na ně (pod Private Division vyšlo třeba skvělé a vlastně ne úplně malé sci-fi The Outer Worlds) a řekl, že společnost se chce zaměřit na vysokorozpočtové tituly a na mobily. Takže třeba GTA a basketbal.

🚘 Trvalo to tři roky, ale konečně se můžeme podívat na remasterovanou trilogii Grand Theft Auto, aniž by nám naskočila… no, minimálně husí kůže. Kolekce tří dílů GTA The Definitive Edition dostala velký update, který jí vylepšil nasvícení a udělal z gobliního CJ zase normálního člověka.

☢️ Zasteskne se vám občas po Half-Lifu? Skupina nadšenců chystá neoficiálního nástupce s označením Project Borealis. A prolog si můžete i zdarma vyzkoušet.