Návrat k hašašínským počátkům. Vyšel Assassin’s Creed Mirage, nejvíc připomíná první díl série

Ubisoft podle prvních recenzí vyslyšel volání po jednodušších časech, kdy se stačilo proplížit k cíli a prostě ho probodnout.

Michal MančařMichal Mančař

ass-creed-mirage-boxed

Foto: Ubisoft

Za tebou, ničemo! Assassin’s Creed Mirage se vrací ke kořenům série od Ubisoftu

0Zobrazit komentáře

Videohry se slovy Assassin’s Creed v názvu se v posledních letech věnovaly spíš brutálním vikinským nájezdům a antickému soupeření mezi Athénami a Spartou než tahání za nitky historie v roli skrytých hašašínů. Nebo asasínů, chcete-li méně legrační slovíčko. Prostě vrahů. Známá značka od studia Ubisoft si ale udělala jméno právě na pomalejším postupu hrou a rychlém podříznutí oběti. Jak moc se za ty roky proměnila, uvidíte v právě vydaném Assassin’s Creed Mirage.

Do původní receptury – která stála na obhlédnutí uliček města, vytipování vhodné cesty k cíli, připlížení se k němu a jeho následném zlikvidování – série Assassin’s Creed s každým dílem přidávala další a další ingredience. Přineslo to nárůst obliby i komerční úspěch, ale od pokradmého či akrobatického vraždění se novější tituly vydávaly směrem k žánru her na hrdiny, k otevřeným světům, vylepšování vybavení a přímočařejší akci. Assassin’s Creed Mirage ale volí návrat ke kořenům.

Už třináctý hlavní díl (vedle nichž vzniklo i několik menších odboček) vás zavede do středověkého Bagdádu v roli Basima, člena tajného bratrstva, jež po staletí krvavě soupeří s řádem templářů. To je linka, která se vine příběhem asasínských knih, komiksů i filmů od roku 2007, kdy Ubisoft vydal první hru dnes už slavného jména. A právě tu podle prvních recenzí novinka pro Xbox, PlayStation i PC (na platformách Epic a Ubisoft Connect) zdaleka nejvíc připomíná.

Činí tak nejen svým zasazením, kdy sérii vrací na Blízký východ. Ačkoliv první hra se odehrávala v Jeruzalémě a okolí, nikoliv v bagdádských uličkách. Assassin’s Creed Mirage je ale především návratem k tehdejší hratelnosti, kdy velkou volnost vyměňuje za mnohem svázanější a soustředěnější zážitek. V hlavní roli je tak opět plížení či parkour a zabití určené oběti, nikoliv průzkum obřího herního světa a souboje s hromadami nepřátel.

Menší rozsah je kromě staronového směřování zapříčiněn i skutečností, že díl Mirage původně vznikal jako rozšíření pro tři roky starý Assassin’s Creed Valhalla. Znamená to i kratší herní dobu, první dojmy zmiňují patnáct hodin pod arabským sluncem. Tedy, spíš ve stínech minaretů či pod rouškou tmy. Což ale podle recenzentů není nutně ke škodě.

Na verdikty sbírajícím serveru Metacritic svítí u Mirage napříč platformami vyšší sedmdesátky. Tedy velmi solidní výsledek, zároveň však o nějakých pět či deset bodů méně než u Valhally nebo předposledního Assassin’s Creed Odyssey, které se pyšnily právě masivními světy. Při oživování minulosti se spolu s mnoha fanoušky oblíbenou hratelností prý vrátily i některé za ty roky překonané neduhy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Mirage je návrat do minulosti se všemi klady a zápory. Ale i směsicí mechanismů, které k sobě ne vždy zrovna ladí. Pokud se vám moc stýská po asasínech, u kterých hrálo plížení prim, jste tu správně; nečekejte však novinku, která by zvládla předčit starší díly,“ uvádí domácí server Games.cz se sedmičkovým hodnocením.

Obdobné dojmy, ale o bod vyšší skóre doprovází recenzi na Zing.cz: „Gameplay zvítězil nad příběhem, ale to ještě nemusí být špatně. Musíte plánovat, plížit se, odposlouchávat cizí rozhovory a prchat po střechách Bagdádu. Pokud se vám stýskalo po ‚neRPG‘ dílech série, ale zároveň jejich soubojový systém nebo grafika na vás byly příliš zastaralé, Basimův příběh si pravděpodobně užijete. Jestli ale chcete od hry něco jiného, může vás nepříjemně zasáhnout její plochost a občas i pocit, že ‚tohle jste už někde viděli‘.“

Assassin’s Creed Mirage tak vypadá jako nikoliv hvězdný, ale přesto zábavný pokračovatel slavného jména. To za šestnáct let existence prodalo přes 200 milionů her. Kombinace historických reálií, konspiračních teorií a špetky mystiky a sci-fi se navíc z videoherní podoby podívala i do dalších médií. Naposledy třeba do skvěle hodnocené deskové hry Assassin’s Creed: Brotherhood of Venice, jež nedávno vyšla v češtině.

ass-creed-mirage-01

Foto: Ubisoft

Pohled na středověký Bagdád v Assassin’s Creed Mirage

Přivítejte Zaklínače u svého stolu. Fantasy deskovka Starý svět právě dorazila do českých obchodů

Kickstarter už skvěle hodnocená desková hra uchvátila. Necháte se plastovým Zaklínačem a jeho kartičkami okouzlit také?

Michal MančařMichal Mančař

zaklinac-stary-svet-boxed

Foto: Blackfire

Zaklínač: Starý svět vyšel v češtině

0Zobrazit komentáře

V kampani na Kickstarteru před dvěma lety vybral Zaklínač: Starý svět téměř sedm milionů eur, tedy kolem 160 milionů korun. Teď se velkolepá stolní hra zasazená do oblíbeného fantasy světa konečně dostává do rukou hráčů. Nikoliv jen podporovatelů z crowdfundingu, ale i k zájemcům, kteří zamíří do deskoherních obchodů. Včetně těch českých.

Zaklínač už dávno není jen série fantasy knih od polského autora Andrzeje Sapkowského. Vyrostla z něj světově slavná značka, která má vedle povídek a románů několik – velmi úspěšných – videoherních adaptací, komiksů či nepřebernou nabídku merchandisingu. Řady zaklínačovských produktů rozšířila i očekávaná desková hra Zaklínač: Starý svět. A nemusíte být obřími fanoušky lovce příšer Geralta z Rivie, abyste si ji užili. Byť to samozřejmě zážitek znásobí.

„Zaklínače: Starý svět bych doporučil všem fanouškům zaklínačského univerza a příběhových fantasy her,“ říká pro CzechCrunch Michal Ekrt z vydavatelství Blackfire, jež u nás hru distribuuje. Po úspěšné kickstarterové kampani z roku 2021 se titul inspirovaný počítačovými adaptacemi Zaklínače od polského studia CD Projekt postupně dostával k podporovatelům. Nyní se konečně objevuje i v domácích obchodech a s českým překladem. Jak se ale Zaklínač hraje?

„Hráče čeká běhání po mapě, souboje s monstry i jinými zaklínači a vyhodnocování různých náhodných událostí. A samozřejmě vývoj schopností vaší postavy. Celá hra je řízená kartami, kdy váš balíček slouží pro pohyb po mapě, ale i k vytváření kombinací pro souboje. Zároveň karty představují životy vašeho zaklínače,“ popisuje Ekrt. Příběhově je hra zasazená do doby před knižní a herní dobrodružství Geralta a jeho přátel, obsahuje však známá monstra i bojovníky z různých zaklínačských škol.

zaklinac-stary-svet-01

Foto: Blackfire

Zaklínač: Starý svět je stolní zábava pro jednoho až pět hráčů

Zájemci si mohou zvolit mezi základní verzí (k sehnání od zhruba 1 700 korun) a deluxe edicí s osmadvaceti plastovými figurkami monster (přibližně 3 600 korun). Hra je dostupná v češtině včetně tří rozšíření, jež byla odemčena v rámci crowdfundingu. Zaklínač: Starý svět je určený pro až pět hráčů, recenze se nicméně shodují na tom, že v menším počtu je o něco zábavnější. Podporuje také sólo hraní.

V kombinaci luxusní i obyčejné varianty se do českých obchodů dostane přes deset tisíc kusů lokalizované hry. „Překlad vedl Ondřej Šesták, který lokalizoval třeba karetní Hru o trůny. Na korekturách se podílel i Marek Tvrdý, autor mnoha překladů deskových i počítačových her,“ dodává Ekrt. Podle dřívějších informací se do lokalizace měl zapojit i Jakub Mařík, překladatel knihy Zaklínač a jeho svět.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Witcher: The Old World, jak zní anglický název hry, není prvním stolním zpracováním tématu. Ale oproti titulu Zaklínač: Dobrodružná hra z roku 2014 sklízí mnohem zajímavější hodnocení. Na serveru BoardGameGeek, obdobě ČSFD pro deskové hry, má dřívější pokus 6,3 bodu z deseti. Zato Zaklínač: Starý svět si u uživatelů BGG vysloužil mnohem příznivější verdikt ve výši 8,2 bodu.

terrace-fairmont-golden-prague-1

Přečtěte si takéPodívejte se do interiérů luxusního hotelu Fairmont Golden PragueRekonstrukce luxusního hotelu Fairmont Golden Prague je u konce. Podívejte se do jeho interiérů

Desková novinka bude velice povědomá znalcům videoher. Na jejím vzniku se totiž kromě studia Go On Board podílela i polská společnost CD Projekt – a stolní hra vychází z vizuální podoby jejího Zaklínače 3, skvěle hodnocené a také finančně úspěšné hry na hrdiny pro PC i konzole. Také díky její fanouškovské základně se deskovka před dvěma lety stala jednou z nejúspěšnějších kampaní v historii Kickstarteru.

Zaklínač: Starý svět od podporovatelů vybral 6,8 milionu eur a mezi herními projekty mu patří osmé místo. Současně prolomil top 20 nejvýdělečnějších kampaní Kickstarteru vůbec. Značka Zaklínač prostě táhne – a tak není divu, že i její otec Andrzej Sapkowski se ke svému slavnému dílu hodlá vrátit. Další psané příběhy Geralta z Rivie by měly vyjít už příští rok.