Návrat k hašašínským počátkům. Vyšel Assassin’s Creed Mirage, nejvíc připomíná první díl série
Ubisoft podle prvních recenzí vyslyšel volání po jednodušších časech, kdy se stačilo proplížit k cíli a prostě ho probodnout.
Videohry se slovy Assassin’s Creed v názvu se v posledních letech věnovaly spíš brutálním vikinským nájezdům a antickému soupeření mezi Athénami a Spartou než tahání za nitky historie v roli skrytých hašašínů. Nebo asasínů, chcete-li méně legrační slovíčko. Prostě vrahů. Známá značka od studia Ubisoft si ale udělala jméno právě na pomalejším postupu hrou a rychlém podříznutí oběti. Jak moc se za ty roky proměnila, uvidíte v právě vydaném Assassin’s Creed Mirage.
Do původní receptury – která stála na obhlédnutí uliček města, vytipování vhodné cesty k cíli, připlížení se k němu a jeho následném zlikvidování – série Assassin’s Creed s každým dílem přidávala další a další ingredience. Přineslo to nárůst obliby i komerční úspěch, ale od pokradmého či akrobatického vraždění se novější tituly vydávaly směrem k žánru her na hrdiny, k otevřeným světům, vylepšování vybavení a přímočařejší akci. Assassin’s Creed Mirage ale volí návrat ke kořenům.
Už třináctý hlavní díl (vedle nichž vzniklo i několik menších odboček) vás zavede do středověkého Bagdádu v roli Basima, člena tajného bratrstva, jež po staletí krvavě soupeří s řádem templářů. To je linka, která se vine příběhem asasínských knih, komiksů i filmů od roku 2007, kdy Ubisoft vydal první hru dnes už slavného jména. A právě tu podle prvních recenzí novinka pro Xbox, PlayStation i PC (na platformách Epic a Ubisoft Connect) zdaleka nejvíc připomíná.
Činí tak nejen svým zasazením, kdy sérii vrací na Blízký východ. Ačkoliv první hra se odehrávala v Jeruzalémě a okolí, nikoliv v bagdádských uličkách. Assassin’s Creed Mirage je ale především návratem k tehdejší hratelnosti, kdy velkou volnost vyměňuje za mnohem svázanější a soustředěnější zážitek. V hlavní roli je tak opět plížení či parkour a zabití určené oběti, nikoliv průzkum obřího herního světa a souboje s hromadami nepřátel.
Menší rozsah je kromě staronového směřování zapříčiněn i skutečností, že díl Mirage původně vznikal jako rozšíření pro tři roky starý Assassin’s Creed Valhalla. Znamená to i kratší herní dobu, první dojmy zmiňují patnáct hodin pod arabským sluncem. Tedy, spíš ve stínech minaretů či pod rouškou tmy. Což ale podle recenzentů není nutně ke škodě.
Na verdikty sbírajícím serveru Metacritic svítí u Mirage napříč platformami vyšší sedmdesátky. Tedy velmi solidní výsledek, zároveň však o nějakých pět či deset bodů méně než u Valhally nebo předposledního Assassin’s Creed Odyssey, které se pyšnily právě masivními světy. Při oživování minulosti se spolu s mnoha fanoušky oblíbenou hratelností prý vrátily i některé za ty roky překonané neduhy.