Mít status jednorožce nebo alespoň vysokou valuaci – to je cílem každého startupu. Jak k němu může pomoct třeba sledování vhodných byznysových ukazatelů a jak důležité je efektivní řízení nebo schopnost prodat se? Do takových otázek se ponoří další událost o investicích a financích, kterou pořádá CzechCrunch ve spolupráci s J&T Ventures.
Akce Jak na úspěšný exit aneb jaké byznys metriky sledovat se uskuteční 22. září od 18 hodin v kancelářích Appliftingu na pražském Rohanském nábřeží. Tématem bude mimo jiné to, jaký mohou mít byznysové metriky vliv na tvorbu hodnoty startupu.
Řečnicí bude Zuzana Ondrejová, investiční manažerka v J&T Ventures, která má na starosti vyjednávaní nových investic a pomoc s rozvojem portfolio společností. Zkušenosti sbírala například ve firmě Green Horizon Renewables, věnovala se také auditu ve společnosti EY se zaměřením na IT.
Jako investiční manažerka Ondrejová poskytne cenný vhled do toho, jak investoři přemýšlí a jaké mají na startupy požadavky. „Při nabírání investic do navazujících kol už nejde tak o myšlenku, produkt nebo tým. Větší váhu mají právě ony metriky,“ vysvětluje Ondrejová přínos akce pro zájemce.
Sledování konkrétních ukazatelů je podle Ondrejové ideální podchytit už na začátku podnikání, startupy to přitom někdy podceňují: „Řekla bych, že v seed fázi ve většině případů nemají přehled o tom, co sledovat. Projekty, co už zažívají růst, ho naopak mají výborný. Je to tedy lepší neodkládat na pozdější fáze,“ uvádí Ondrejová.
Zakladatelé startupů jsou podle ní někdy do svého produktu ponoření tak hluboko, že mohou ztratit potřebný nadhled. „Ten je přitom v růstové fázi důležitý. Je třeba nedělat vše, ale správně delegovat a prioritizovat práci,“ říká Ondrejová.
Mezi dalšími otázkami, kterými se bude akce zabývat, bude třeba to, jak správně implementovat sledování byznysových metrik do každodenní pracovní rutiny, jak spolu korelují náhoda a sledování metrik či zda je pro exit důležitější efektivní řízení nebo umět se prodat.
Transakce, kterou před pár dny ohlásil softwarový obr Adobe, vyrazila mnoha lidem dech – za 20 miliard dolarů, tedy za půl bilionu korun, koupí společnost Figma. Ta je jejím přímým konkurentem, pomáhá designérům spolupracovat na projektech online a na dálku. V době, kdy valuace startupů klesají a investoři se od technologických titulů odvrací, to je skoro šokující deal. Který je ale také příběhem umanutosti, odhodlání a víry mnoha, že uspěje jeden ambiciózní, ale tichý chlapík jménem Dylan Field.
Brownova univerzita patří mezi nejprestižnější vysoké školy světa, je součástí slavné Ivy League. Jejími absolventy jsou americká ministryně financí Janet Yellenová, herečka Emma Watsonová nebo šéf Uberu Dara Khosrowshahi. Pro Dylana Fielda bylo vždy snem se na ni dostat a jeho rodiče se museli sakra otáčet, aby utáhli tamní školné. Jenže rok před promocí byl se vším konec – talentovaný student počítačových věd to zabalil, přes otcův nesouhlas se odhlásil a odjel do San Franciska zkusit dráhu startupisty.
Nebyl v tom ale tak úplně sám. Jednak s ním vyrazil jeho spolužák Evan Wallace, jednak zabodoval v grantovém programu miliardáře Petera Thiela, který dvěma desítkám byznysových talentů nabídl po 100 tisících dolarech na rozjezd firmy, pokud se kvůli tomu vzdají studia na univerzitě. A tak se vypravili do Kalifornie za svým snem, psal se rok 2012. Ten sen, který pojmenovali Figma, z Fielda teď po deseti letech udělal miliardáře.
Adobe, jedna z největších softwarových firem světa, totiž za Fieldovu společnost (Wallace ji v průběhu času opustil) nyní nabídla 20 miliard dolarů. Polovinu zaplatí v hotovosti, polovinu ve formě akcií, které ovšem bezprostředně po oznámení zareagovaly poměrně velkým poklesem. Buď jak buď, jelikož si Dylan Field ve Figmě udržel podle odhadů dosud minimálně desetinový podíl, by to pro něj znamenalo příjem zhruba dvě miliardy dolarů. Na to, že mu čerstvě bylo teprve třicet, to není špatné…
Figma je zároveň ukázkou poctivého byznysového příběhu. Field s Wallacem ji založili ve zmíněném roce 2012, dalších pět let jim ale trvalo ladění produktu, než s ním šli na trh. Během této doby, kdy museli prokázat velkou trpělivost a odhodlání, přesvědčili i některé hodně zvučné investory. První, kdo do nich vložil peníze, byl fond Index Ventures, později ho následovali kolegové z Kleiner Perkins, Andreessen Horowitz nebo Sequoia Capital. Tedy absolutní the best of ze Silicon Valley.
„Když jsem Dylana poprvé potkal, byl to devatenáctiletý stážista v kancelářích firmy Flipboard v Palo Altu. Už tehdy byl naprosto přesvědčený, že bude zakladatelem vlastní firmy a bylo jasné, že dosáhne mimořádných věcí,“vzpomíná na něj partner Index Ventures Danny Rimer. I pro něj to byl hodně úspěšný příběh, protože jeho společnost získala za vstupní investici v řádu jednotek milionů dolarů desetinový podíl a teď odešla podobně jako Field se dvěma miliardami dolarů.
To, proč Adobe přistoupilo k jednomu z největších technologických dealů posledních let, je dané popularitou Figmy. Ta funguje jako online nástroj pro designéry nebo ilustrátory, kteří mohou paralelně pracovat v jejím prostředí a všechny změny a úpravy vidí v reálném čase. Nedávno například vyšel na serveru CNBC obsáhlý text o tom, jak si Figmu oblíbili zaměstnanci Microsoftu.
Právě kolos ze Seattlu byl také vážným zájemcem a nepřímo tak přiměl Adobe, aby zaplatilo víc, než podle akciových trhů bylo třeba. Upřímně, 20 miliard dolarů v době, kdy valuace v technologickém sektoru procházejí velkou korekcí, vypadá přece jen přemrštěně – roční tržby Figmy jsou „jen“ 400 milionů dolarů a při posledním investičním kole v létě 2021, kdy byl trh opravdu přehřátý, byla její hodnota poloviční.
Na druhou stranu raketový růst hodnoty je něco, na co je Figma v posledních letech zvyklá. Protože její zakladatelé svůj produkt a firmu ladili mnoho let, ještě v roce 2018 byla její valuace pouhých 115 milionů dolarů, jak připomíná deník Wall Street Journal.
Jenže pak už to šlo ráz na ráz, podle databáze Crunchbase do ní investoři postupně poslali 330 milionů dolarů a vytáhli její cenu až na loňských 10 miliard. A jelikož kapitálové trhy nyní vstupům nových firem na burzu moc nepřejí, spojení s konkurentem dávalo smysl – Adobe totiž nabízí velmi podobný produkt s názvem XD.
Jméno Dylan Field se nyní stalo jedno z nejskloňovanějších na startupové scény. Až dosud se svou firmou letěl mladý podnikatel tak trochu pod radarem, Figma sice byla a je zavedeným pojmem a designéři ji skutečně hodně a rádi používají, nikdy to ale nebyl ikonický pojem jako Uber, Airbnb nebo některý z obrů světa sociálních médií. To se nyní změnilo. A co na to Field? Pro Wall Street Journal to shrnul celkem stručně: „Zatím ještě musím zprocesovat všechny ty změny, které to pro mě znamená.“
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.