Nejbohatší muž Evropy si jde pro šperkařskou ikonu. LVMH nabízí za Tiffanyho 16 miliard dolarů

tiffanyco

Foto: Tiffany & Co.

Jeden z obchodů šperkařského obra Tiffany & Co.

0Zobrazit komentáře

Vše začalo jako zdánlivě nesouvisející fenomén, který se nakonec stal skutečností. Na začátku šedesátých let vtrhl do kin snímek Snídaně u Tiffanyho s půvabnou Audrey Hepburnovou v hlavní roli na motivy stejnojmenné knihy od Trumana Capoteho a popularita známé americké šperkařské společnosti prudce rostla. Samotnou snídani si ale tehdy v pobočkách Tiffanys & Co nemohl dát nikdo – to je možné až dnes.

A zdá se, že jí na chuť přichází i Bernard Arnault, který nejenže je se svým jměním dosahujícím 106 miliard dolarů nejbohatším člověkem v Evropě a třetím na světě, ale zároveň stojí v čele obří skupiny LVMH. Pod tu dnes spadají módní značky jako Fendi, Christian Dior nebo Louis Vuitton a také luxusní zboží pod brandy Dom Pérignon, Givenchy nebo Hublot. A brzy by se mezi tyto značky mohl zařadit právě Tiffany.

Sedmdesátiletý Arnault o značku luxusních šperků usiluje už delší dobu, aby se dostal vedle Bulgari na trh s dalším silným a luxusním brandem. Za americkou firmu nabídl minulý týden 14,5 miliardy dolarů. Nyní, po pečlivém zvážení všech aspektů, svou nabídku navýšil na necelých 130 dolarů na akcii, což představuje zhruba 15,8 miliardy dolarů, a to včetně 350milionového dluhu.

Bernard Arnault, CEO LVMH

Celou částku je navíc Arnault připraven financovat v hotovosti. Tiffany & Co tak do ruky dostalo silný návrh, nad kterým momentálně přemýšlí – po potvrzení by totiž skupina LVMH opět posílila a pro Tiffanyho by to mohlo znamenat další možný růst. Loni v něm za šperky zákazníci utratili téměř 4,5 miliardy dolarů a firma tak skončila s pozitivním, téměř 7% růstem, a více než 580 miliony dolarů v zisku.

A zdá se, že Tiffany od potenciálně miliardového dealu rozhodně nedává ruce pryč. Skupinu LVMH nechal podle deníku The Financial Times nahlédnout do účetních knih, aby si mohla projít veškeré finanční aspekty možné transakce. Ani jednu stranu to neodradilo, a tak jednání pokračují dál, byť může Tiffany díky neexkluzivní smlouvě jednat i s dalšími subjekty.

Co je ještě zajímavější, je fakt, že pokud by se transakce opravdu podařila, šlo by o největší nákup Bernarda Arnaulta v historii čtyř dekád jeho postupné konsolidace luxusních značek, když dříve za 5,2 miliardy odkoupil italskou šperkařskou firmu Bulgari. Jeho skupině se nicméně nadmíru daří. Jen loni LVMH skončilo s příjmy ve výši 46,8 miliardy dolarů a ziskem kolem 10 miliard. Přesto je jeho byznys pro mnohé kontroverzní.

Naráží na to, že sám vlastně nikdy vlastní značku neuvedl na trh, ale spíše predátorsky vyzobával to nejlepší, co se mu naskytlo, a spojoval dohromady. Jenže i na to je potřeba talent, a vypadá to, že nejen v módní branži umí Arnault chodit, protože se mu téměř každá vlastněná značka podařila proměnit ve zlato.

tiffany

Foto: Tiffany & Co

Luxusní obchod americké šperkařské firmy Tiffany & Co

Krátkodobě některé kroky nemusí na první pohled dávat tolik smysl, některé se značek, včetně Tiffanyho, se mohou pod jeho rukama měnit, ale dlouhodobý vývoj je jediná relevantní metrika. Jak sám rád Arnault říká: „Nezajímají mě čísla na příštích šest měsíců. Zajímá mě, zda bude za 10 let po značce takový hlad, jako je dnes.“ Ani jemu se ale vždy vše nepovedlo – jeho největší prohrou v byznysu byl podle všeho neuskutečněný nákup luxusního brandu Gucci.

Ten nyní patří třetímu nejbohatšímu Francouzi se zvučným jménem François-Henri Pinault. Pod jeho skupinu Kering, která loni utržila 13,6 miliardy eur se ziskem necelých 4 miliard, se dnes mimo něj řadí také Yves Saint Laurent nebo Bottega Veneta. Oba jsou v byznysu možná rivalové, ale dokázali se v letošním roce spojit pro dobrou věc, když jako jedni z prvních přispěli nemalou částkou na obnovení částečně vyhořené Notre-Dame.