Nejdřív pivo ze vzduchu, teď s umělou inteligencí. V Plzni spojili ChatGPT, český ležák a styl NEIPA

Plzeňská pivní skupina už ukázala pivo, které se vaří ze vzduchu. To ale byla limitovaná záležitost. Nový Cybeer ochutnáte i v hospodě.

Michal MančařMichal Mančař

pivo-midjourney

Foto: Midjourney

Jak chutná pivo vařené s umělou inteligencí?

0Zobrazit komentáře

Kdo nepoužívá umělou inteligenci, snad jako by ani nebyl. V technologických odvětvích to nepřekvapí, když se ale do použití AI pustí sládci, je to neobvyklé. Na stále ještě trendy vlně se nově svezl i Plzeňský Prazdroj, který během září nabízí speciál, na němž se podílela právě umělá inteligence. A to nejen při vaření.

„ChatGPT, chovej se jako sládek a udělej mi recept na pivo kombinující český ležák a styl New England IPA.“ Prý přesně takhle se zrodilo nové pivo Cybeer – pojmenované kombinací vcelku jasných anglických slov cybernetic a beer – od Plzeňského Prazdroje. Pracovníci pivovaru nacpali do oblíbeného AI nástroje zadání, a po pěti kolech komunikace mezi sládky a umělou inteligencí vznikla finální várka. Ta by v ještě stále horkých zářijových dnech mohla zájemcům chutnat.

Cybeer je lehký, ne úplně hořký, lehce ovocný, ne příliš sladký. Ale pozor, má pět procent alkoholu „Zakalený džusový vzhled a hezkou vůni si bere z NEIPA. Z českého ležáku zase plnost chuti a pitelnost,“ popsal pivo sládek Tomáš Pokorný. AI navrhla recept, živí sládci ho uvařili, pak si přes klávesnici popovídali, poprosili ChatGPT třeba o změnu receptu pro dosažení jiné sladkosti nebo barvy, až bylo hotovo. „Překvapivě i my i umělá inteligence jsme docházeli ke stejným závěrům, jak pivo upravovat,“ dodal.

Podle Tomáše Drahoňovského, jenž má v Plzeňském Prazdroji na starosti pivní speciály, je výsledek prvním pivem v Česku, u něhož se umělá inteligence zapojila prakticky do celého procesu přípravy. Kromě spolupráce na receptu se totiž AI používá i pro tvorbu reklamních vizuálů a textů. A to i pro výběr názvu, který také vzešel z několika návrhů ChatGPT. Cybeer je mimochodem už druhý neobvyklý počin plzeňské pivovarnické skupiny za krátkou dobu. Nedávno dokonce vzniklo pivo ze vzduchu.

pivo

Přečtěte si takéZázrak, Češi proměnili díky vynálezu z ČVUT vzduch na pivoZázrak, Češi proměnili vzduch na pivo. Vzniklo díky vynálezu z ČVUT a chutná dobře, ale stálo by tisíce korun

To uvařil pivovar Radegast ve snaze upozornit na hospodaření s vodou. Pivo nazvané Futur nicméně bylo jen velice limitovanou záležitostí. Využívalo přístroj pro získávání vody ze vzdušné vlhkosti od vědců z ČVUT. „Takové pivo je pro nás vlastně symbol, jak to nedělat. Je to takové varování o důležitosti vody. Doufáme, že takhle se vařit nebude,“ říkali tehdy zástupci Radegastu. Český vynález je totiž určený pro provoz v nejnáročnějších podmínkách, ne jako běžný zdroj vody. Pivo Futur by tak v běžném prodeji vyšlo na tisícovky korun.

Zato další futuristickou novinku s plzeňským podpisem bude moci ochutnat i veřejnost. Cybeer totiž vznikl v rámci takzvané Volby sládků, v níž Prazdroj každý měsíc prezentuje piva různého střihu. „Všechny spolupráce u Volby sládků jsou obohacující, i tady to bylo podobné, ačkoliv vývoj byl trochu zdlouhavý a dlouho se nám nedařilo splnit všechny podmínky,“ popsal sládek Pokorný. Ne snad, že by první pokusy nechutnaly, údajně už první recept od umělé inteligence byl pitelný. Větším problémem ale bylo dosažení toho správného vzhledu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Cybeer totiž vznikl z lehce inovativní, ale přece jen opatrně korporátní snahy Prazdroje ukázat něco nového. „Máme rádi, když se ve velkém pivovaru vaří pivo, které se od něj úplně nečeká. Ale zároveň nechceme zklamat zákazníky, kteří by novinku nemuseli přijmout. Proto náročný styl NEIPA, který je hodně populární ve Spojených státech a který malé pivovary dovedly k řemeslné dokonalosti, spojujeme s tím, co mají lidé rádi. Tedy s českým ležákem,“ popsal Drahoňovský.

Jak zástupce Prazdroje dodal, prvnímu zadání o vytvoření receptu od ChatGPT proto předcházela konverzace na téma toho, jaké pivo by mohlo přece jen konzervativnějším českým zákazníkům chutnat. Ležáky totiž u domácích pivařů vládnou, neležáková piva tvoří jen jednotky procent trhu. Zapojení umělé inteligence se nicméně neobešlo bez zádrhelů.

„Párkrát mě překvapilo, že i když umělé inteligenci jasně nastavíte parametry a mantinely, tak její výstup je stejně překročí. Takže na dokonalejší použití té technologie si budeme muset počkat,“ dodal Drahoňovský. Pokud ale chcete ochutnat, jak se neobvyklé spojení – ať už ležáku a NEIPA, nebo piva a AI – povedlo, tak byste čekat neměli. Cybeer ochutnáte pouze v září, pak umělá inteligence uvolní místo tradičnějšímu pivu.

Ambiente v Praze otevřelo svůj první fast food. V Burger Service servíruje burgery jen s sebou

Tři burgery, smažený sýr, dva druhy hranolek, coleslaw a nakládané okurky. Tak vypadá základní nabídka nového podniku od Ambiente.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

burgerservice-ambi

Foto: Ambiente

Fast food Burger Service od Ambiente

0Zobrazit komentáře

Na adrese Revoluční 1 v centru Prahy se otevřel nový podnik z rodiny Ambiente. Jmenuje se Burger Service a jde o první ryzí fast food, do kterého se skupina kolem Tomáše Karpíška pustila, alespoň co se týče formy i rychlosti servisu a jednoduchosti nabídky. Pod dozorem šéfkuchaře Radka Pecka se tu budou servírovat především burgery, hranolky, pár dalších příloh a k nim buď nealko nebo pivo v plechu. Maso z plemene Čestr dodává Amaso ze stejné skupiny, housky se pečou přímo v Burger Service a otevřeno bude celý týden od 11 do 23 hodin.

Nabídka je v Burger Service maximálně přímočará. Classic Cheeseburger, Bacon Cheeseburger a Double Smash Burger doplňuje smažený eidam, který má potěšit vegetariány. Vedle klasických hranolek jsou na výběr také lanýžové hranolky s lanýžovou majonézou a sázeným vejcem, případně nakládaná zelenina či okurka nebo salát coleslaw. A k tomu už jen nápoje, konkrétně nealko v plechu, voda v plastu, pivo v plechu a domácí limonáda nebo ledový čaj.

„Burger balíme do čerstvých bulek, aby se chuť právě upečeného pečiva spojila s čerstvě upečeným masem. Máme navíc vyzkoušeno, že po dvaceti minutách chutná ještě líp, než když se jí hned,“ popisuje recepturu Radek Pecko, šéfkuchař a generální manažer. „Housky nebudou prořezávané a každá půlka se upeče zvlášť, aby tolik nenasákly vlhkostí z masa, a zároveň se nevysušily,“ dodává Petr Benda, generální manažer karlínského Bufetu, který má na budování Burger Service velký podíl. Brzy má přibýt možnost objednat si jídlo domů.

burgerservice-ambi5

Foto: Ambiente

Burger z Burger Service od Ambiente

burgerservice-ambi1

Foto: Ambiente

Fast food Burger Service od Ambiente

Důležitý má být také obal, do kterého se budou burgery balit. Je totiž z materiálu Ideabrill a prý dokáže nahradit misky i alobal, navíc má jeho výroba a použití daleko nižší dopad na životní prostředí než běžné papírové nebo plastové obaly. Burger Service říká, že burger zabalený v Ideabrillu zůstává čerstvý a šťavnatý delší dobu. První zákazníci to mohou ověřit od tohoto týdne. „Hladové okénko“ od Ambiente je otevřené hned vedle vstupu do Pizza Nuova, které do Karpíškovy sítě rovněž patří.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V Ambiente si dali tradičně záležet také na interiéru nového podniku. „Interiér je inspirován atmosférou dílny, vytvořili jsme takový gastronomický servis. Hlavním prvkem je tahokovový strop, který svou transparentností přiznává surový beton i všechny technologické rozvody, zároveň nese průmyslové osvětlení. V kontrastu s technologickým vyzněním většiny interiéru je obklad kamennými deskami inspirován přepravním kontejnerem. Kámen zde není jen jako interiérový prvek, ale funguje i jako praktický gastromateriál na kuchyňských pracovních plochách,“ říká architekt Zdeněk Rychtařík ze studia 20-20 Architekti.

Nejde přitom o jediný nový podnik, který Ambiente spouští. Nad oblíbenou Eskou se nedávno otevřela zbrusu nová restaurace Štangl a v Dlouhé ulici je možné zavítat do podniku Marie B. Jde projekt kulinářských expertů, kteří stojí za restaurací La Degustation Bohême Bourgeoise. Kuchyni zde šéfuje Jiří Šoura, který si pro hosty se svým týmem připravil čtyřchodové menu. Háček ale spočívá v tom, že se jeho obsah nedozvíte. „Komorní, hravá a neotřelá hospoda, taková bude Marie B,“ říkal v nedávném rozhovoru pro CzechCrunch šéfkuchař Oldřicha Sahajdák.