Nejhorší auto, jaké jsem kdy testoval, řekl o Fiskeru youtuber a automobilku tím poslal ke dnu

Jakou sílu může mít influencer? To ukázal známý youtuber Marques Brownlee, který natočil nevybíravou recenzi nového elektromobilu od Fiskeru.

brownlee

Foto: Fisker/ Auto Focus/ CzechCrunch

Youtuber Marques Brownlee se blíže podíval na elektrickou novinku od Fiskeru

0Zobrazit komentáře

Na světě existují skvělé vozy, vozy průměrné a pak ty, které jsou skutečným propadákem. A jak se zdá, jeden takový se dostal do rukou známého amerického influencera a technologického entuziasty Marquese Brownleeho. Ten měl možnost vyzkoušet elektrickou novinku mladé automobilky Fisker a hned ji označil za nejhorší auto, jaké kdy testoval. Celá věc navíc nabrala na obrátkách v momentě, kdy na jeho video zareagoval samotný Fisker.

Ale popořadě. Marques Brownlee známý pod přezdívkou MKBHD platí ve Spojených státech za internetovou celebritu, a to především díky svému YouTube kanálu, ve kterém divákům představuje čerstvé novinky technologického světa od Apple Vision Pro až po elektrický Rolls-Royce. S nadsázkou se o něm dá mluvit jako o americkém Petru Márovi s „o něco větším“ dosahem.

Právě elektromobilitě se Brownlee věnoval i v jednom ze svých posledních videí, konkrétně zcela novému elektromobilu od firmy Fisker. Ta před lety jen těsně utekla hrobníkovi z lopaty poté, co neuspěla s hybridním modelem. Pomoci jí mělo plně elektrické SUV Ocean, se kterým se však i kvůli Brownleemu nejspíš definitivně utopí.

Brownlee se totiž rozhodl Ocean otestovat na vlastní kůži, přičemž první problémy nastaly už v momentě, kdy si chtěl vůz půjčit přímo od výrobce. Fisker zápůjčku neustále oddaloval, což Brownleeho dovedlo k závěru oficiální distribuci obejít a vyzkoušet dealera, který s tím neměl problém.

Jak už samotný začátek videa napovídá, následovala poměrně zajímavá jízda. Brownlee v něm mluví o nejpodivnějším testu, jaký kdy dělal, a SUV Ocean označuje za nejhorší jím testovaný vůz. Stalo se tak poté, co ho dokonce sama automobilka prosila, aby počkal na aktualizace softwaru. To ovšem Brownlee odmítl s tím, že chce vyzkoušet to, co je zákazníkům k dispozici už teď.

Samotná recenze začíná pohledem na vizuální stránku vozu. Youtuber jej srovnává s Modelem Y od Tesly či Ioniqem 5 od Hyundaie a vzhled vozu za 70 tisíc dolarů, tedy zhruba 1,62 milionu korun, si vyloženě pochvaluje. Brownlee ocenil například přední masku s lehkým Range Rover nádechem, lak, křivky crossoveru i některé neotřelé nápady. Mezi ně patří otevíratelná zadní okénka, boční blinkry a solární střecha, která může dát každý den na slunci navíc 5 až 8 kilometrů dojezdu.

Chvála pokračuje i v momentě, kdy usedá do interiéru vozu. V něm zaujme minimalistický volant, obrovská centrální obrazovka infotainmentu či pohodlná sedadla a spousta prostoru v zadní části. Tím ale výčet pozitiv končí a na přetřes přichází celá plejáda nedostatků vozu.

Všechno špatně

Brownlee poukazuje například na absolutní absenci informací o tom, zda zrovna pracují solární panely a kolik energie v daný čas baterii dodávají. Software neumožňuje přepínat jízdní režimy, které se volí jen skrze tlačítko na volantu. Samotné jízdní režimy mají také nedostatky v akceleraci. S tou se pojí i speciální funkce boost, kterou však řidič může použít jen 500krát za celou životnost vozu, jak ukazuje počítadlo.

Problémy dělalo i otevírání oken, software vyhazoval na přístrojový štít červené chyby týkající se brzd i jízdních asistentů a občas nefungovaly ani kamery okolo vozu. Automobil sice nabízí zajímavou možnost otáčení centrálního displeje, jenže mu trvá několik vteřin, než se přenastaví do správného vykreslení. A ani bluetooth podle Brownleeho nefungoval zcela hladce.

Problematický však u vozu není jen software. Úložný box na středovém tunelu z poloviny zabírá jakýsi skládací stoleček a zcela chybí i přihrádka pod palubovkou u spolujezdce. Tlačítka na volantu lze při řidičských manévrech snadno omylem zmáčknout a auto má problém odpovídat i na povely udávané klíčkem vozu. Třešničkou na dortu je fakt, že nemá automatickou brzdu, takže při zastavení v kopci začne couvat dozadu.

Celé video Brownlee završil výčtem některých funkcí, jež by měl vůz dostat se softwarovým updatem, na který měl původně počkat. Měla by například přibýt možnost monitoringu toku energie ze solární střechy i automatická brzda. Update ale neřeší ani zdaleka všechny nedostatky, které Brownlee objevil. Proto celé video zakončil poselstvím, že by vůz neřídil ani zadarmo.

Video s recenzí vidělo na YouTube již 4,5 milionu diváků, jenže tím problém Fiskeru neskončil. Firma se rozhodla reagovat. Na sociální síti TikTok se poté objevilo video, ve kterém inženýr z Fiskeru volal onomu dealerovi, který vůz Brownleemu zapůjčil, v domnění, že si ho od něj přímo koupil. Během nahrávaného rozhovoru mu pak nabídl možnost aktualizace softwaru, ale zároveň připustil, že i ta má v sobě stále určité díry.

Toto video vidělo přes 3,5 milionu diváků a Fiskeru po Brownleeho recenzi vůbec nepomohlo. Hodnota akcií společnosti od zveřejnění testu vozu spadla o 50 procent. Sám Brownlee přitom není přímo tím, kdo by se o potopení automobilky zapříčinil.

Společnost se potýká s problémy v podstatě od počátku své existence a hodnota jejích akcií nabrala prudký sestupný trend již na podzimu minulého roku. Video slavného influencera se tak možná stalo definitivním hřebíčkem do rakve automobilky, která začátkem března oznámila, že zřejmě nebude mít peníze na přežití letošního roku.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Máma ho nechtěla k autům vůbec pouštět. Dnes se mazlí se skvosty, kterými jezdil i Vlk z Wall Street

Díky car detailingu se Lukáši Mužíčkovi dostávají pod ruce skutečné automobilové skvosty i v hodnotě desítek milionů korun.

mzikStory

Foto: Vojtěch Sedláček / CzechCrunch

Porsche 911, Aston Martin DB12, Subaru Impreza a Lukáš Mužíček

0Zobrazit komentáře

V 90. letech běžel teleshoppingový spot, v němž legendární Horst Fuchs nabízel autokosmetiku WS Platinum, která měla po pár přeleštěních hadříkem ochránit vůz před holubím trusem i plameny. Těžko říct, kolik lahviček tohoto přípravku tehdy Horst prodal a kolik zákazníků „napálil“. S nadsázkou se však stal průkopníkem car detailingu v českých zemích. Jak by měl vypadat ten pravý car detailing, ukazuje ale Lukáš Mužíček, který za svou kariéru vyšperkoval i takové vozy jako Ford GT40 či Lamborghini Countach, známý z filmu Vlk z Wall Street.

Ve slavné filmové scéně se Leonardo DiCaprio snaží „ujít“ pár metrů od vozu ke dveřím svého domu, což mu činí značné potíže. Je totiž totálně zbořený, stejně jako jeho auto. Lukáš Mužíček dělá s vozy pravý opak. Jejich stav se snaží pomocí car detailingu dostat do naprosté dokonalosti. Mnozí si pod tím představují jen leštění hadříkem, ve skutečnosti se však jedná o daleko komplexnější službu. Ta zahrnuje čištění, mytí, renovace, aplikace fólií i drobné technické opravy dělané tak, aby se vůz co nejvíce přiblížil stavu, ve kterém sjel z výrobní linky.

Jak třicetiletý Mužíček sám říká, auta ho zajímala odmala, nicméně matka ho okolo nich neviděla moc ráda. Touha však byla silnější, a tak si už během střední školy pronajal vlastní dílnu, do které jezdil autobusem. „Známým jsem opravoval auta, měnil filtry, brzdové destičky a podobně. Tím to začalo. Po škole jsem pracoval v jedné firmě, kde jsme dělali horolezecké chyty, ale pořád jsem si u toho občas přivezl auto, dal jsem ho do topu a zase ho za víc prodal dál,“ vzpomíná Mužíček.

Změna přišla v momentě, kdy mu v práci řekli, že buď začne pracovat jen na dohodu, nebo může jít. „Tak jsem šel. Bylo mi jednadvacet a otevřela se mi brána k podnikání,“ dodává. V Jablonci nad Nisou si našel automyčku s malou garáží a začal čistit interiéry. „Byla to dřina, ale díky investicím do seberozvoje jsem k tomu brzy přidal i leštění, lepení fólií a další služby. A tím jsem se dostal k lepší klientele.“

muzicek12

Foto: Vojtěch Sedláček / CzechCrunch

Lukáš Mužíček, zakladatel společnosti Car Detailing Mužíček

Jedním z těchto klientů se stal i Marcel Gecov, který se po své fotbalové kariéře pustil do podnikání, například v developmentu či v oblasti lůžkovin se značkou Lejaan. „Když jsem Marcelovi udělal první auto, byl z mé práce úplně paf. Stali se z nás přátelé a předal mi obrovské know-how,“ vysvětluje Mužíček. „Do té doby jsem sice dělal hezká auta, ale nebylo to vlastně nic extra. Marcel mi ukázal, jak k podnikání přistupovat. Že se člověk nesmí bát investovat peníze, které jej posunou dál.“

Mužíček tak začal k nabízeným službám přistupovat trochu jinak. Prostory, ve kterých sídlil, s pomocí Gecova zrenovoval a dal jim vintage industriální podobu. Vystavil Gecovovo staré Porsche a pro klienty vytvořil lounge zónu, aby se u něj cítili co nejpříjemněji. Během následujících dvou let se podle svých slov dostal na úplně nový level, jenž nakonec znamenal i přesun do plnohodnotného autosalonu se showroomem.

„Z nájmu patnáct tisíc měsíčně je to najednou sedmdesát, ale všechno to začalo fungovat. Udělali jsme si i vlastní brandovou identitu, okolo které budujeme komunitu, rozjeli jsme Instagram, zákazníkům dáváme i věci navíc, jako je naše servisní knížka či plachty přes auto,“ dodává Mužíček.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Z logiky věci se nabízí otázka, jak velký podíl Gecov za svou pomoc ve firmě dostal. „Tahle spolupráce je čistě přátelská,“ říká Mužíček v showroomu, kde jej obklopují nejrůznější automobilové poklady. „Teď tu mám například Subaru Impreza WRX STI v limitované edici. Je tu i úplně nový Aston Martin DB12, Porsche 911 také ve speciální edici a další kousky,“ vyjmenovává vozy Mužíček.

Tím největším skvostem je ovšem ono Lamborghini Countach 25th Anniversary Edition s křivkami, jež pozvedl k dokonalosti sám Horacio Pagani. „Je to úplně stejný kousek, jaký byl i ve Vlkovi z Wall Street. Tenhle kus byl dovezen pro českého sběratele z Ameriky, je z roku 1985 a má najeto necelých 10 tisíc kilometrů. Jeho karoserie je z laminátu, který bohužel praská, takže si projde renovací, auto dostane nový lak a oživíme i kola,“ popisuje Mužíček péči, které se automobilový klenot, kterých na světě existuje jen kolem dvou tisíc, dočká.

Byť v minulosti Mužíčkovi prošly pod rukama podobně unikátní kousky jako například BMW M1 z roku 1980, zmíněný Ford GT40 či rallye specialitka Lancia Stratos, přiznává, že u Lamborghini v hodnotě 30 milionů korun se přece jen objeví nervozita. „Je to mé vysněné auto, na kterém jsem chtěl vždy pracovat. Člověk za ty roky už ví, kam může sáhnout a co si dovolit, ale tohle je opravdu specialitka.“

Z výčtu všech drahých kousků by se mohlo zdát, že car detailing je službou jen pro tu nejužší klientelu. Jak ovšem Mužíček vysvětluje, v jeho dílně se objevují i standardnější modely, jako je Kodiaq či Karoq nebo XC60 od Volva. „A teď tu máme i BMW Z3. Je to kabriolet asi za 200 tisíc, majitel mu chtěl dát po letech trochu péče,“ ukazuje Mužíček na příkladech, že jeho klientela nejsou jen nejúspěšnější lidé ve svém oboru, ale především ti, kteří mají svá auta rádi.

Mimo renovace laku umí Mužíček triky jako čištění suchým ledem, ošetřování povrchu automobilu keramickými vrstvami či lepení ochranných PPF fólií, které jsou schopny samy sebe při poškození zacelit. „PPF jsou taková naše specialita, na které jsme teď vyrostli,“ říká Mužíček, jehož firma z pohledu obratů meziročně vyrostla o více než 100 procent na 10,2 milionu korun.

muzicek16

Foto: Car Detailing Mužíček

Lukáš Mužíček při práci na jednom z vozů

Ukazuje při tom folii na přední masce BMW. Ta detailně zabíhá do mezer mezi jednotlivými díly karoserie, a tak je v podstatě neviditelná. „Celkový polep auta touto folií vychází zhruba na 100 tisíc korun. Ano, jsou tu firmy, které to umí levněji, ale to je také vidět,“ říká Mužíček a na jiném modelu BMW ukazuje výsledek tohoto levnějšího provedení, jež je na první pohled plné nedostatků. „Některé firmy jsou s takovým polepem hotové za tři dny. U nás polep trvá dnů deset, kdy ho vystavujeme vodě a venkovní teplotě. Díky tomu si jsme jistí, že se nebude nikde nic odchlipovat ani se nebudou tvořit bublinky,“ vysvětluje.

Nedávno si dokonce nechal vytvořit folii zcela vlastní, která se po poškrábání při běžné pokojové teplotě sama zacelí do 30 sekund. „Vybírali jsme ze vzorků zhruba od stovky dodavatelů a vybranou folii si ještě nechali upravit nám na míru,“ popisuje Mužíček proces hledání perfektního produktu.

Folie chce dál nabízet dalším lidem ze svého oboru, stejně jako vlastní autokosmetiku a další nezbytnosti pro car detailing. S tím také souvisí přání rozjet vlastní car detailingové kurzy. „Kdysi jsem dělal kurz asi za 50 tisíc, který mi ve finále vůbec nic nedal. Já to chci dělat jinak. Chci, aby si lidé na tu práci sáhli a opravdu se to naučili,“ dodává. „Jsme na severu, kde je klientela zúžená. Proto je nutné nabízet více služeb, aby práce nestála,“ uzavírá s úsměvem Mužíček.