Spoléhají na nás i lídři trhu s fotovoltaickými elektrárnami. A-Z Traders vyvíjí produkty pro celé odvětví
A-Z Traders vyvíjí nabíjecí stanice pro elektromobily i monitoring, který sjednocuje řízení a zobrazení dat o všech energetických tocích v domácnosti.
Někdejší spolužáci ze střední a vysoké školy se spolu před pár lety pustili do podnikání. Teď mají dvě úspěšné firmy. Josef Zíka a Miroslav Mikeš založili firmy Sefy a A-Z Traders. S první se drží při zemi a instalují jen kolem čtyřiceti fotovoltaik měsíčně. „Rozhodli jsme se, že na tu stoupající křivku, kdy někteří jedou podle hesla ,prodej, co můžeš‘, nenajedeme. Bylo nám od začátku jasné, že to je náročné na cash flow. My se snažíme fungovat bez bank a bez velkých záloh od zákazníků. Nechceme na nich být závislí. Vsadili jsme tedy hlavně na kvalitu. A také na to, abychom měli stabilizovaný tým,“ říká Mikeš v rozhovoru pro CzechCrunch.
Zato s vývojem do toho sesterská firma A-Z Traders šlápla ve velkém. Její rozvaděče už jsou nyní na asi polovině všech rodinných domů v zemi, které mají fotovoltaiku. V A-Z Traders ale vyvíjejí také vlastní nabíjecí stanice pro elektromobily a pro letošní rok chystají i monitoring.
„Chceme sjednotit řízení a zobrazování dat všech energetických toků v domácnosti. V jednom monitoringu tak člověk uvidí všechno. Teď je to tak, že máte jeden monitoring na střídač, druhý na nabíječku. My chceme, aby to všechno bylo v jedné aplikaci a lidé s tím byli schopni pracovat. To znamená, aby byli schopni naťukáním do mobilu říct: teď chci, aby se ohřívala voda, pak teprve elektromobil. Nebo teď je správný čas vybíjet baterku,“ líčí Zíka.
S fotovoltaikou jste začínali před jedenácti lety. To asi nebyla příliš příznivá doba pro tohle odvětví. Věděli jste už tehdy, že v Česku zažije druhý boom?
Mikeš: Okolo fotovoltaiky jsme se oba pohybovali. Tehdy si ji pořizovali hlavně movitější lidé, kteří se dívali na ekologickou stránku, stejně jako na tu finanční. V roce 2016 se to ale začalo lámat. Bylo důležité v té době říct, že už nejde o instalace na pole, ale že jde o instalace na rodinné domy pro vlastní využití domácnosti.
Zíka: Je pravda, že to byla jiná doba. Já jsem tehdy řešil spíš technické věci, protože jsem revizní technik a neautorizovaný projektant, fotovoltaiku jsem zapojoval kompletně po elektrické stránce. Nyní se řeší kapacita v síti, s tím jsme se dřív nesetkávali. Tolik se to prostě neřešilo. Také je pravda, že v roce 2016 jsme udělali za celý rok šedesát montáží, teď děláme čtyřicet za měsíc.
Proč se s instalacemi se společností Sefy držíte takhle při zemi?
Mikeš: Rozhodli jsme, že na tu stoupající křivku, kdy někteří jedou podle hesla, „prodej, co můžeš“, nenajedeme. Bylo nám od začátku jasné, že to je náročné na zajištění vysokého standardu kvalitně odvedené práce, ale i dostupnosti technologií a samozřejmě i cash flow. My se snažíme fungovat bez velkých záloh od zákazníků. Nechceme na nich být závislí. Vsadili jsme tedy hlavně na kvalitu. A také na to, abychom měli stabilizovaný tým.
Zíka: V jednu chvíli se na boomu chtěli svézt všichni, mnoho hráčů vstoupilo na trh a počítali s růstem. Teď ještě dokážou několik desítek zákazníků strhnout, mohou nainstalovat fotovoltaiku svému okolí, přes masivní a drahý marketing mohou získat spousty zakázek, ale pak to nemůže dopadnout dobře. Je potřeba držet záruky, dělat servis. Na střídače jsou záruky pět let, na baterie deset let, na panely dokonce až třicet. Byli lidé, kteří to začali dělat ve dvou se svým kamarádem, začali vybírat zálohy až padesát procent a z těch žijí. Nakoupili auta, vybavení, mají plné sklady, ale neumí spočítat, co bude, až jim klesne prodej. Touhle cestou jsme jít nechtěli.
Máte tedy hodně konkurence?
Mikeš: Jen za loňský rok vzniklo kolem čtyř set firem, které se věnují montáži fotovoltaik. Dohromady jich je nyní v celém Česku osm set. Vstoupili sem zahraniční hráči, ale jsou v tom i ti jedinci, o kterých mluvil kolega.
Zíka: Valná většina montážních firem plánovala růst, měli graf až do nebes. Nabírali lidi a skupovali ve velkém i materiál. Dostupnost materiálu ale začala místy váznout a kvůli zpožděním se začaly prodlužovat i dodací termíny montáží fotovoltaik. Zákazníci pak byli naštvaní, což se zákonitě odrazilo i ve veřejném prostoru, kde začala vznikat jistá skepse a nedůvěra v celý trh. My v A-Z Traders držíme na skladě všechny komponenty, které jsou potřeba pro výrobu rozvaděčů na půl roku dopředu s výrobou v plném výkonu, abychom trh dokázali uspokojit a měli plynulé dodávky. Když někdo říká, že nejsou svodiče nebo jističe, ať přijde k nám, jsme schopni pokrýt poptávku celého trhu velmi rychle.
To znamená, že jste se nepotýkali s podobnými problémy, kdy chyběly různé komponenty?
Mikeš: Vlastně ani ne, udělali jsme si predikce na rok dopředu a ty jsme dodržovali. Navíc montujeme pořád stejně, tedy zhruba těch čtyřicet elektráren za měsíc. Museli jsme třeba měnit dodavatele baterií, které nebyly asi půl roku. Nakonec se instalace sice zpozdily, ale maximálně o dva týdny. A byť jsme třeba museli vzít dražší technologii, udělali jsme to i za cenu vyšších nákladů pro firmu, protože zákazník je pro nás důležitý.
Všimla jsem si, že se začínáte připravovat na to, že fotovoltaika začne i vydělávat. Jste rádi, že bude konečně možné prodávat elektřinu do sítě?
Zíka: Za nás je nejlepší, když se energie spotřebuje v domě. Dobrou variantou by mohla být možnost poslat energii například někomu z rodiny, třeba na chalupu, za nějaký distribuční poplatek. Což se bude řešit v novele energetického zákona. Je to asi lepší než energii prodávat do sítě a myslet si, že na tom zbohatnu. Čím víc energie bude, tím méně se za to bude platit. Sluníčko navíc svítí všem v republice stejně. Většinou v Sefy navrhujeme fotovoltaiku tak, aby vyrobenou energii člověk v ideálním případě zase spotřeboval. Dává nám to největší ekonomický i ekologický smysl. I proto jsme v A-Z Traders začali vyrábět regulaci, která zajistí ohřev teplé užitkové vody z energie, kterou fotovoltaika vyrobí, ale domácnost není schopna spotřebovat, což zásadně zvyšuje využitelnost vyrobené energie z fotovoltaiky. S naší regulací můžete ale klidně i podpořit nabíjení elektromobilu, tak, aby se dobíjel co možná nejvíce z přebytků. Maximálně tak využijete energii, kterou si vyrábíte z fotovoltaiky.
Mikeš: Prodejem elektřiny do sítě je možné vydělat jen ve chvílích, kdy je poptávka po energii největší. V tuhle chvíli jsou firmy, které jednu kilowatthodinu elektřiny vykupují třeba za čtyři koruny. My si ale myslíme, že třeba za rok, kdy bude fotovoltaik dvakrát tolik, může být cena na nule. Vlastně už dnes bývá cena elektřiny „záporná“ už i v běžné pracovní dny, ale do budoucna to bude daleko častější.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.