Nejlepší byznysové rozhodnutí, co jsme udělali? Přestěhovat se z Prahy do Hradce, hlásí Comgate

Přední provozovatel platebních bran v Česku vyzdvihuje, že v regionech je menší konkurence mezi technologickými firmami i větší loajalita zaměstnanců.

Peter BrejčákPeter Brejčák

dsc_9713

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Ředitel společnosti Comgate Jakub Ouhrabka

Jakub Ouhrabka žije na východním předměstí Prahy, každý den ale dojíždí do práce v Hradci Králové. „Když jsme měli kanceláře v Holešovicích, ranní cesta autem tam trvala stejnou dobu. Navzdory tomu, že to bylo asi třikrát blíže,“ popisuje ředitel a spolumajitel společnosti Comgate, jednoho z největších provozovatelů platebních řešení u nás. Rozhodnutí přestěhovat firmu pryč z hlavního města, tedy mimo největší byznysové centrum v republice, si pochvaluje. Zejména kvůli lidem.

Comgate se svými šedesáti zaměstnanci lze zařadit do kategorie středně velkých firem. S 41 miliardami korun, které jen letos „protečou“ přes jeho platební řešení, patří mezi špičky svého segmentu. Využívá jej přes patnáct tisíc obchodníků, jako vůbec první dali e-shopům platbu QR kódem a kromě platebních bran nabízí také například fyzické terminály. Firma je ze své podstaty technologická – v jejím týmu je více než poloviční podíl lidí v IT a tvoří gró samotného byznysu.

Původně měl Comgate kanceláře kromě Hradce Králové také v Praze, kde seděl asi dvacetičlenný tým zejména z obchodního a marketingového oddělení. „Asi před čtyřmi lety padlo rozhodnutí, že tuto kancelář uzavřeme. Říkali jsme si, že v naší velikosti dává smysl mít tým na jednom místě. Od té doby působíme čistě z Hradce a bylo to to nejlepší rozhodnutí,“ popisuje Ouhrabka.

Čtyřiačtyřicetiletý podnikatel dále vysvětluje, že působení ze středně velkého města jim umožňuje podporovat efektivitu, a to v několika ohledech. S výší platů to přitom prý nesouvisí. „V Hradci nesídlíme kvůli úspoře, nabízíme pražské odměny. Díky tomu snadněji získáváme nové kolegy,“ pochvaluje si.

dsc_9658

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Ředitel společnosti Comgate Jakub Ouhrabka

Jako jednu z konkrétních výhod pak zmiňuje menší konkurenci mezi zaměstnavateli. „V Praze je obrovská, působí tam všechny možné národní i nadnárodní firmy. Někdy jde člověk radši za zvučnou značkou, byť mu někdo jiný může nabídnout výrazně zajímavější náplň práce,“ říká Ouhrabka.

S menší konkurencí pak souvisí i nižší míra fluktuace lidí. „Jednoduše se o lidi nemusíme mezi firmami tolik přetahovat,“ popisuje Ouhrabka. S tím se pak pojí i nižší náklady na HR související s náborem, zaškolováním a zapracováním nových zaměstnanců. „Je to náročné časově i z pohledu lidských zdrojů. My to nemusíme absolvovat, to nám umožňuje prostředky směřovat do produktu,“ doplňuje.

Comgate zároveň spolupracuje s královéhradeckou univerzitou, jako lokální firma má přirozeně ke studentům bližší vztah a v případě, že je do svého týmu nabere, většinou u ní prý zůstávají i po dokončení studia.

Nejen v náboru lidí se management Comgate snaží o co největší efektivitu. V tomto ohledu se mimo jiné inspiruje nízkonákladovkou Ryanair. „Snažíme se dělat věci maximálně efektivně, díky tomu můžeme nabízet nižší cenu než konkurence,“ komentuje Ouhrabka.

ouhrabka-comgate-copy

Přečtěte si takéComgate vyvíjí platební brány a inspiruje se RyanairemJedou nízkonákladově jako Ryanair a funguje to. Přes českou platební bránu Comgate tečou miliardy

S tím souvisí také rozhodnutí, že v Comgatu vůbec neumožňují home office, což má ulehčovat vzájemnou komunikaci a snižovat množství nepotřebných online meetingů. Naproti tomu ale nabízí benefity jako třicet dnů dovolené či podporu částečných úvazků – ať už částečný počet hodin pět dní v týdnu, nebo zkrácený pracovní týden ve firmě. Tu využívá asi třetina zaměstnanců, například studenti vysokých škol či matky vracející se do práce po rodičovské.

I díky tomu se Comgate letos rozšířil o patnáct nových kolegů a v podobném tempu plánuje pokračovat také v příštích letech. Nové posily hledá zejména v produktovém, IT a obchodním oddělení. Potenciál pro naplňování svých personálních potřeb v Hradci firma vnímá na další asi dva až tři roky, ve střednědobém horizontu se pak chce více rozšířit za hranice. Již nyní nabízí platební brány slovenským klientům, dále chce směřovat na západ, tedy na německy mluvící trhy.

„Je otázka, jestli budeme schopni v Hradci nabrat německy mluvící odborníky. Ve hře je možnost jít opět do Prahy nebo mít kancelář přímo v Německu či pracovat s kolegy na dálku. Zatím nemáme rozhodnuto, ale v příštích letech nás to čeká,“ popisuje ředitel společnosti.

Jakub Ouhrabka

Přečtěte si takéBrána Comgate umí upozornit na chybu i nabídnout oblíbený způsob platbyJako první dali e-shopům platbu QR kódem. Comgate umí upozornit na chybu a jde i do offlinu

Aktuální nepersonální priorita firmy je soustředit se na vytěžení potenciálu, který nabízí český trh. Konkrétně to pro další rok znamená posílit pozici v partnerské spolupráci, tedy intenzivně komunikovat se společnostmi z řad vývojářů e-shopových řešení, pokladních systémů a dalších, kteří pečují o podobnou cílovou skupinu.

To bude Comgate prozatím dělat z Hradce. Má přitom Ouhrabka radu pro ostatní firmy? „Nerad někomu dávám rady, ale pokud bych musel, tak řeknu: Nechoďte do Hradce, tady už jsme my,“ směje se. A dodává: „Začněte někde jinde, je určitě zajímavá cesta vybrat si středně velké město, kde je ideálně univerzita a typ lidí, jež vaše firma potřebuje. I odsud lze provozovat byznys pro celou republiku.“

CC Premium

Partnerem článku je Comgate