Nejprve se OpenAI bálo jejího zneužití. Teď začíná umělou inteligenci, která umí básnit i napsat článek, prodávat

Jiří SvobodaJiří Svoboda

openai
0Zobrazit komentáře

Zpracovala doslova biliony slov a nyní zvládne důvěryhodně prakticky cokoliv, co si lze s psaným textem představit. Tak by se ve zkratce dal představit nový produkt společnosti OpenAI, kterou za účelem etického vývoje umělé inteligence před pěti lety založil Elon Musk, Sam Altman a několik dalších investorů.

Přestože dříve se model výzkumníci báli zveřejnit kvůli jeho možnému zneužití, nyní přichází s vylepšenou verzí a představují jej veřejnosti. Do svých systémů zmíněný produkt za poslední měsíce nasál nepředstavitelné množství dat. Pohltil celou Wikipedii, velkou část zbytku internetu a blíže neupřesněné množství knih.

Výsledkem je, že dokáže plnit bohatou škálu jazykových úkolů – vše od překladu přes psaní vlastních textů, novinových článků, básní až po odpovědi na každodenní otázky. Odpovídá přitom velmi detailně a přesvědčivě, chápe souvislosti mezi slovy a stylistikou má být nerozeznatelná od lidského psaní.

Modelu lze dát například první odstavec článku a sám dopíše zbytek. V tuto chvíli ještě výsledky pokulhávají, ale díky principům strojového učení se systém i nadále učí a vylepšuje. Například pokud se modelu zeptáte na to, jestli máte pokračovat v čtení příběhu, dokáže říct, jestli bude nudný, nebo naopak zajímavý.

Současnou verzi nazývají výzkumníci GTP-3 a chtějí ji začít postupně za účelem komerčního použití prodávat soukromým firmám. Tato verze je prý až stonásobně větší než předchozí, zvaná GTP-2, kterou firma vydala loni v únoru. Už o ní však výzkumníci tvrdili, že je schopná vytvářet falešné zprávy, a proto ji odmítli dát k dispozici veřejnosti v plné verzi.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Původní obavy zněly, že by umělá inteligence zahltila internet vymyšlenými a přitom na první pohled důvěryhodnými zprávami. OpenAI však podle magazínu Wired tvrdí, že zatím nezaznamenalo žádné případy zneužití technologie. Přesto chce firma postupovat v rukavičkách a zatím dá novou verzi technologie k dispozici pouze několika vybraným subjektům – navíc na dva měsíce zdarma.

Technologii už využily například MessageBird pro lepší zákaznickou péči nebo Quizlet na vytváření propracovanějších edukačních materiálů.

Na cestě k obecné umělé inteligenci

OpenAI svůj nový produkt představuje jako výrazný pokrok v oblasti umělé inteligence, který je dalším krokem k tomu, aby se v podstatě každý software na světě stal inteligentním. Zatímco obvykle vědci vytváří modely, které jsou schopny setu poměrně úzce zaměřených úkonů, OpenAI se blíží spíše k modelu takzvané obecné umělé inteligence, která bude schopna téměř všeho, co ta lidská.

O podobnou věc se snaží i pražský tým GoodAI vedený Markem Rosou. Ten do něj dal z vlastních prostředků na start 250 milionů korun a má velmi podobný cíl jako OpenAI. Nutno podotknout, že od tohoto scénáře jsme zatím poměrně daleko, avšak byl to právě tento důvod, který přiměl zakladatele Elona Muska z iniciativy začátkem roku 2019 odejít.

Ostatně šéf Tesly a SpaceX hlasitě varuje před nebezpečím umělé inteligence, přesto ale OpenAI i nadále finančně podporuje.

openai1

Foto: OpenAI

Nástroj MuseNet od tvůrců OpenAI kombinuje a vytváří sám novou hudbu jen pomocí prvních not

Z původně neziskové organizace se navíc postupně stala běžná firma existující za účelem zisku a v roce 2019 zároveň vzala investici ve výši jedné miliardy dolarů od Microsoftu. Počítačový gigant mu pomohl zejména s vybudováním superpočítače, který je schopný procesně náročné modely zprovoznit.

Kromě nástroje na textové úpravy už OpenAI vytvořilo množství menších projektů, jako například Jukebox, který je schopný na základě žánru, jména umělce a textu vytvořit zcela novou hudbu. Podobným nástrojem je třeba MuseNet, který dokáže kombinovat na základě prvních pár not několika stylů hudby.

Stroj podle vkusu Salvadora Dalího. Urbet Ego je elektrický moped pro městské surrealisty

urbet-ego-boxed

Foto: Urbet

Urbet Ego, elektrický specialista na město

0Zobrazit komentáře

Marbella je známé přímořské město na jihu Španělska s krásnými plážemi a malebnými uličkami. Svahy nad městem jsou posety luxusními vilami majitelů z celého světa, které sem láká nikdy nekončící španělské slunko. To si každý den užívají i surrealistické sochy Salvadora Dalího, na které lze v Marbelle narazit v nemalém počtu. Při pohledu na ně, například když se díváte na Dalího sochu nosorožce v krajkách, člověka napadá řada otázek.

Podobné otázky ovšem přichází na mysl i při pohledu na moped Ego od marbellského výrobce elektrických motocyklů Urbet. Osoba, která je v Urbetu odpovědná za design strojů, nejspíše musí každý den cestou do práce procházet okolo soch Dalího a čerpat z nich inspiraci. Jinak si nelze rozumně vysvětlit design elektrického mopedu Ego, jehož vzhled mate natolik, že je těžké rozeznat mezi přední a zadní částí.

Značka Urbet operuje především na španělském trhu, a to od roku 2016. Za tu dobu se jí na trh povedlo přinést celkem pět elektrických modelů, přičemž v předchozím roce prodali téměř 640 kusů svých strojů. Zatímco modely C-Line, Hispano, Ibiza a Gadiro svým vzhledem celkem odpovídají zaběhlým konvencím, model Ego trhá designové zvyklosti na kusy.

urbet-ego4

Foto: Urbet

Modely z portfolia výrobce Urbet

Snažit se popsat vzhled tohoto stroje je poměrně složitý úkol. Jsou na něm patrné určité vlivy koncepce cafe racer či brat, mnohem víc ale připomíná stroj vycházející z hlavy malého Anakina Skywalkera ze ságy Star Wars. Atypicky je řešené zavěšení kol a netradičně působí i jednolitá kapotáž zakrývající kompletně celé tělo motocyklu. Řídítka jsou k jezdci skloněna v netradičním úhlu a sedadlo působí zcela nicotným dojmem, jako by designéři neměli příliš času na jeho dokončení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jednotlivé části působí absolutně minimalisticky a jednoduše, v celku naopak téměř komplikovaně. Ego si přitom nehraje na něco, čím ve skutečnosti není. Hrdě o sobě hlásí, že se hodí spíše do městských ulic než mimo město. To prozrazuje i přítomnost motoru o výkonu 3 kW, který dokáže stroj hnát maximálně rychlostí 90 km/h.

Jenže i prostředí ulic skýtá velké výzvy, které by měl Ego díky váze pouhých 72 kilogramů celkem hravě zvládnout. Na jediné nabití je tento stroj schopen ujet až 120 kilometrů, což je podmíněno sedmihodinovou pauzou, během které se musí naplno nabít 42Ah akumulátor. O stavu kapacity baterie jezdce informuje speciální displej umístěný v místech, kde své místo tradičně nachází víko nádrže.

urbet-ego2

Foto: Urbet

Jakmile je digitální indikátor opět v zelených barvách, může se Ego znovu rozeznít. Ovšem nikoliv tichým pobzukováním, jak bychom od elektrického mopedu čekali. Ego se projevuje uměle vytvářenou zvukovou stopou, která se snaží napodobit projev jeho konvenčních příbuzných. Ego však tímto jazykem nepromlouvá pro potěchu jezdce, ale především z důvodu bezpečnosti chodců, kteří by jej mohli na ulici přehlédnout.

Netradiční elektrický moped je nabízen za částku 2 478 eur, tedy bezmála 66 tisíc korun. Stejně jako další modely značky Urbet je i on vyráběn v Číně. To výrobce nijak nezastírá, a dokonce se snaží poukázat na to, že i tamní výrobci jsou schopni kvalitní produkce. Stroje jako takové jsou nabízeny doma ve Španělsku. Proto Urbet plánuje v blízké době postavit vlastní montážní továrnu, díky které by mohl výrazně vzrůst objem produkce.

elon-musk4

Přečtěte si takéTesla prorazila 1 000 dolarů za akcii a přeskočila Toyotu. Elon Musk má nejhodnotnější automobilku světaTesla prorazila 1 000 dolarů za akcii a přeskočila Toyotu. Elon Musk má nejhodnotnější automobilku světa

Elektřině chce Urbet zůstat věrný i nadále ve všech nadcházejících novinkách. Ty by se měly časem začít prodávat nejen doma ve Španělsku, ale také v Jižní Americe a na Blízkém východě. Plány obsahují i spuštění franšízového modelu prodeje v dalších evropských státech. Nicméně dodávky mimo Španělsko je Urbet schopen realizovat již nyní.