Nejrozšířenější programovací jazyk pro děti Scratch slaví 10. narozeniny a chystá mobilní verzi
Online nástroj pro tvorbu vlastních projektů pro děti, Scratch, spojuje vzdělávání, opensource aktivismus a zábavu v umělém světě. Mimo fakt, že se touto cestou děti učí programovat, učí se také přemýšlet jako hackeři. Konkrétně logice, síle spolupráce a odměně pro vývojáře – ať už psychické či materiální.
Stavět jako LEGO, zpívat, hrát si, sdílet
Většina programovacích jazyků je textových, což klade velký důraz na syntaxe a interpunkce. Ve Scratchi staví uživatel kód za pomoci přetahování bloků, které reprezentují funkce, podobně jako se staví kostky ve známé stavebnici LEGO. A není to náhoda. LEGO totiž pomáhali vymýšlet ti stejní lidé z Media Labu, kteří před deseti lety přišli se startupem Scratch.
Kromě jednoduché skladby se tvůrci zaměřili i na to, aby se děti mohly díky svým projektům plnohodnotně vyjádřit prostřednictvím fotek, videa, hlasu či hudby. Oproti jiným softwarům, kde děti interagují s digitální technologií a nahlížejí na cizí příběh, tvoří ve Scratchi vše vlastní. Poslední věc, která dělá Scratch nejúspěšnějším produktem svého druhu je sociální sdílení.
“Když něco tvoříte, chcete mít publikum,” říká jeden ze zakladatelů Scratche Mitchel Resnick.
Od samého začátku tak mohou malí tvůrci své projekty sdílet a získat zpětnou vazbu od členů komunity, najít potenciální kolegy či přátele nebo se alespoň pochlubit a poskytnout inspiraci někomu dalšímu. Všechna díla na Scratchi jsou automaticky součástí Creative Commons, což znamená, že je může kdokoliv legálně využívat. Generace, která vyrůstá na Scratchi bere opensource jako samozřejmost, neboť kdokoliv může v tomto prostředí převzít část cizího kódu a integrovat ho do svého projektu.
Aktuální verzi 2.0 z roku 2013, která urychlila možnosti ve sdílení a vkládání cizích kódů, vystřídá brzy verze 3.0, jenž přinese Scratch do mobilních telefonů. Platforma by se tak měla zpřístupnit ještě širšímu okruhu uživatelů, neboť v některých částech světa lidé na internet chodí především z mobilů. Jen loni navštívilo stránky pro tvorbu jednoduchých animací, her a interaktivního umění 120 milionů lidí, přičemž každý měsíc bylo sdíleno na milion nových projektů.