Nejspíš natočíme vědecký true crime, říká šéfka filmového studia. Má na kontě i nominaci na Oscara
Studio Sandbox Films produkuje dokumenty s vědeckou tematikou. Jeho spoluzakladatelka v rozhovoru popisuje i spolupráci s Wernerem Herzogem.
Jessica Harrop, spoluzakladatelka studia Sandbox Films
Když se řekne dokument s vědeckou tematikou, většina diváků si nejspíš představí naučný televizní pořad plný takzvaných mluvících hlav, hrubých informací a jednoduchých grafik, bez zajímavého příběhu a s čistě naučnou hodnotou – jeho sledování může zkrátka snadno působit jako domácí úkol. V Sandbox Films, americké nezávislé produkční společnosti, se zaměřují na vědecké dokumenty, ale jdou na ně úplně jinak. Je to pro ně primárně umělecký formát stejně jako každý jiný, v němž by mělo jít hlavně o to, aby diváci odcházeli nejen poučení o zajímavém tématu, ale i emočně uspokojení.
Zatím asi nejznámější film studia, předloňská Erupce lásky nominovaná na Oscara, je příběhem dvou vulkanologů Katii a Maurice Krafftových, kteří většinu života strávili dokumentováním a studiem sopek. Především je to ale příběh o celoživotní lásce jak k jejich oboru a umění v natáčených záběrech, tak k sobě navzájem. Erupce lásky je dokument s vědeckým tématem, ale špatně by nebylo ani označení za dojemný romantický film.
Jessica Harrop, spoluzakladatelka a šéfka produkce v Sandbox Films, v rozhovoru pro CzechCrunch říká, že právě to je způsob, jak lidi nadchnout pro vědu – nenápadně ji jim prodat v emotivním příběhu. Zároveň jí ale nejde nutně o jakousi hollywoodizaci dokumentárního žánru, naopak je otevřená autorským dílům a experimentům s formou. Její produkční společnost ostatně úzce spolupracuje s Wernerem Herzogem, německým režisérem známým svým nekonvenčním přístupem k tvorbě u hraných filmů jako Nosferatu či Aguirre, hněv boží nebo syrovými snímky o moci přírody, například Grizzly Man a Šťastní to lidé: rok v tajze. Objevil se ale také jako tajemný „klient“ v první řadě Mandaloriana.
Proč by se lidé měli dívat na vědecké dokumenty? Nemohou filmy jako Interstellar nebo Marťan více nadchnout široké publikum?
To je myslím fundamentální otázka, kterou řešíme: stojí dokumenty za natáčení a sledování ve srovnání s fikcí? Myslím, že obojí jsou zcela jiné umělecké formáty. Vidět a slyšet skutečné lidi je silné a má význam, je to zkrátka jiná zkušenost. Vezměte si například Erupci lásky – všechny záběry jsou skutečné, byla to jejich životní práce a příběh, který tak krásným způsobem vyprávěli. Můžete to samozřejmě pojmout i hranou formou, ale myslím, že takovým způsobem nedokážete napodobit krásu záběrů, které přímo oni zachytili.
Takže jak obecněji přistupujete k dokumentům s vědeckými tématy? Co u nich hledáte, jak podle vás vypadá skvělý film?
Snažíme se rozšířit žánr vědeckých dokumentů. Dříve to bylo často tak, že jste vědu museli prezentovat specifickým způsobem – mít mnoho odborníků a moderátorů, kteří vám dané vědecké téma popisovali a sloužili jako prostředníci pro vědce. Ta tvorba byla silně didaktická: tohle říká věda, tohle a tohle víme o černých dírách, tohle byste měli vědět…
My se snažíme vytvářet filmy, jež si mnohem více hrají s formou, a pracujeme s nezávislými režiséry, kteří mají svoji vlastní uměleckou vizi. Ano, v těch filmech je věda, jejich cílem ale není nutně ji vyučovat, zato vyvolat v divácích úžas a nadšení kolem velkých otázek o nás samých a našem vesmíru. Chceme, aby filmy byly umělecké a kreativní a aby se stylově vydávaly všemi možnými směry. Erupce lásky je romantický příběh, letošní Nokturna je zase vizuálně vytříbený snímek o můrách. Žádný z nich nemá tradiční didaktický přístup.
Proč myslíte, že takový divácky atraktivnější žánr, jaký popisujete, se nerozšířil už dávno?
Jedním z důvodů je myslím financování. O natáčení více autorských vědeckých dokumentů je velký zájem, ale v minulosti pro ně bylo těžké získat peníze. A teď, když je například my dokážeme poskytnout, se objevuje mnohem více lidí, kteří chtějí točit.
Řekla byste, že filmy, které produkujete, jsou dražší než ty více konvenční?
Ne nutně. Nedostatkem financování mám na mysli to, že pochází od televizních stanic, kde od jimi produkované tvorby mají poměrně přesně vymezená očekávání a je tam méně prostoru pro osobní vklad autorů. Takže ne, že bychom my mohli poskytnout více peněz, ale nabízíme financování lidem, kteří chtějí přemýšlet jinak a více s formou experimentovat.