Největší elektrický letoun se odlepil od země. Bezemisní Cessnou se proletí až devět osob najednou

Do letadla se vejde až devět osob
Na první pohled se příliš neliší od svých sourozenců s konvenčním pohonem. Že je něco jinak, začne být jasné v okamžiku, kdy pilot nakopne vrtuli. Motory nezačnou vydávat ohlušující rachot, ale zvuk, který bychom čekali spíše u vozů automobilky Tesla. Cessna eCaravan je totiž vybavena elektrickou pohonnou jednotkou, díky které se jedná o největší elektrický letoun, jaký se doposud dokázal odlepit od země.
Ve své standardní verzi je Cessna 208 Caravan vybavena turbovrtulovým motorem společnosti Pratt & Whitney Canada PT6A-114A, který poskytuje výkon 496 kW. Letecká společnost AeroTEC, která na eCaravanu spolupracuje s výrobcem elektromotorů MagniX, se rozhodla jednotku nahradit daleko zelenějším řešením, díky kterému je letoun zcela bezemisní.
Dodaná jednotka Magni500, poskytující výkon 560 kW, se již před časem představila v hydroplánu Beaver a dokázala tak, že budoucnost elektrické aviatiky rozhodně není otázkou příliš vzdálené budoucnosti.
Dostat do vzduchu letoun s rozpětím křídel v délce 16 metrů a kapacitou devět osob je o něco větší oříšek, než vzlétnout s hydroplánem. Zda je něco takového skutečně možné, se zástupci obou společností pokusili zjistit během včerejšího dne na letišti společnosti AeroTEC, které se nachází u města Moses Lake ve státě Washington.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPřesně v ten moment, kdy kola eCaravanu ztratila kontakt se zemí, se začala psát zcela nová kapitola elektrického létání. Elektrická Cessna se totiž díky své velikosti stala vůbec největším letadlem s nulovými emisemi, kterému se podařilo vzlétnout. Pilot, který byl jediným pasažérem, kroužil ve vzduchu několik desítek minut a poté se opět snesl v pořádku zpět na zem.
„Jsem hrdý na inovativní práci našich inženýrů, techniků a celého testovacího týmu. V podstatě neexistuje žádná jasně daná cesta, jak v testování a certifikacích elektrických letadel postupovat. Toto jsou nové hranice a AeroTEC stojí v čele rozvíjení procesů a postupů, které dláždí cestu elektrickému letectví,“ pochvaloval si výsledek testu generální ředitel společnosti AeroTEC Lee Human.
Kam přesně povedou další kroky tohoto poměrně mladého odvětví aviatiky, momentálně není jasné. Chybět u toho ale určitě nebude MagniX. Společnost totiž uzavřela partnerství s řadou významných hráčů. Jmenovitě například s izraelskou společností Eviation, jejíž elektroletadlo má mít dolet přes tisíc kilometrů. Své motory bude dále dodávat i největší nezávislé letecké společnosti ve Spojených státech Cape Air a pokračovat bude i spolupráce s Harbour Air, která provozuje výše zmíněný hydroplán Beaver.
Úspěch testu Cessny eCaravan je důležitý i proto, že se jedná o velice oblíbené a masově využívané letadlo po celém světě. Jeho konvenční verzi využívají letecké společnosti k přepravě osob i zboží na kratší vzdálenosti, a to i do těch nejodlehlejších míst. I proto je právě tento letoun, který poprvé vzlétl již v roce 1982, ideálním ambasadorem elektrické aviatiky.
„První let eCaravanu je dalším krokem v cestě letounů se středním doletem k provozu za zlomek ceny, s nulovými emisemi a na menších letištích. Tato elektrická komerční letadla umožní nabízet služby letecké přepravy osob a zásilek způsoby, které dříve nebyly možné,“ nastínil svou vizi budoucnosti Roei Ganzarski, výkonný ředitel MagniX.
Cessna eCaravan by mohla vstoupit do provozu již během příštího roku. S letadlem je možné překonávat vzdálenosti dlouhé až 160 kilometrů, přičemž letadlo může dosáhnout rychlosti 183 km/h. Podle Ganzarskiho by provoz takovýchto letadel mohl být oproti těm současným přibližně o 40 až 70 procent nižší. Jak uvedl The Guardian, sám přitom doufá, že do 15 let budou veškeré lety kratší než 1 000 mil řešeny právě pomocí elektrických letadel.
K tomu bude nutné vyvinout dostatečně účinný pohonný systém, který letadlům dovolí takto dlouhé trasy absolvovat. Zapotřebí bude ještě několik let vývoje, který může vycházet z technologie klasických akumulátorů i síly vodíku, jak dokazuje ZeroAvia.