Někde dobrý pomocník, jinde končí bakalářky. Jak české univerzity mění umělá inteligence?
Fakulty Palackého univerzity i VŠE již kvůli AI zrušily psaní bakalářských prací. Jiné říkají, že změní způsob, jak na práce nahlíží.
Poradí s čímkoliv, vysvětlí řešení problémů, napíše analýzu. Anebo třeba i celou bakalářskou práci. Možná ne vždy stoprocentně správně, ale minimálně rozhodně přesvědčivě. Jazykové modely umělé inteligence během posledního roku mění způsob, jak pracujeme, ale také jak studujeme. A pracovat s nimi se tak musí učit i vysoké školy v Česku. Některé kvůli ní ruší právě závěrečné práce, další pak pokrok vítají. Ale upozorňují na rizika.
Poslední listopadový den loňského roku byl přelomový. Běžným uživatelům se totiž otevřela možnost využívat nástroj ChatGPT od OpenAI, jehož jazykový model umělé inteligence dokáže na základě jednoduchého zadání vytvářet a vymýšlet různé texty a již také obrázky. Tvorba obsahu tak v podstatě nikdy nebyla snazší.
„Umělou inteligenci primárně využívám jako rozcestník, když se začínám zaobírat novou výzkumnou oblastí. Zjišťuji tedy zásadní autory nebo definice pojmů. Zadání od vyučujících je takové, že práci opravdu nelze vygenerovat, aby dosahovala patřičných kvalit,“ uvádí jako příklad z praxe student politologie na Masarykově univerzitě Matouš Pažourek.
Generativní umělá inteligence je podle brněnského Vysokého učení technického podpůrný nástroj, nikoli technologie určená k přímému provádění výzkumu, vývoje, umělecké a jiné tvůrčí činnosti. „Chápeme generativní AI jako technologii, která může být užitečná výhradně jako asistenční a konzultační nástroj. Není přípustné, aby studenti kopírovali výstupy nástrojů generativní AI a odevzdali je jako výsledek své práce,“ říká vedoucí tiskového oddělení školy Kamil Gregorek.
Univerzity se podle svých vyjádření většinou shodují na tom, že nová pravidla pro psaní závěrečných prací v souvislosti s umělou inteligencí nebude třeba zavádět, vydávají spíše obecná doporučení. Proměnit se ale může způsob, jak budou na závěrečné práce nahlížet. „Předpokládáme, že vývoj bude univerzity nutit k přechodu od kontroly formy, tedy jak to student napsal, k tomu, jak hluboce chápe, co napsal. Blíží se totiž doba, kdy nebude problém něco napsat. Porozumět a vysvětlit, co je napsáno, bude daleko důležitější,“ popisuje prorektor Mendelovy univerzity Ondřej Mocek.
„Je ale také třeba vnímat AI jako nástroj pro zvýšení efektivity tvůrčí činnosti a výzkumu,“ upozorňuje prorektor Mendelovy univerzity Robert Pokluda. Některá pracoviště univerzity se zaměřují na využití umělé inteligence pro zpracování velkých rozsahů dat a jejich analýzu. „Využití AI se zkoumá například při detekci chorob rostlin nebo hodnocení potenciálních rizik patologického vývoje u skotu, což má přímou vazbu na požadavky praxe,“ doplňuje.
Masarykova univerzita plánuje, jak bude začleňovat umělou inteligenci do výuky a jak učit studenty ji používat. „Vyučující budeme v oblasti AI školit nejprve obecně a pak si to budou jednotlivé obory řešit, jak budou potřebovat,“ říká prorektor Masarykovy univerzity Radim Polčák. Aktuálně se na právnické fakultě vyučuje předmět, který specificky řeší využití chatbotů a dalších nástrojů v právnické profesi. „Běžnější než speciální předměty bude ale začleňovat problematiku AI do stávajících předmětů,“ dodává Polčák.
AI jako výzva a příležitost spíš než hrozba
Používat od tohoto semestru při studiu umělou inteligenci umožnila Technická univerzita v Liberci s podmínkou, že její použití musí studenti ve své práci uvést. „Klade to větší nároky na pedagogy při hodnocení prací. Snaha je teď opustit hodnocení jen písemného projevu a o práci spíš diskutovat a skládat porozumění toho textu, v tom se pak ukáže mnohé. Není naším záměrem opsání toho, co vytvořila umělá inteligence, ale je to určitě užitečný nástroj. Snažíme se ji využívat podobně, jako se třeba v minulosti začaly využívat kalkulačky, ale je potřeba se s tím naučit pracovat,“ komentuje děkan fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické TUL Jan Picek.
Pedagogové podle něj práci s nástroji umělé inteligence zařazují do výuky. „Ukazuji studentům podstatu, možnosti, výhody, ale i omezení a nedostatky vybraných řešení. Snažím se držet krok a být v obraze. A studentům AI prezentuji jako účinný nástroj,“ doplňuje Marek Janosik-Bielski z katedry českého jazyka a literatury.