Studenti fakulty VŠE už nebudou odevzdávat bakalářské práce. V době ChatGPT to prý nedává smysl

Vedení VŠE v Praze rozhodlo, že noví studenti Fakulty podnikohospodářské budou muset splnit praktičtější bakalářské projekty.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Bakalářská práce

Foto: Vygenerováno OpenAI DALL·E-3

Bakalářská práce podle fakulty VŠE postupně ztrácí na významu

0Zobrazit komentáře

Současná forma školství, alespoň tak, jak funguje v Česku, má mnoho kritizovaných aspektů. Podle některých příliš tlačí studenty k pasivitě, jiní si stěžují na důraz na testy nebo na zapamatování si encyklopedických hesel. Rozšíření umělé inteligence, přesněji řečeno pokročilých chatbotů jako ChatGPT, ale začíná rozvracet paradoxně nejpraktičtější část univerzitního studia: písemné práce. Podnikohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické v Praze se na to rozhodla reagovat zajímavým způsobem – klasické bakalářské práce zruší.

Když se ChatGPT koncem roku 2022 zpřístupnil široké veřejnosti, v zásadě započal revoluci. Online nástroj, který vypadá velice podobně jako internetový vyhledávač, na dotaz či příkaz dokáže ve vteřinách vygenerovat celé stránky textu. A postupně třeba i celou bakalářskou práci. Zatímco na mnoha jiných školách se zavádějí různé systémy pro identifikaci takto vygenerovaných textů, na Fakultě podnikohospodářské VŠE došli k závěru, že takové snahy jsou liché. Ti, co začnou studovat v příštím podzimním semestru, o tři roky později nebudou odevzdávat závěrečnou práci v podobě, jakou známe dnes.

„Při dobře zvládnutých dotazech dokáže podstatnou část bakalářské práce vytvořit umělá inteligence,“ vysvětluje děkan fakulty Jiří Hnilica pro server E15. „A protože je nereálné tuto skutečnost odhalit, je namístě ji nahradit bakalářskými projekty, kde je více zřejmé, že se jedná o vlastní práci studenta,“ pokračuje. Nová realita tedy neznamená, že by studentům odpadla práce. Možná spíše naopak budou muset projevit více iniciativy. 

Bakalářskou práci totiž nahradí zmíněný bakalářský projekt. Ten by měl zahrnovat například odbornou studijní stáž v zahraničí a podrobnou zprávu o ní, účast na výzkumném projektu na fakultě nebo vlastní podnikatelský projekt. Hlavní myšlenkou je přitom zajistit, aby byl výsledek prokazatelnou prací dané studentky či studenta. Zároveň zde může být výraznější aspekt praktického zapojení nabytých znalostí.

Oblíbený textový generátor ChatGPT

Nedlouho po tom, co se ChatGPT zpřístupnil široké veřejnosti, začaly vznikat také nástroje pro detekci jeho práce. Například Anglo-American University v Praze nebo Univerzita Karlova využívají americký Turnitin, mezi další známější alternativy patří AI Content Detector od Copyleaks nebo Hive AI Detector. Jejich zapojení zvažovali také na VŠE, nakonec to ale vzdali. Detektory totiž bývají často nespolehlivé – na jedné straně nedokážou vygenerovaný text správně identifikovat, na straně druhé někdy označují jako plagiáty i původní texty napsané člověkem.

Odevzdávání prací, na nichž se sami studenti příliš nepodíleli, není nový fenomén. Už dlouho někteří využívají služeb agentur či jednotlivců, kteří text na dané téma napíší za poplatek. V takových případech může být také výrazně složitější odhalit, že nejde o původní práci. Nástup chatbotů nicméně podobnou formu „podvádění“ výrazně zpřístupňuje a zjednodušuje. Například už tím, že překonat nechuť podvádět může být u prosté návštěvy webu výrazně jednodušší, než když je potřeba kontaktovat agenturu a komunikovat s dalšími lidmi.

Samotný fakt, že bakalářskou práci je možné ze značné části či rovnou kompletně nechat vygenerovat chatbotem, nicméně není jediným důvodem pro zrušení. Jak Jiří Hnilica z VŠE poznamenává v rozhovoru pro Forbes, rozšíření ChatGPT a podobných nástrojů bylo spíše impulzem začít převádět do praxe dlouhodobou strategii fakulty na zefektivnění studia. Právě onen praktičtější aspekt bakalářských projektů má být i prostředkem pro větší zapojení studenta.

Cílem fakulty ale není využívání chatbotů úplně zakázat. „Umělou inteligenci bude jednoznačně možné při psaní prací využívat a jsme tomu otevřeni,“ říká Hnilica. „Zakazovat ji by byl stejný nesmysl jako například zakazovat vyhledávač Google,“ dodává. Místo toho chce, aby umělou inteligenci studenti využívali eticky k posunutí svých možností a používali u toho nově vytvořené citační normy.

Podobná změna přístupu bude platit také pro studenty magisterských programů, jim ale povinnost odevzdat klasickou diplomovou práci zůstane. Jednak to tak chce česká legislativa, jednak tyto texty zpravidla vyžadují práci a teoretické znalosti, jaké chatbot úplně suplovat nedokáže.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym