Někdy soudům vysvětlujeme, co je to internet. Umělá inteligence bude ještě větší problém, říká právník
Vít Kučera vede advokátní kancelář Endors a v rozhovoru hodnotí stav a vývoj českého soudnictví. „Někdy jsme s klienty v šoku,“ říká.
Vít Kučera, zakladatel advokátní kanceláře Endors
Mnoho lidí si myslí, že vědí, jak soudy vypadají a jak všechny procesy fungují, ale když se před nimi pak skutečně ocitnou, často se nestačí divit. Ze své zkušenosti to ví Vít Kučera, který před sedmi lety založil advokátní kancelář Endors a jako jediný společník ji vede. Ve většině případů je vázán mlčenlivostí, i tak ale v rozhovoru pro CzechCrunch vytahuje několik historek, které při vyprávění působí úsměvně, ale zároveň poukazují na problémy českého soudnictví. Sám se specializuje na soudní spory, a tak je v jednacích síních prakticky neustále.
Jak tedy pětatřicetiletý advokát hodnotí české soudy? „Bohužel si myslím, že se příliš nevyvíjí, minimálně určitě ne rychlostí, která by byla úměrná tomu, jak se vyvíjí obchodní prostředí a celkově byznys, ať už je to internet nebo další nové technologie,“ říká Vít Kučera a doplňuje, že když se občas musí soudcům vysvětlovat základy internetu, v době rychlého nástupu umělé inteligence bude situace ještě palčivější.
O konkrétních případech, které řešil, mluvit nemůže. Se třicetičlenným týmem se nicméně specializují na řadu oblastí od soudních sporů a fúzí a akvizic přes korporátní a trestní právo až po litigaci, tedy rozhodčí a soudní řízení, daně, kapitálové trhy nebo veřejné zakázky. Historicky v Endors pracovali například pro e-shop Vivantis, rozvážkovou službu Wolt nebo americko-český startup Shipmonk. Jak se právo vyvíjí? A jsme na tom v Česku tak špatně, jak si myslíme? O tom Vít Kučera mluví v našem rozhovoru.
Všude se teď hovoří o tom, jak naši práci promění umělá inteligence. Vy jste zatím v klidu?
Jsme v očekávání, co přijde, ale právní svět je velmi specifický. První rovina využití umělé inteligence je v přípravě některých analýz, rešerší a dalších dokumentů – tam to bude relativně rychlé, protože už dnes existuje spousta aplikací, které nám pomáhají. Zároveň je to stále nesmírně problematické z hlediska chybovosti a také z hlediska regulace. Je nicméně jen otázka času, kdy nám umělá inteligence začne reálně pomáhat.
Máte nějaké konkrétní příklady?
Třeba texty, které tvoříme, jsou často velmi dlouhé, komplikované a pro klienty nesrozumitelné. Jakmile bude aplikace, která z nich vytáhne a shrne to podstatné, pomůže všem. Ale pokud bychom se měli bavit o tom, zda nás umělá inteligence úplně nahradí, tak to jsem v klidu, protože vztah klienta a advokáta nikdy nebude umět zastoupit, ať už z hlediska empatie nebo pochopení specifického případu. Pořád je to stroj.
Osmým rokem vedete vlastní právní kancelář, v byznysu se pohybujete zhruba sedmnáct let. Jak se proměnila práce právníka/advokáta?
Zcela zásadní je, jak se proměnilo očekávání klientů. Dnes už všichni velmi dobře vědí, co chtějí a jakou to má cenu, respektive přidanou hodnotu. To dřív nebylo. Klientovi jste mohli něco prodat, i když to třeba nutně nepotřeboval, a je dobře, že už to neplatí, protože se díky tomu selektuje práce, která právě má vyšší přidanou hodnotu. Dřív se občas psaly smlouvy a dokumenty stylem – hlavně ať je to dlouhé a nikdo tomu nebude rozumět, protože klient stejně zaplatí. Dnes vám takovou věc klient vrátí, protože jí nerozumí, a tak za ni ani nechce zaplatit. A to je fér.
Sami jsme se v naší kanceláři naučili dělat dokumenty kratší a klienti se spíše doptávají. Dřív jsme čas od času museli dělat stanoviska na naše vlastní stanoviska, protože byla tak složitá, že jim klient nerozuměl, a to nedávalo smysl pro nikoho. Samozřejmě se změnily i finanční podmínky a také je na trhu více menších hráčů. Dřív bylo hlavně pár obřích kanceláří, dnes je celá řada menších včetně nás, které mají různé specializace a zaměření. Trhu to prospívá.
Jak jste velcí?
Dnes je nás v kanceláři přes třicet. Abych to dal do kontextu, tak jen v Praze bude mnoho desítek, nebo dokonce stovek menších kanceláří, ale už nebude mnoho desítek větších. Pořád ale máme velký odstup od těch skutečně největších firem, které mají stamilionové tržby. Naše tržby nicméně také kontinuálně rostou, letos bychom měli utržit zhruba 35 až 40 milionů korun. Zároveň platí, že jsme pravidelně v zisku, byť se na něj aktuálně nijak zvlášť nezaměřujeme.
Platí změny, které popisujete, globálně, nebo to v každé zemi funguje jinak?
Mám srovnání zejména po Evropě nebo se Spojenými státy, protože pravidelně spolupracujeme se zahraničními kancelářemi, zejména díky našim zahraničním klientům, když potřebují něco řešit na českém trhu. Obrovský rozdíl je v sazbách, které jsou na západ od nás diametrálně odlišné. Jsou to často násobky toho, co je standard u nás. Typ služby je jinak napříč Evropou velmi podobný. Ve Spojených státech je vše trochu jiné, což je dané hlavně tím, že mají jiný právní systém.