Německé úřady se ohradily proti jízdě miliardáře Radima Passera. V Bugatti pokořil na dálnici rychlost 417 km/h
Než si pražský developer Radim Passer koupil svoje dvě Bugatti, ptal se na ně coby zapálený křesťan Boha, aby od něj prý dostal požehnání. Když s novějším modelem Chiron loni v létě vyrazil na německou dálnici překonat rychlostní rekord, Boha se zeptal opět, ale ne už federálního ministerstva dopravy. A to se teď zlobí.
Radim Passer je na české byznysové scéně docela úkaz – ani ne tak tím, že miluje supersportovní auta, protože v těch se s oblibou prohání řada tuzemských miliardářů včetně Marka Dospivy z Penty nebo Igora Faita z Jet Investment. Vymyká se svou naprostou oddaností víře: porady v jeho firmě Passerinvest začínají modlitbou, vydává náboženské knížky, zřídil křesťanskou školu, pravidelně jezdí kázat… Koneckonců i video na YouTube, které teď vzbudilo tolik pozornosti, končí společnou modlitbou Passera a jeho týmu.
Při tom, co Passer zažil, by se ovšem k modlení odhodlal kdekdo. A to jak v životě, tak v Bugatti Chiron, z nějž ono kontroverzní video pochází. Vzniklo loni v červnu na dálnici mezi Berlínem a Hannoverem a diváci na něm mohou sledovat, jak Passer za volantem svého vozu za 85 milionů korun pokořil rychlost 417 kilometrů za hodinu. Jde o světový rekord na veřejné silnici za běžného provozu. Ostatně pár aut při své jízdě předjede.
„To je fantazie,“ řekne v kabině Passer, když v závodnickém overalu dobržďuje. Jenže němečtí úředníci si tím tak úplně jistí nejsou. Video, které český developer na YouTube umístil 9. ledna, už získalo přes čtyři miliony zhlédnutí, a tak na něj svou pozornost upřelo i německé ministerstvo dopravy. A přestože formálně Passer žádné zákony neporušil, protože úsek dálnice A2, na němž jel, nemá rychlostní omezení, radost svou akcí nikomu v Berlíně neudělal. Tamní vládní Strana zelených už dřív žádala, aby neomezená rychlost na německých dálnicích skončila.
„Odmítáme jakékoli silniční chování, které vede nebo by mohlo vést k ohrožení jiných řidičů,“ napsal pro agenturu AP úřad vedený Volkerem Wissingem z Liberální strany. A dodal: „Řidič je povinen jet jen tak rychle, aby měl auto pod kontrolou.“ Passer sice ke svému příspěvku napsal, že při jízdě i během jejích příprav věnovali maximálně pozornost tomu, aby vše bylo bezpečné, nicméně když jedete za rozbřesku čtyřstovkou a kolem jezdí další auta (byť jich je málo), je otázkou, jestli opravdu máte vše pod kontrolou.
Kromě Bugatti miliardář, jenž je podle Forbesu 33. nejbohatším Čechem, ono červnové ráno projel i Lamborghini Aventador S, s nímž pokořil rychlost 357 km/h, Porsche 911 Turbo S, které dosáhlo na 333 km/h, a také Bentley Continental Flying Spur, jež dalo 324 km/h. Ke každému videu Passer připojil popisky a v nich kromě technických detailů vždy zmínil: „A také popřemýšlejte o svém vztahu k Ježíši, který přináší pravou lásku, radost a víru komukoli, kdo k němu přistoupí.“