Německé úřady se ohradily proti jízdě miliardáře Radima Passera. V Bugatti pokořil na dálnici rychlost 417 km/h

Luboš KrečLuboš Kreč

bugatti-passer

Foto: Passerinvest / Bugatti / CzechCrunch

Radim Passer a Bugatti Chiron

0Zobrazit komentáře

Než si pražský developer Radim Passer koupil svoje dvě Bugatti, ptal se na ně coby zapálený křesťan Boha, aby od něj prý dostal požehnání. Když s novějším modelem Chiron loni v létě vyrazil na německou dálnici překonat rychlostní rekord, Boha se zeptal opět, ale ne už federálního ministerstva dopravy. A to se teď zlobí.

Radim Passer je na české byznysové scéně docela úkaz – ani ne tak tím, že miluje supersportovní auta, protože v těch se s oblibou prohání řada tuzemských miliardářů včetně Marka Dospivy z Penty nebo Igora Faita z Jet Investment. Vymyká se svou naprostou oddaností víře: porady v jeho firmě Passerinvest začínají modlitbou, vydává náboženské knížky, zřídil křesťanskou školu, pravidelně jezdí kázat… Koneckonců i video na YouTube, které teď vzbudilo tolik pozornosti, končí společnou modlitbou Passera a jeho týmu.

Při tom, co Passer zažil, by se ovšem k modlení odhodlal kdekdo. A to jak v životě, tak v Bugatti Chiron, z nějž ono kontroverzní video pochází. Vzniklo loni v červnu na dálnici mezi Berlínem a Hannoverem a diváci na něm mohou sledovat, jak Passer za volantem svého vozu za 85 milionů korun pokořil rychlost 417 kilometrů za hodinu. Jde o světový rekord na veřejné silnici za běžného provozu. Ostatně pár aut při své jízdě předjede.

„To je fantazie,“ řekne v kabině Passer, když v závodnickém overalu dobržďuje. Jenže němečtí úředníci si tím tak úplně jistí nejsou. Video, které český developer na YouTube umístil 9. ledna, už získalo přes čtyři miliony zhlédnutí, a tak na něj svou pozornost upřelo i německé ministerstvo dopravy. A přestože formálně Passer žádné zákony neporušil, protože úsek dálnice A2, na němž jel, nemá rychlostní omezení, radost svou akcí nikomu v Berlíně neudělal. Tamní vládní Strana zelených už dřív žádala, aby neomezená rychlost na německých dálnicích skončila.

„Odmítáme jakékoli silniční chování, které vede nebo by mohlo vést k ohrožení jiných řidičů,“ napsal pro agenturu AP úřad vedený Volkerem Wissingem z Liberální strany. A dodal: „Řidič je povinen jet jen tak rychle, aby měl auto pod kontrolou.“ Passer sice ke svému příspěvku napsal, že při jízdě i během jejích příprav věnovali maximálně pozornost tomu, aby vše bylo bezpečné, nicméně když jedete za rozbřesku čtyřstovkou a kolem jezdí další auta (byť jich je málo), je otázkou, jestli opravdu máte vše pod kontrolou.

Kromě Bugatti miliardář, jenž je podle Forbesu 33. nejbohatším Čechem, ono červnové ráno projel i Lamborghini Aventador S, s nímž pokořil rychlost 357 km/h, Porsche 911 Turbo S, které dosáhlo na 333 km/h, a také Bentley Continental Flying Spur, jež dalo 324 km/h. Ke každému videu Passer připojil popisky a v nich kromě technických detailů vždy zmínil: „A také popřemýšlejte o svém vztahu k Ježíši, který přináší pravou lásku, radost a víru komukoli, kdo k němu přistoupí.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Sám Passer říká, že víru našel na konci devadesátých let po ztrátě svého syna, který po narození žil jen pár měsíců. Je členem Církve adventistů sedmého dne. Rodinná tragédie ovšem nebyla jediným kritickým momentem v jeho životě – jeho bývalí společníci se jej dvakrát pokusili zavraždit, neustále proto kolem sebe má bodyguardy.

S byznysem začal ještě za komunismu, když tak trochu pod rukou prodával kaviár. Po revoluci se celkem rychle dal na development, jeho největším výtvorem je administrativní komplex BB Centrum na Brumlovce, jeho firma ale stavěla i ostravskou Novou Karolinu. Je dlouholetým sponzorem lidovců, s politikou pak má hodně do činění i jeho bratr Zbyněk, který v roce 2014 kandidoval za hnutí Pro Prahu neúspěšně do zastupitelstva a který dříve působil jako starosta Kolodějí. Ten je také vášnivým závodníkem.

passer4

Foto: Passerinvest

Radim Passer, zakladatel a generální ředitel Passerinvest Group

Pro Radima Passera každopádně nynější video není youtubovou premiérou. Něco podobného (i na stejném úseku dálnice) podnikl už v roce 2018 s modelem Bugatti Veyron, s nímž pak pokořil rychlost 400 km/h. Jak se svěřil magazínu Forbes, s přípravou a plánováním testu mu tehdy pomáhala přímo automobilka Bugatti, protože jí řekl, že si nekoupí nový model Chiron, dokud se svým Veyronem oficiálně nepřekoná čtyřsetkilometrovou rychlost.

Zda mu i nyní Bugatti, které nově ovládá chorvatský automobilový vizionář Mate Rimac, v dálniční rychlojízdě asistovalo, není známo. Passer ale není jediným majitelem Bugatti v Česku. Veyron, který podobně jako Chiron patří k nejdražším vozům na světě, má ve své garáži i herní magnát Richard Chlad. V Karlových Varech se pak s limitovanou verzí Chironu zvanou Divo prohání další hazardní baron Milutin Perič.

Na česko-slovenském letounu obletěla svět pro rekord i uznání žen. Zaře Rutherford je přitom pouhých 19 let

flyzolo4

Foto: Flyzolo

V 19 letech obletěla Zara Rutherford svět

0Zobrazit komentáře

Je jí teprve devatenáct let, ovšem zkušeností za kniplem letounů má na rozdávání. Možná i proto se belgicko-britská pilotka Zara Rutherford rozhodla odvážným kouskem pokusit nejen o zápis do Guinnessovy knihy rekordů, ale zároveň upozornit na rozdíly mezi ženami a muži v leteckých a vědních oborech. Jako vůbec nejmladší pilotce se jí podařilo samotné obletět svět, a to s letadlem z česko-slovenské produkce.

Mladá pilotka má létání v krvi. Doslova. Létání je totiž rodinnou tradicí, což je také důvod, proč započala se svůj letecký výcvik už ve čtrnácti letech. Pilotní licenci si na úřadě vyzvedla v roce 2020 a o rok později se rozhodla pro svou cestu.

Jak sama říká, mimo létání jí vždy přitahovala také věda, matematika a další obory, ve kterých se ovšem jen málo kdy setkala s jinou ženou či dívkou. A tak chtěla ukázat, že takto riskantní podnik, k němuž jsou potřeba i jisté znalosti, dokáže zvládnout sama i devatenáctiletá dívka.

flyzolo1

Foto: Flyzolo

Zara Rutherford, teprve devatenáctiletá pilotka, která obletěla svět

Aby byl její let co možná nejlegitimnější, naplánovala trasu tak, aby se letem zároveň zapsala do Guinnessovy knihy rekordů. Její pouť měla původně trvat tři měsíce, nakonec se protáhla na skoro dvojnásobek. Odstartovala 18. srpna minulého roku z domovské Belgie a následně pokračovala přes Atlantik a Grónsko do Kanady a Jižní Ameriky, zpět na Aljašku a přes Rusko a Indonésii do Evropy.

Partnerem na této cestě se jí stal Shark UL, ultralehký letoun, který je jedním z nejvýkonnějších ve své kategorii. Jedná se o stroj vyráběný na Slovensku, ovšem svým charakterem je technika spíše česko-slovenská. Šéfkonstruktér Jaroslav Dostál totiž pochází z Hodonína a celý vývoj se odehrál v Česku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vladimír Pekár, který je jednatelem Shark.Aero, absolvoval se Zarou Rutherford testovací let v rámci jejího školení. A byl také jedním z těch, kdo dávali svolení k tomu, aby mohla vůbec vzlétnout.

„Zara je velmi mladá, neměla kdy dělat chyby, na kterých se člověk učí, takže je jasné, že je bude dělat při cestě kolem světa. Je to ale velmi inteligentní a šikovná dívka, a když jsme ji přeškolovali na konkrétní model, tak se velmi rychle zlepšovala. Každý let byl lepší a lepší. I já jsem s ní absolvoval jeden z kontrolních letů a měl jsem z toho velmi dobrý dojem. I na základě toho jsem tomu celému dal zelenou, jinak bych ji nepustil,“ řekl před časem Pekár pro Deník.cz.

Jak moc náročný let kolem světa je, prozrazuje samotné zdržení i fakt, že Zara před měsícem informovala, že z do té doby absolvovaných 39 letů proběhly zcela podle plánu lety pouze tři. Na vině byly faktory jako její zdraví, lesní požáry, mechanické problémy letounu i počasí.

flyzolo5

Foto: Flyzolo

Letoun Shark UL je jedním z nejvýkonnějších letounů své kategorie

Právě nepříznivé podmínky byly i důvodem, proč se opozdil přílet mladé pilotky do Prahy ze slovenské Senice, kde se vyrábí letouny Shark, a kde Zara přistála minulý víkend v sobotu. Do Prahy se jí nakonec doletět vůbec nepodařilo, a to z důvodu husté mlhy, která ji donutila přistát na letišti v Benešově.

I zde byla Zara nucena počkat několik dní na lepší počasí. Přesto se jí nakonec podařilo odstartovat a pokračovat přes Frankfurt až do rodné Belgie, kde před více než 150 dny dlouhý let zahájila. Svou velkou pouť dokončila dnes odpoledne, kdy se kola jejího Sharku dotkla přistávací dráhy letiště v Kortrijku poblíž francouzských hranic. Tím se jí podařilo zapsat do dějin aviatiky nejen coby nejmladší ženě, která kdy obletěla svět, ale také coby nejmladšímu pilotu, který tento počin uskutečnil v ultralehkém letounu.

V 19 letech však tento úspěch představuje pro Zaru Rutherford pouze odrazový můstek k ještě větším činům. Jejím cílem je stát se astronautkou a potvrdit tak, že si i ženy mohou plnit cíle a sny úplně nejvyšší.

flyzolo3

Foto: Flyzolo

Kde Zara přistála, tam byl o její let velký zájem