Německý jazykolam, zremixovaný Pedro a dětský DnB diktát, který nejde z hlavy. Kde se berou virální songy?

Jak se rodí současné hity trendující na sociálních sítích? Tři songy ukazují, že někdy spíš než velká produkce stačí jen dobrý nápad a zápal.

image-1
0Zobrazit komentáře

Krátkým videím na sociálních sítích dodávají šťávu, nebo se dokonce stávají ústředním bodem jejich obsahu. Bez virálních songů by reals a podobné formáty nefungovaly. Kde se ovšem takové hity berou, když v klasických rádiích o ně člověk sotva zavadí? Tři virální písně poslední doby ukazují, že jejich vytvoření nemusí být raketová věda. Často stačí jen obrovské zapálení, případně upravit něco, co už mají všichni dávno před nosem.

Když v květnu roku 2022 vyšla čtvrtá série seriálu Stranger Things, v jedné z epizod zazněl song Running Up That Hill z roku 1985. Jeho autorku Kate Bush opět vynesl před světla reflektorů a song se po téměř 40 letech vrátil do žebříčků hitparád.

Podobné pocity jako Kate Bush by dnes možná prožívala i již zesnulá italská zpěvačka Raffaella Carrà, autorka písně Pedro z roku 1980, která vyšla na albu Mi spendo tutto. Jednalo se o klasický prázdninový lovesong pojednávající o dívce mířící na dovolenou do argentinského Santa Fé, kde se setká s místním chlapcem jménem Pedro. Ten dívce nabídne, že jí město ukáže, nicméně z dalšího textu písně vyplývá, že spíše než město dívka poznávala Pedra, do kterého se bezhlavě zamilovala.

Italský song by nejspíše dál dřímal v bohatých archivech italského popu, nicméně před několika měsíci došlo k jeho oživení. Postarali se o něj dva němečtí producenti Jaxomy a Agatino Romero, kteří Raffaelliny vokály doplnili o pulzující techno beat a do animace klipu na YouTube přihodili roztomilého točícího se mývala. A světě div se, virál byl na světě.

Barbora, rebarbora a barbaři

Výše jmenovaní němečtí DJs však nepřišli s žádným převratným postupem. Samplování a remixování je řemeslo staré desítky let a existuje nesčetné množství příkladů, jak skvěle (i bizarně) může fungovat. Jen si vzpomeňme na klasiku od rappera jménem Pharoahe Monch, který v písni Simon Says vysamploval hudební motiv z filmu Mothra vs. Godzilla z roku 1964.

Řada virálních songů je výsledkem šikovného samplování a remixování klasických popových písní, ovšem začátkem letošního roku zmizelo z TikToku množství těchto hitů poté, co nedopadla licenční jednání mezi provozovatelem populární sociální sítě a Universal Music Group. Díky tomu však vznikl prostor pro ryze autorskou tvorbu. A také pro Boda Wartkeho.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Bodo Wartke sám sebe nazývá hudebním komikem a jeho tvorba skutečně baví. Stalo se tak díky songu Barbaras Rhabarberbar, případně Barbara’s Rhubarb Bar, jehož základem je klasický německý jazykolam, který funguje poměrně dobře i v češtině. Vypráví o dívce jménem Barbara, která se proslavila svými rebarborovými koláči, jež prodávala v baru. Ten navštěvovalo i pár barbarů, na které měla Barbara a její rebarborové koláče takový vliv, že zanechali svého barbarství a začali chodit k barberovi, tedy holiči.

Přestože posluchači neovládající němčinu v písni rozumí tak maximálně slůvkům Barbara a abrakadabra, jazykolam rapovaný do úderných beatů se okamžitě stal hitem. Tiktokeři k němu navíc vytvořili trendující taneční choreografii.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Jasmin & James (@jasminandjames)

Vyženete tenhle song z hlavy? Pochybuji!

Stalo se zvykem, že s létem přichází i letní hit, který bývá na konci srpna již značně otravný. Co začalo v 50. letech legendárním songem Volare od Domenica Modugna, představují v moderní éře písničky jako Gangnam Style, Despacito, Houdini či As It Was od Harryho Stylese a dalších hudebníků. O letošní letní hit sociálních sítí se však postarala parta školáků z Irska.

Milují Tlapkovou patrolu a ráno musí vstávat do školy, přesto je díky The Spark zná každý, tedy alespoň ti, kdo trochu sledují současné trendy na sociálních sítích. Parta dětí groteskně máchajících rukama před mikrofonem stvořila song, ve kterém do DnB podkresu diktují fráze o tom, jak v sobě našly jiskru a nyní pochybují o tom, že by je byl někdo schopen zastavit.

Song je výsledkem umělecké iniciativy Rhyme Island z irského Corku a vznikl ku příležitosti oslav Cruinniú na nÓg, tedy irského národního dne, kdy se v Irsku otevírají dětem a mládeži kreativní dílny. Píseň vznikla pod neziskovou organizací The Kabin Studio, která v Corku pořádá workshopy, kempy a další volnočasové aktivity plné hudby, zaměřené na všechny věkové kategorie.

Do chytlavého drum and bass podkladu od producenta PapaPedro Beats rapují děti Caoimhe, Jackie, Rosaleen, Alex, Aaron, Mark, Katie, Róisín, Sophie, Stacey a Claire, kterým je od 9 do 12 let a bydlí převážně na předměstí Corku Knocknaheeny, případně patří k uprchlické menšině žijící v městečku Lisdoonvarna.

Byť psaní textu a další přípravy trvaly několik měsíců, virální senzace údajně vznikla během jediného dne na doubledeckeru v centru Corku. Písniček má The Kabin Studio na svém kontě již celou řadu, ovšem až této se podařilo díky jejímu náboji skutečně prorazit a udělat partě dětí velmi zajímavé prázdniny.

Záhada Blair Witch byla nečekaným hitem a její herce znal celý svět. I tak nedostali zaplaceno skoro nic

Jeden z nejznámějších hororů vůbec v roce 1999 vydělal téměř čtvrt miliardy dolarů. Jeho herci ale téměř nic z toho dodnes neviděli.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Screenshot

Reprofoto:Rotten Tomatoes Classic Trailers/YouTube

Záhada Blair Witch v roce 1999 rozšířila nový subžánr hororu

0Zobrazit komentáře

V roce 1994 se skupinka tří dokumentaristů vydala do lesů kolem městečka Burkittsville v americkém Marylandu – chtěli zde natočit snímek o místní děsivé legendě, čarodějnici žijící v lese. Nikdo je už nikdy neviděl. Zůstalo po nich jen několik znepokojivých záznamů z jejich kamery, objevených o několik let později. Z nich vznikl film Záhada Blair Witch.

Samozřejmě že je to celé fikce. Pokud by záběry byly skutečné, je extrémně nepravděpodobné, aby se kdy dostaly na velké plátno coby komerční projekt. A Heather Donahue, Michael Williams a Joshua Leonard nejsou jen jména hlavních postav nejznámějšího (ne ovšem prvního) filmu v subžánru found footage, ale také jména jejich představitelů. Produkce se rozhodla použít skutečná jména, aby film působil autentičtěji. S dojmem autenticity se ale zašlo příliš daleko, když studio začalo předstírat, jako by vlastně herci nebyli herci, kteří si za svoji práci zaslouží odměnu.

Jak přibližuje nový článek serveru Variety, vydaný u příležitosti 25. výročí od premiéry Záhady Blair Witch, snímek vznikl v prostředí nezávislé americké kinematografie s velice nízkými rozpočty, která začínajícím umělcům nabízela možnost získat první zkušenosti. Obrácenou kartou těchto možností bylo, že za svoji práci dostali mnohdy jen velice nízký, někdy vůbec žádný honorář. Proto byli Donahue, Williams a Leonard nadšení, když za natáčení fiktivního dokumentu měli dostat 500 dolarů (po započtení inflace asi 22 tisíc korun).

„Hodně práce jsem dělal bez nároku na výplatu,“ řekl Williams. „U téhle nabídky stálo ‚placené‘, takže jsem si říkal: ‚Vida, možná z toho může být profese‘.“  Součástí smlouvy navíc byla varianta, že pokud by výsledný film vydělal přes milion dolarů, herci by dostali procento ze zisků přesahujících toto číslo. Žádný z nich s tím ale nepočítal, celou věc vnímali stále spíš jako zkušenost a něco, co uvidí primárně jejich rodina a známí, možná několik lidí někde na festivalu.

Stalo se ale něco, co nikdo nečekal. Ačkoliv se původní rozpočet 35–60 tisíc dolarů po dokončení postprodukce navýšil asi na desetinásobek, stále to bylo zanedbatelné ve srovnání s příjmy. Záhada Blair Witch se stala globálním hitem, vydělala bezmála čtvrt miliardy dolarů a získala status jednoho z nejúspěšnějších nezávislých filmů všech dob.

To zásadním způsobem změnilo situaci. Trojice hlavních herců původně počítala s tím, že se objeví v desetiminutové sekvenci s fiktivním dokumentem, kterou bude následovat další vyprávění. Proto všichni souhlasili s tím, že se ve filmu použijí jejich skutečná jména. Jejich záběry ale nakonec tvořily celý snímek, a tak je najednou znal celý svět. Distribuční společnost Artisan Entertainment nedlouho po premiéře v červenci roku 1999 také upustila od snahy předstírat, že jde o skutečný dokument, a Donahue, Williamsovi a Leonardovi začaly chodit pozvánky na rozhovory a do talk show.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Náhlá sláva ale pro žádného z nich neznamenala finanční úspěch, jaký ji typicky provází. Williams například popsal, jak se jeho tvář objevovala v novinových stáncích na obálce jednoho z nejznámějších amerických magazínů, on ale stále stěhoval nábytek, aby si vydělal na nájem. Leonard zase jako člen cateringu obsluhoval svého vlastního agenta jen pár dnů předtím, než se objevil jako host v jedné z hlavních večerních talk show.

Studio na hvězdy svého hitu úplně nezapomnělo. Když globální příjmy Záhady Blair Witch překročily 100 milionů dolarů (2,3 miliardy korun v roce 1999), poslalo jim na oslavu koš s ovocem. „Tehdy nám začalo být jasné, že nic nedostaneme. Odstřihli nás od věci, na jejímž vzniku jsme měli tak výrazný podíl,“ řekla Donahue.

Natáčení Záhady Blair Witch bylo velice nekonvenční. Herci dostali relativně krátký scénář, v němž většinu dialogů měli improvizovat. Do lesa se přitom měli vydat sami tři, bez jakéhokoliv štábu či režiséra, všechny relevantní instrukce, včetně toho, jak používat kameru a zvukovou aparaturu, dostali předem. Hlavní část snímku tak pořídili vlastně úplně sami. Na jednu stranu to znamenalo vyšší nároky na jejich schopnosti, na druhou unikátní praxi.

Screenshot

Reprofoto:Rotten Tomatoes Classic Trailers/YouTube

Heather Donahue ve filmu Záhada Blair Witch

Dojem autenticity ale zahrnoval také méně obohacující zkušenosti po dokončení filmu. Studio hercům například nedovolilo zúčastnit se premiéry na festivalu v Cannes a obecně se měli spíš vyhýbat pozornosti. Nemohli tak ani hrát v jiných filmech. Začínající umělci, kteří ještě neměli zkušenosti s mnohdy nelítostným byznysem Hollywoodu, se všemu podvolili s nadějí, že odměny za úspěch snímku jim to vynahradí. Ale nestalo se tak.

Donahue, Williams a Leonard nakonec odměny dostali, působily ale tak trochu jako urážka. Koncem léta roku 1999 jim na účtech přistálo pár desítek tisíc dolarů, zatímco zisky studia a investorů se počítaly v desítkách milionů. V roce 2004 se jim podařilo vymoci 300 tisíc dolarů pro každého, které jim měly být vyplaceny v průběhu několika let. Tou dobou studio z jejich tváří a jmen profitovalo v ději a marketingových materiálech pokračování Záhady Blair Witch. To se ještě párkrát opakovalo, naposledy letos, když studio Blumhouse oznámilo záměr ságu found footage hitu obnovit.

Trojice herců původního filmu v reakci na to napsala otevřený dopis, v němž studio žádala, aby s nimi další používání jejich identity konzultovalo a zpětně jim proplatilo podíly ze zisků franšízy, která by bez nich nevznikla. Jelikož ale v době produkce Záhady Blair Witch nebyli členy hollywoodských odborů, mohou se odvolávat nanejvýš na férovost.