Nenápadná bulharsko-česká IT firma Sciant patří mezi nejrychleji rostoucí v Evropě. Byznys řídí z Olomouce

Peter BrejčákPeter Brejčák

sciant-1Insider

Foto: Sciant

Stephen Burke, spoluzakladatel a ředitel české pobočky firmy Sciant

0Zobrazit komentáře

Do letošního žebříčku tisícovky nejrychleji rostoucích firem v Evropě, který již pět let sestavuje deník Financial Times, se probojovali dva pražští zástupci – společnosti Stavební interiérové systémy a Denevy. Českou stopu v žebříčku však má i další firma Sciant, jež sice oficiálně sídlí v bulharské Sofii, tři roky však provozuje pobočku také v Olomouci.

Sciant se zabývá vývojem softwaru, strojovým učením a využitím velkých dat či blockchainu, přičemž podle Financial Times mezi lety 2016 a 2019 jeho tržby vyrostly o 453 procent na 3,3 milionu eur, podle aktuálního kurzu asi 85 milionů korun. V celkovém pořadí žebříčku se tak společnost ocitla na 360. příčce.

„Za pouhých pět let existence jsme si dokázali vybudovat širokou zákaznickou základnu napříč Evropou, Severní Amerikou a Asií,“ popisuje pro CzechCrunch spoluzakladatel a ředitel české pobočky Stephen Burke s tím, že klienti Sciantu působí v oblastech od finančnictví přes hotelnictví po logistiku. Jmenuje například logistickou společnost DHL či tuzemský startup Mews.

Za pět let na trhu Sciant celkově získal přes 50 klientů po celém světě a řešil více než 300 IT projektů, z nichž byly zhruba dvě třetiny v oblasti cestovního ruchu. Před dvěma lety se společnost více zaměřila na expanzi do oblasti správy a podpory IT integrací, což se jí osvědčilo během pandemie. Díky změně strategie dokázala i loni dosáhnout stejných hospodářských výsledků jako v roce 2019.

sciant-31

Foto: Sciant

Stephen Burke, spoluzakladatel a ředitel české pobočky firmy Sciant

„Na začátku krize v březnu a dubnu 2020 jsme ztratili asi 60 procent příjmů,“ popisuje nelehkou situaci Burke. „Tato ztráta byla způsobená naším působením v oblastech cestování a logistiky, které zaznamenaly významné zásahy. Nyní je však poptávka bezprecedentní, a to i v cestovním ruchu,“ pokračuje s tím, že loni Sciant dosáhl na tržby opět na úrovni 85 milionů korun a letos počítá s růstem o 50 až 70 procent.

Podle Burkeho se růst firmy projevil už v prvním čtvrtletí letošního roku, kdy Sciant zaznamenal vůbec nejvyšší kvartální obrat své historie. V plánu pro letošní rok má navíc další expanzi, a proto potřebuje také navýšit počet zaměstnanců z aktuální stovky o dalších padesát, a to hlavně v Olomouci, kam Sciant soustředí své obchodní, marketingové, konzultační a stále více i vývojářské aktivity.

Stephen Burke přitom pochází ze Spojených států, ve své kariéře pracoval mezinárodně ve Francii, Číně, Japonsku, Malajsii a Indii, kde se poznal se svou manželkou Míšou pocházející právě z Olomouce. Po společném návratu z Indie společně nějaký čas žili a pracovali v Praze, načež se rozhodli přestěhovat do hanácké metropole, kde si založili rodinu.

Burke už měl předchozí zkušenosti se založením firmy s názvem Snapshot v Brně, což je dcera německé pohostinské IT společnosti. Kvalita práce a jazykové schopnosti lidí na Moravě na něj udělaly dojem, zároveň se zajímal o prosazování obchodních zájmů ve svém domovském městě Olomouci.

S bulharskými kolegy Burke pracoval již více než patnáct let. Když působil jako technický ředitel pařížského Taxeo, svěřil a outsourcoval své vývojové operace kompletně bulharské firmě ITCIS, v jejímž čele stál další budoucí zakladatel Sciantu Evlogi Georgiev. Společně pak při ukončení svých předchozích štací spatřili příležitost, jak uplatnit znalosti získané z předchozích IT projektů, a založili Sciant.