Nenápadný český datový startup Dataddo dále dobývá globální trh. Letos už vyrostl čtyřnásobně a chystá další investiční kolo
Spoluzakladatelé Dataddo: Zdeněk Pecha, Petr Nemeth a Joel Thom
Před rokem získal investici 45 milionů korun, od té doby o něm však téměř nebylo slyšet. Tuzemský startup Dataddo, jenž vyvíjí platformu pro management dat, však během posledního roku vyrostl ze šesti na třicet lidí a jen během letoška své tržby navýšil na čtyřnásobek oproti loňsku.
I když jde zatím o malou firmu, ve své kategorii se řadí mezi nejlepší globální desítku. Navíc jako jedna ze tří společností na světě byla označena prestižní světovou poradenskou firmou Gartner jako Cool Vendor v oblasti data managementu. Rychlý růst si Dataddo chce nadále udržet i díky chystané investici a plánuje se naplno pustit do dobývání trhu ve Spojených státech.
Jedním ze tří spoluzakladatelů Dataddo je Američan Joel Thom, jeho cesta k této pozici však nebyla úplně přímočará. Svoji kariéru rozbíhal v rodinné firmě, kde měl na starosti marketing a rozvoj byznysu s hobby a stavebním vybavením, tedy v obdobě třeba Hornbachu.
„Zde jsem se naučil, jakou sílu má silný zákaznický servis a jak je důležité udělat krok navíc, aby byli zákazníci spokojeni. Naši zákazníci jsou naši přátelé – v rodinné firmě jsme si mezi nimi vybudovali neuvěřitelné vztahy a loajalitu. Později jsem dělal vše pro to, abych podobné principy využíval i jinde,“ popisuje Thom pro CzechCrunch.
Během působení v rodinném podniku zároveň v Kalifornii studoval vysokou školu, po jejím dokončení pak cestoval po celém světě. Na cestách nevynechal ani Prahu a město si zamiloval natolik, že se tady rozhodl založit také svůj byznys. Mezinárodním studentům, kteří do Česka přicházeli na krátkodobé pobyty jako Erasmus, prodával SIM karty. „Byznys se rozběhl a chtěl jsem také expandovat, marže ale byly opravdu nízké,“ říká Thom.
Dlouhodobě přitom pořád žil ve Spojených státech a nadále se angažoval v rodinné firmě. Do Prahy často cestoval na měsíc, další dva pak opět strávil doma. Když jednou letěl z Amsterdamu do Česka, v letadle shodou náhod seděl vedle Petra Nemetha, který mu říkal o svém novém nápadu na startup, s nímž dobude světový trh.
„Myslel jsem si, že je to jen jeden z dalších šílenců s nějakým nápadem,“ směje se Thom. Tímto startupem je ale dnes Dataddo, které zjednodušeně řečeno automaticky sbírá data z různých cloudových služeb a systémů, jež navzájem nekomunikují, a integruje je na jedno místo. Řeší tak problém roztříštěnosti datových systémů ve firmách a dokážou s ním pracovat i uživatelé bez hlubších IT znalostí.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNapříklad zatímco marketing pracuje s Google Analytics, Facebookem a dalšími nástroji, HR oddělení nebo finance už využívají jiné systémy, které však společně nespolupracují. Aby měla firma přehled o všem na jednom místě, může využít Dataddo, které s nimi dokáže komunikovat.
Na druhé straně pak data posílá do běžně používaných analytických softwarů, jako jsou Google Data Studio, Power BI nebo Tableau. Dataddo navíc proaktivně monitoruje datové toky a předchází tak výpadkům či ztrátám datových setů. Uživatel má tedy jistotu, že svá data dostane v čase a struktuře, jaké si zvolil.
Celkem je už Dataddo, které CzechCrunch zařadil do výběru 25 českých startupů, jež se v příštích letech vyplatí sledovat, schopné propojit více než 130 systémů a díky připravenosti platformy na integrace dokáže přidávat další napojení v řádu dní. Jeho služby využívá přes dva tisíce firem ve sto zemích světa, mezi nejznámější klienty patří například Uber, Epic Games, L’Oréal Canada nebo bankovní skupina Emirates NBD.
Petr Nemeth s druhým spoluzakladatelem Dataddo Zdeňkem Pechou od prvních okamžiků věděli, že se musí zaměřit hlavně na americkou klientelu. Joel Thom jim v začátcích za oceánem částečně pomáhal podobně jako v rodinné firmě s obchodem a byznys developmentem.
Po akvizici zajímavých klientů, například už zmiňovaného Uberu, ale uvěřil potenciálu trhu a rozhodl se k podnikatelské dvojici přidat a svoji firmu prodávající SIM karty opustit. Jako třetí spoluzakladatel firmy pak Thom v roce 2017 rozběhl pobočku Dataddo přímo v Silicon Valley.
„Celý proces trval asi dva nebo tři měsíce, bylo to ale dost náročné. Je tam mnoho překážek, zejména když jde o zahraniční firmu, která se snaží otevřít pobočku ve Spojených státech. Stávalo se, že jedna vláda nechtěla uznat dokumenty podepsané druhou, a opačně,“ popisuje Thom.
Čtyřnásobný růst během roku
Díky tomu český startup má již od svých počátků fyzickou přítomnost na dvou kontinentech, přičemž doteď je Thom jediným zaměstnancem Dataddo, který pracuje za oceánem. Zbytek týmu tvoří asi třicítka lidí sedících v Praze, z nichž asi pět lidí tvoří obchodní tým a ostatní pracují na vývojářských či technických pozicích. Před rokem přitom ve startupu pracovalo šest lidí, do konce roku se má jejich počet zvýšit na čtyřicet.
S růstem počtu lidí v týmu ovšem souvisí také růst samotného byznysu. Ve vyjádření ročních opakujících se tržeb (ARR) startup během letoška vyrostl už na čtyřnásobek celého loňského roku a do prosince se chce v tomto ukazateli dostat na úroveň jednoho milionu dolarů, v přepočtu asi 22 milionů korun.
„Je to ambiciózní cíl, protože i v posledním roce jsme měli šílený růst a pokoušet se ho udržet je náročné. V příštím roce však chceme vyrůst minimálně desetinásobně, proto plánujeme otevřít další investiční kolo,“ prozrazuje Thom, podle nějž chce Dataddo získat nové prostředky od amerických investorů během prvního kvartálu příštího roku. První investici přitom startup získal loni, 45 milionů korun do něj tehdy vložil fond Impulse Ventures Ondřeje Tomka.
„Kvůli nové investici ještě potřebujeme mít silná čísla za letošní rok,“ říká Thom, který po získání další investice plánuje rozšířit obchodní a byznys development tým přímo v Kalifornii. Dataddo má aktuálně asi polovinu klientů ze Spojených států, do budoucna chtějí ale tento poměr výrazně posilovat.
„I když jsme zatím malí, zákazníkům dokážeme nabídnout perfektní služby. Mnoho našich velkých konkurentů se jen snaží získat číslo kreditky a pak je jim všechno jedno. My se soustředíme na cíle našich klientů a pomáháme jim je naplňovat,“ říká Thom, jenž si uvědomuje, že udržet si takový proaktivní přístup ke klientům bude pro startup výzvou. Obecně se však Dataddo o svou pozici na trhu nebojí.
„Kdysi management firem dělal strategická rozhodnutí jen na základě svých domněnek. V posledních letech se to ale mění, všechno se staví a rozhoduje na datech. Poptávka po řešeních, jako nabízíme my, proto bude i nadále růst. Vidíme velkou příležitost a chceme být nejlepší data management platformou na trhu,“ uzavírá Thom.