Není na co čekat. Čupr a další startupové tváře vyzývají vládu k řešení zaměstnaneckých akcií
Země, které zjednodušily tvorbu programů pro motivaci zaměstnanců, jsou ve výhodě. Českým startupům ale kvůli špatné legislativě ujíždí vlak.
Možnost motivace klíčových lidí, kteří tak získají podíl na úspěších firmy, ať už jde o dělení zisku nebo podíl při jejím prodeji. Zaměstnanecké opce či akcie pro tyto účely využívají zejména začínající společnosti a startupy. České legislativní a daňové uchopení této problematiky ve srovnání s mnoha dalšími zeměmi zaostává, čímž zdejší startupové prostředí trpí. Přitáhnout zájem k problematice chce nová iniciativa ESOPasap, jež ještě před zveřejněním podpořily hlavní venture kapitálové fondy i přední startupy.
V angličtině se programy, v nichž se firma dělí o úspěchy se svými zaměstnanci, označují jako ESOP z anglického výrazu employee stock option plans. Zkratka asap pak vyjadřuje naléhavost as soon as possible, tedy co nejdříve. Název nové iniciativy ESOPasap, kterou podpořil také CzechCrunch, tak odkazuje na naléhavost řešení.
Startupy se totiž mohou stát tahounem české ekonomiky, k tomu ale potřebují přitáhnout špičkové lidi. Země, které již ESOP podporují, rychle získávají náskok, avšak Česko mezi nimi není, a to navzdory tomu, že je už dva roky signatářem dokumentu Evropské unie s názvem Startup Nation Standard (SNS), čímž se k řešení problematiky s pravidly na míru startupovému ekosystému zavázalo.
„Česko má na to, stát se jedním z evropských technologických center. Máme v ruce spoustu dobrých karet – talentované, podnikavé lidi, dobré technologické vzdělávání, příjemné podmínky k životu. Nicméně pokud mají startupy přitáhnout špičkové lidi z Česka i zahraničí, potřebují ještě osvícenější přístup státu, mimo jiné právě k ESOPu,“ komentuje potřebu změny Tomáš Matějček, partner investiční skupiny Miton, která s iniciativou přišla.
Podpora Tomáše Čupra a dalších velkých jmen
Mezi podporovateli ESOPasap se nachází i další známá investorská jména včetně Credo Ventures, Kaya VC, Presto Ventures, Purple Ventures a Reflex Capital, ale také startupy Mews, Rossum, Rohlík a další.
„Sdílení výsledné hodnoty společnosti je v mnohých zemích běžným způsobem, jak odměnit klíčové zaměstnance. Část vytvořené hodnoty se tak posune mezi desítky až stovky lidí, kteří ji dále zhodnocují ve spotřebě, ale i dalších firmách, které dále transformují ekonomiku a vytvářejí moderní pracovní místa,“ komentuje pro CzechCrunch jeden z nejúspěšnějších českých startupistů Tomáš Čupr, jenž založil a později prodal Slevomat a Dáme Jídlo a aktuálně se věnuje budování online supermarketu Rohlík. Ten je také jedním ze dvou zdejších jednorožců, tedy startupů s hodnotou více než jedna miliarda dolarů.
Čupr se při argumentaci odvolává na takzvaný Skype efekt, který výrazně nakopl startupové prostředí v Estonsku. Když zakladatelé firmu v roce 2005 prodali, její zaměstnanci a klíčoví lidé díky zaměstnaneckým akciím získali nemalé prostředky (a díky globálnímu působení Skypu také zkušenosti), což jim otevřelo příležitost budovat vlastní startupy.