Neopodstatněné a zbytečné. Změna kultovního loga New Yorku vyvolala mezi lidmi pozdvižení

Změna k lepšímu, nebo krok špatným směrem? Newyorčané se nemohou přenést přes novou podobu jednoho z nejkultovnějších log.

Filip HouskaFilip Houska

nyc_1-1

Foto: We Love NYC

Nová podoba původního loga I ♥ NY

0Zobrazit komentáře

V půlce sedmdesátých let dostal Milton Glaser obzvlášť náročný úkol: navrhnout logo pro jedno z nejslavnějších měst světa, které si zrovna prošlo finanční krizí a potýkalo se s bezprecedentním růstem kriminality. Vedení si od něj slibovalo podporu tamního turistického ruchu a ukázání New Yorku v pozitivnějším světle. A tak vzniklo heslo I ♥ NY, které lidi desítky let doprovázelo ve všech hlavních koutech metropole. Teď ale přišla jeho obměna, která mezi Newyorčany nevyvolala zrovna nadšené reakce.

I ♥ NY se za necelého půlstoletí od vytvoření stalo poznávacím znakem New Yorku. Bylo na očích těch, kteří do města sotva přiletěli, okupovalo reklamní stěny na budovách, objevovalo se napříč turistickými letáčky – a používal ho snad každý obchod se suvenýry. Byl to skvělý zářez do portfolia grafického designéra Miltona Glasera, který původní návrh loga nakreslil na zadní sedačce taxíku, když zrovna mířil na schůzku s lidmi, kteří si ho objednali.

Odhaduje se, že logo městu ročně generuje až třicet milionů dolarů, právě z prodeje suvenýrů a dalšího tematického zboží, typicky bílých triček, kde trojice černých písmen s výrazným znakem červeného srdce uprostřed křičí na všechny okolo. Stalo se i newyorským symbolem jednoty po teroristických útocích z 11. září 2001 – tehdy Glaser logo rozšířil o dovětek „more than ever“, respektive „Miluji New York více než kdy předtím“.

Až na pár výjimek, které vesměs reagovaly na aktuální dění ve společnosti nebo marketingové akce, se tak I ♥ NY od roku 1977, kdy bylo poprvé použito, nijak radikálně neměnilo. I něco tak kultovního ale může být předmětem modernizace a většího zaměření na komunitu, na což se odvolává konsorcium Partnership for New York City, které po skoro padesáti letech logo změnilo.

nyc_1

Foto: We Love NYC

Původní verze loga versus nová

S cílem více probudit komunitního ducha se konsorcium ve spolupráci s designérem Grahamem Cliffordem rozhodlo vypustit písmeno „I“ (tedy „já“) a nahradit ho za „We“ (tedy „my“). Spolu s tím byl změněn i styl písma, který nově vychází z typu Helvetica, používaného mimo jiné v newyorském metru, jenž má lépe vyjadřovat „tlukot srdce celého města“. A také bylo přidáno písmeno „C“ coby „City“. Nová verze má být v následujících osmi týdnech propagována v různých částech metropole.

„Clifford chtěl evidentně jít naproti trendům,“ říká pro CzechCrunch grafický designér Václav Kudělka. „Z toho důvodu – po vzoru velkých rebrandingů poslední doby – zvolil bezpatkové, tučné, stabilní písmo a ikonické minimalistické srdce přetavil do podoby, která ještě více reflektuje aktuální podobu emoji,“ dodává. Pro mnohé ale grafická obměna není krokem tím správným směrem – a na sociálních sítích je to znát.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

K redesignu se začaly vyjadřovat stovky lidí, kteří novinku napadají právě z důvodu neopodstatněného nasazení bezpatkového písma, které je sice modernější, ale ubírá logu na jeho původním puncu, pro který se po celém světě tak proslavilo. Někteří negativně hodnotí i symbol srdce, z něhož se vytrácí newyorská tradice a vypadá příliš digitálně. A podle mnohých se dá snadno špatně vyložit, když se slova „WE“ a „NYC“ použijí pod sebou.

„Ne nadarmo se říká ‚don’t fix it if it’s not broken‘. Měnit zaběhlé značky, identity, služby, produkty, ke kterým má veřejnost –zvláště pak ta přímo zasažená – roky vybudovaný vztah, se většinou nevyplácí. Mám tedy pochopení pro aktuální pobouření veřejnosti. Lidstvo je ve své podstatě konzervativní a na jakoukoliv změnu dlouhodobě zaběhlého reaguje emotivně,“ doplňuje Kudělka.

„Kompozice, která se z objektivního pohledu zdá být funkční a v pořádku, se v očích lidí, kteří mají v sítnicích nesmazatelně vypálenou ikonu ze sedmdesátek, může jevit jako nesprávná a vyvolávat pocit, že na ní něco nefunguje, protože je jednoduše jinak, než ji známe. Nedokážu si tedy zatím moc dobře představit, že by se novému obrázku v dohledné době podařilo naplno nahradit onu legendu,“ pokračuje.

Maryam Banikarimová, která se z pozice marketingové expertky na kampani podílela, ovšem uvádí, že WE ♥ NYC nemá zcela nahradit původní logo, ale naopak ho doplňovat – a reagovat i na to, čím si Newyorčané museli procházet během pandemických let, kdy „museli bojovat za to, co milují“. Názor veřejnosti je ale silný, což může způsobovat také skutečnost, že se Glasera, který I ♥ NY navrhl, nikdo nemohl zeptat – v roce 2020 zemřel.

„Pochopil jsem však, že se má kampaň vydat odlišným směrem a otevřít se nové cílové skupině, s důrazem na mladší generaci. Beru ji tedy spíše jako novou větev, která sice vyrůstá z pevného kmene, ale volí si vlastní směr, kterým bude pomalu růst. Kam až má potenciál dorůst, ukáže čas,“ zakončuje Kudělka, který se ve svém volném čase věnuje i parodování korporátních log různých firem.

Aplikace Bright Sky pomáhá obětem domácího násilí už tři roky. Nově nabízí i základní právní pomoc

Podle OSN až třetina žen zažívá domácí násilí v různých formách. Aplikace Bright Sky pomáhá situaci porozumět a najít asistenci, nyní i právní.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

domestic-violence-pexels

Foto: RODNAE Productions/Pexels

Domácí násilí zažívá až třetina žen i mužů.

0Zobrazit komentáře

Předloni se na Netflixu stala hitem minisérie Služka, jejíž hlavní hrdinka po násilném výpadu svého přítele uteče a ocitne se bez peněz i přístřeší. Sama zprvu pochybuje, zda se skutečně stala obětí domácího násilí, a setkává se se ženami, jež se ke svým tyranům znovu a znovu vracejí. Podobnou zkušenost má ve skutečnosti mnoho žen. Pomoci jim chce aplikace Bright Sky, která umožňuje lépe rozpoznat znaky domácího násilí a nově nabízí i základní právní asistenci.

Podle zprávy vládní kampaně To je rovnost bylo v roce 2020 nahlášeno 428 případů domácího násilí, jejich skutečný počet ale má být až desetinásobný. Podle statistik OSN dokonce nějakou formu domácího násilí zažila každá třetí žena. Naprostá většina obětí se ovšem na policii z různých důvodů nikdy neobrátí.

Pomoci tento poměr změnit je jedním z cílů aplikace Bright Sky, která v Česku funguje od února roku 2020. Původně vznikla o rok dříve ve Spojeném království díky financování tamní Nadace Vodafone. Tentýž operátor aplikaci zastřešuje i u nás, používat ji ovšem samozřejmě může kdokoliv. Součástí projektu je přitom i česká policie, ministerstvo vnitra a nezisková organizace ROSA poskytující pomoc ženským obětem domácího násilí.

bright-sky-app

Foto: Bright Sky

Prostředí aplikace Bright Sky

Mezi základní prvky Bright Sky patří test, který pomůže vyhodnotit, zda je uživatel/ka aplikace nebo jeho/její známý či známá obětí nějaké formy domácího násilí. Sledují se přitom fyzické násilí, ale také psychologická manipulace, ovládání formou dohledu či kontrola nad financemi. Část obětí si svoji situaci dlouho ani plně neuvědomí, takže jde o důležitý nástroj diagnózy i edukace.

Další kategorie v aplikaci přímo popisují, jaké formy může domácí násilí mít, a obsahují i vysvětlení sexuálního násilí či stalkingu. V aplikaci nechybí ani možnost pořizovat záznamy jednotlivých incidentů domácího násilí prostřednictvím videa, zvuku či textu.

Vedle toho pak lze najít rady, jak mohou oběti nebo ti, co jim chtějí pomoci, postupovat. Srozumitelná vysvětlení a videa zde doplňují kontakty, kam se obrátit. Patří mezi ně linka pomoci obětem kriminality i domácího násilí a také linky pomoci organizací ROSA, Acorus, proFem, Magdalenium či Persefona. Relevantní kontakty však lze přímo v aplikaci vyhledat i podle polohy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě součásti sekce s pomocí se týká nedávná aktualizace aplikace, přidávající základní právní rady. Záložka „průvodce českými zákony“ například vysvětluje, jakým způsobem je domácí násilí zakotveno v legislativě, kdy a jak je možné podat trestní oznámení, jaká mají oběti práva nebo kdo má nárok na bezplatnou právní pomoc.

Důležité je zmínit, že Bright Sky od začátku myslí na soukromí oběti. Veškeré záznamy domácího násilí jako fotografie, video, zvuk i text jsou tak dostupné pouze v aplikaci, ne v galerii či přehledu souborů daného zařízení. Stejně tak se stránky navštívené skrz aplikaci nezobrazí v historii.

Za tři roky, co Bright Sky v Česku funguje, si aplikaci stáhlo přes devět tisíc lidí a web projektu zaznamenal přes 81 tisíc návštěv. Jen v průběhu předchozího roku na tísňovou linku přes aplikaci zavolalo přes 400 lidí. Vzhledem ke statistikám rozšířenosti domácího násilí by jich ovšem mělo být více, zvlášť s přihlédnutím k faktu, že tento fenomén postihuje také muže – organizace Persefona zmiňuje až mezi 10 a 38 procenty populace.

Evropská komise loni navrhla celounijní pravidla pro potírání domácího násilí a násilí na ženách. Směrnice přitom kriminalizuje například znásilnění na základě absence souhlasu, které v české legislativě aktuálně takto definováno není. V roce 2016 také Česko podepsalo Istanbulskou úmluvu, mezinárodní smlouvu Rady Evropy zaměřenou na prevenci a boj proti násilí na ženách a domácímu násilí. Vláda ale úmluvu dosud neratifikovala, tedy ji závazně nepotvrdila jako platnou.