Neopodstatněné a zbytečné. Změna kultovního loga New Yorku vyvolala mezi lidmi pozdvižení
Změna k lepšímu, nebo krok špatným směrem? Newyorčané se nemohou přenést přes novou podobu jednoho z nejkultovnějších log.
V půlce sedmdesátých let dostal Milton Glaser obzvlášť náročný úkol: navrhnout logo pro jedno z nejslavnějších měst světa, které si zrovna prošlo finanční krizí a potýkalo se s bezprecedentním růstem kriminality. Vedení si od něj slibovalo podporu tamního turistického ruchu a ukázání New Yorku v pozitivnějším světle. A tak vzniklo heslo I ♥ NY, které lidi desítky let doprovázelo ve všech hlavních koutech metropole. Teď ale přišla jeho obměna, která mezi Newyorčany nevyvolala zrovna nadšené reakce.
I ♥ NY se za necelého půlstoletí od vytvoření stalo poznávacím znakem New Yorku. Bylo na očích těch, kteří do města sotva přiletěli, okupovalo reklamní stěny na budovách, objevovalo se napříč turistickými letáčky – a používal ho snad každý obchod se suvenýry. Byl to skvělý zářez do portfolia grafického designéra Miltona Glasera, který původní návrh loga nakreslil na zadní sedačce taxíku, když zrovna mířil na schůzku s lidmi, kteří si ho objednali.
Odhaduje se, že logo městu ročně generuje až třicet milionů dolarů, právě z prodeje suvenýrů a dalšího tematického zboží, typicky bílých triček, kde trojice černých písmen s výrazným znakem červeného srdce uprostřed křičí na všechny okolo. Stalo se i newyorským symbolem jednoty po teroristických útocích z 11. září 2001 – tehdy Glaser logo rozšířil o dovětek „more than ever“, respektive „Miluji New York více než kdy předtím“.
Až na pár výjimek, které vesměs reagovaly na aktuální dění ve společnosti nebo marketingové akce, se tak I ♥ NY od roku 1977, kdy bylo poprvé použito, nijak radikálně neměnilo. I něco tak kultovního ale může být předmětem modernizace a většího zaměření na komunitu, na což se odvolává konsorcium Partnership for New York City, které po skoro padesáti letech logo změnilo.
S cílem více probudit komunitního ducha se konsorcium ve spolupráci s designérem Grahamem Cliffordem rozhodlo vypustit písmeno „I“ (tedy „já“) a nahradit ho za „We“ (tedy „my“). Spolu s tím byl změněn i styl písma, který nově vychází z typu Helvetica, používaného mimo jiné v newyorském metru, jenž má lépe vyjadřovat „tlukot srdce celého města“. A také bylo přidáno písmeno „C“ coby „City“. Nová verze má být v následujících osmi týdnech propagována v různých částech metropole.
„Clifford chtěl evidentně jít naproti trendům,“ říká pro CzechCrunch grafický designér Václav Kudělka. „Z toho důvodu – po vzoru velkých rebrandingů poslední doby – zvolil bezpatkové, tučné, stabilní písmo a ikonické minimalistické srdce přetavil do podoby, která ještě více reflektuje aktuální podobu emoji,“ dodává. Pro mnohé ale grafická obměna není krokem tím správným směrem – a na sociálních sítích je to znát.