Nespresso začíná vyrábět kávové kapsle z 80 % z recyklovaného hliníku. Nově je můžete hodit i do kontejneru

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

nespresso-capsules

Foto: Jisu Han/Unsplash

Hliníkové kávové kapsle Nespresso

0Zobrazit komentáře

Koupíte si kapsli, uděláte si z ní kávu, použitou ji odevzdáte a následně putuje do recyklačního procesu, kde je zajištěno, že je s jednotlivými materiály nakládáno v duchu co největší šetrnosti k životnímu prostředí. Kávová společnost Nespresso má na recyklaci z velké části postavenou svoji značku a teď své ekologické snahy posouvá opět o něco dál.

Přímo v České republice recykluje Nespresso své hliníkové kapsle od roku 2014, v jiných zemích ještě mnohem déle. Jedna věc je však samotná recyklace, v rámci níž putuje kávová sedlina ke kompostování a hliník zpátky do oběhu, a druhá věc je efektivní sběr prodaných kapslí. Ty firma po celém světě prodává v obrovských počtech, které však vzhledem k velkému konkurenčnímu boji neprozrazuje.

Ještě více optimalizovat celý proces teď chce Nespresso dvěma hlavními kroky. Vybrané kávové kapsle začíná vyrábět z 80 procent z recyklovaného hliníku, což byla pro inženýry Nespressa velká výzva. Až dosud se totiž z recyklovaného hliníku vyráběly především jiné produkty, například pro automobilový průmysl, a společnost hledala správnou slitinu, která bude pro opětovnou výrobu kapslí vhodná.

nespresso-recyklace2-min

Foto: Nespresso

Recyklace hliníkových kávových kapslí Nespresso

„Jediný způsob, jak podpořit cirkulární ekonomiku, je zajistit, že každý konec bude také novým začátkem. Hliník je nekonečně recyklovatelný a výrobou recyklovaného hliníku se v porovnání s výrobou nového ušetří 95 % energie, takže je pro cirkulární ekonomiku velmi vhodný. Zároveň výborně chrání čerstvost i aroma kvalitní kávy,“ vysvětluje marketingová manažerka Nespressa Andrea Petrová.

První kapsle vyráběné z většiny z recyklovaného hliníku začalo Nespresso nabízet letos v létě, přičemž do konce roku 2020 chce na lokálním trhu prodávat z recyklovaných kapslí své řady espresso a kompletní řadu Master Origin. Do konce června příštího roku pak chce tímto způsobem vyrábět všechny kapsle stálé řady.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V rámci recyklace dnes Nespresso v Česku využívá služeb firmy Eko Logistics z Týnce nad Labem, která hliník separuje od kávové sedliny a připraví ho k dalšímu zpracování. Zatímco kávová sedlina míří na Farmu Choťovice ke kompostování, hliník se roztaví a leguje se na požadovanou slitinu pro další partnery. K jeho využití se však ještě dostaneme.

Stejně důležité je totiž v celém procesu i to, jak se Nespresso zpět ke svým prodaným kapslím dostane. Čeští zákazníci dosud mohli použité kapsle odevzdávat v jednom z deseti butiků firmy, případně při objednávce online je předat kurýrovi. Jak pro CzechCrunch prozradila Andrea Petrová, tímto způsobem Nespresso v tuzemsku dosáhlo na 24% míru recyklace všech svých prodaných kapslí.

nespresso-recyklace3-min

Foto: Nespresso

Hliníkové kávové kapsle Nespresso lze nově hodit i do kontejnerů na kovy, zatím jen v Praze

Pro rok 2020 je globálním cílem Nespressa dosáhnout na 30 % a do pěti let chce být kávový obr na dvojnásobku. Situace je v každé zemi různá, například s ohledem na to, jak tam fungují sběrné a recyklační systémy, a v Česku teď firma zahajuje důležitou spolupráci s hlavním městem. V Praze bude nově možné hodit použité kapsle do zhruba 1 500 šedých kontejnerů na kovové obaly, odkud Nespresso zaručí jejich vytřídění a následnou recyklaci.

„Dlouhodobě hledáme cesty, jak zákazníkům recyklaci přiblížit a co nejvíce zjednodušit. Vstup do veřejného městského odpadového systému zásadně rozšíří možnosti vrácení hliníkových kapslí. Jednáme s partnery o nastavení systému následného odběru hliníkových kapslí, které jako Nespresso následně zrecyklujeme a recyklát bude dál smysluplně využit,“ říká marketingová manažerka Nespressa.

ondrejvlcek-avast

Přečtěte si takéAvast se za 10 let zvětšil čtyřicetkrát a dál roste. První rok v roli šéfa jsem se rozhodně nenudil, říká Ondřej VlčekAvast se za 10 let zvětšil čtyřicetkrát a dál roste. První rok v roli šéfa jsem se rozhodně nenudil, říká Ondřej Vlček

Do budoucna chce firma navázat spolupráci i s dalšími českými městy, protože jen po vlastní ose nedokáže podíl recyklovaných kapslí v oběhu tak rychle zvyšovat. V každém městě ale zároveň fungují jiné systémy, a tak si chce nejprve vše otestovat v Praze – například aby dokázalo zaručit, že se skutečně všechny kapsle ze šedých kontejnerů zrecyklují a neskončí ve spalovně – a pak může jít za dalšími radnicemi.

Nespresso se zároveň snaží nejen svým zákazníkům pravidelně ukazovat, že má recyklace skutečně smysl. Z kávových kapslí tak vyrábí různé předměty, dříve například hliníkové kolo Festka a nyní ve spolupráci s tuzemskou firmou Mikov představuje již druhou limitovanou edici kapesního nožíku Rybička. První se objevila před dvěma lety.

nespresso-rybicka

Foto: Nespresso/CzechCrunch

Nespresso a Mikov představují nový nožík Rybička z recyklovaných kapslí

Nová Rybička, o jejíž design se postarali umělci z Olgoj Chorchoj, je nově opatřena plastickou texturou, která má evokovat malé kapsle Nespresso. „Povrch střenek zhotovených z 35 hliníkových kapslí Nespresso je pískován, čímž získá jedinečnou strukturu. Ruční práce však stále tvoří asi 40 % výroby každého nože,“ popisuje Karel Ježek, majitel firmy Mikov.

Opět půjde o limitovanou edici, kapesních nožů Rybička bude tentokrát vyrobeno čtyři tisíce kusů a Nespresso je ve svých obchodech bude prodávat za 1 000 korun. Výtěžek z prodeje ve výši půl milionu korun pak firma daruje Nadaci Terezy Maxové, která pomáhá ženám s dětmi v azylových domech.

Gravitace namísto vodíku. Automobilka Nikola přiznala, že její tahač nejel na palivo budoucnosti, ale jen z kopce

nikola-one

Foto: Nikola

Vodíkový tahač Nikola One

0Zobrazit komentáře

Až doposud bylo o americké automobilce Nikola, která se zaměřuje na výrobu vozidel na vodíkový pohon, slyšet především v souvislosti s jejími úspěchy. Mezi ty poslední patří dvoumiliardová investice od General Motors a postupná realizace plánů na výrobu vlastního vodíkového pick-upu Badger. Jenže nyní musí Nikola čelit velkým nepříjemnostem, které na její dosavadní zářné působení vrhají velmi temné stíny.

Vše začalo během minulého týdne, kdy společnost Hindenburg Research, specializující se na finanční analytiku, zveřejnila zprávu, která popisuje, jak automobilka Nikola a její zakladatel Trevor Milton klamou celý svět, především tedy své partnery a investory.

Hindenburg Nikolu označuje za velice propracovaný podvod, který stojí na celé řadě lží a manipulací. Nikola se podle něj měla prezentovat technologiemi a úspěchy, jež ve skutečnosti nikdy neměla. Tím největším má být samotný tahač Nikola One, který byl Nikolou prezentován jako prototyp schopný jízdy.

nikola-one-1

Foto: Nikola

Nikola One

Tuto skutečnost Nikola ukazovala ve videu, na kterém se tahač skutečně prohání po dálnici bez jakýchkoliv viditelných obtíží. Jak ovšem Hindenburg upozorňuje, Nikola One se po silnici pohybovala jen díky tomu, že jí k tomu dopomohla gravitace. Záběry tahače měly být totiž pořízeny pří jízdě dolů z kopce a obrazový materiál si měl následně projít postprodukčními úpravami za využití některých filmových triků.

Vozy navíc měly být spíš maketami než reálnými kusy. Displeje měly být napájeny externími zdroji mimo automobil a o jejich chod se vůbec neměly starat vodíkové články. Na nich v podstatě stojí celá živnost Trevora Miltona, ovšem i zde má Hindenburg pochybnosti, zda vůbec Nikola někdy nějaký vodíkový článek měla. Podle tvrzení Nate Andersona, zakladatele Hindenburgu, byly prezentované vozy vybaveny technologií CNG, tedy poháněny zemním plynem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Obvinění je však daleko více. Některá z nich se týkají například Modelu Tre, kterých měla Nikola – na základě prohlášení Miltona – vyprodukovat již pět kusů, ovšem podle Hindenburgu zatím nespatřil světlo světa ani jeden.

Nesedí údajně ani počty objednaných kusů tahačů, podezřelá je i výstavba továrny a Hindenburg vidí nesrovnalosti i ve schopnosti Nikoly vyrábět vodík za velice nízkou cenu. Zde se pozastavuje nad tím, jak je možné, že má takto sofistikovaný sektor u Nikoly na starosti člověk, který dříve působil jako ředitel golfového klubu.

Celý příběh má v sobě notnou dávku tragikomické ironie, uvědomíme-li si, že Hindenburg je pojmenovaný po vzducholodi, kterou poslal ke dnu právě vodík. Podobný směr nyní nabraly také akcie Nikoly. Během několika posledních dní se propadly o desítky procent, a to i napříč snaze Nikoly vše urovnat.

Z kopce dolů

Trevor Milton vydává jeden tweet za druhým, ve kterých se snaží vše vysvětlit. Zásadnější je však zpráva samotné Nikoly, v níž se firma pokusila jednotlivá obvinění vyvrátit. Upozorňuje hlavně na to, že Hindenburg coby takzvaný shortař, tedy spekulant na pokles hodnoty akcií, má z neúspěchů Nikoly profit.

https://www.youtube.com/watch?v=IAToxJ9CGb8

Dále upozorňuje na některé nesprávně interpretované výroky ze strany investorů, Trevora Miltona i samotné automobilky. Přikládá různé fotografie, e-maily a další materiály, které mají potvrdit její tvrzení. K některým obviněním se však Nikola vůbec nevyjádřila.

Anderson pro server CNBC pak na základě toho označil zprávu za zcela nedostatečnou a své tvrzení doplnil slovy: „V několika bodech, na které společnost reagovala, do značné míry potvrdila naše zjištění, nebo vyvolala nové otázky.“ Proto se Anderson nechal slyšet, že Hindenburg bude reagovat svou odpovědí.

Ve zprávě se skutečně objevil bod, kde Nikola potvrdila tvrzení Hindenburgu. Týká se to oné fingované jízdy tahače One. Automobilka vše vysvětluje tím, že ve videu není nikde řečeno, že vůz jede na vlastní pohon. Tím v podstatě připustila, že Hindenburg má pravdu. Zároveň však zdůraznila, že investoři si byli v době vzniku videa, tedy před třemi roky, této skutečnosti plně vědomi.

trevor-milton2

Foto: Nikola

Trevor Milton na premiéře modelu Nikola One

Mimo General Motors se investory Nikoly stala řada dalších velkých společností, například automobilka Daimler či pivovarnický gigant Anheuser-Busch. Ty neváhaly s obřími investicemi, které Nikole pomohly stát se hodnotnější automobilkou než Ford, a to i přesto, že doposud nemá na trhu jediný model, což opět nahrává nejrůznějším spekulacím.

Na kterém břehu řeky leží pravda, bude mít za úkol zjistit Americká komise pro cenné papíry a burzy (SEC), která bude za podpory Nikoly celou záležitost neveřejně prošetřovat. Je tedy otázkou, zda se závěru dočkáme dříve, než Nikola začne s plánovanou produkcí svého tahače, což by se mělo stát ke konci příštího roku.