Netflix narušil Hollywood, teď se mu přizpůsobuje. S úpadkem chce bojovat většími blockbustery
V příštích letech by Netflix mohl nabízet více filmů jako Red Notice a méně riskantních a nekonvenčních projektů.
Netflix, jedna z nejoblíbenějších televizních streamovacích služeb na trhu
Je Netflix nový Blockbuster? Pravděpodobně ne, ještě loni by ale srovnávat streamovací službu s kdysi populární americkou videopůjčovnou, kterou pomohla položit na lopatky, nikoho snad ani nenapadlo. Dnes není vůbec těžké na podobná srovnání narazit. Co se změnilo? Nakonec vlastně ne nutně mnoho, Netflix spíše dohnaly jeho dlouhodobé problémy. V tomto čtvrtletí očekává, že ztratí dva miliony předplatitelů. Ne ovšem bez boje.
Krátkodobé ztráty jsou nyní samozřejmě téměř nevyhnutelné, firma ale v posledních měsících urputně hledá způsoby, jak sestupnou tendenci zastavit. Momentálně je totiž hodnota jejích akcií asi o dvě třetiny níže než loni v prosinci. Ačkoliv část této ztráty lze přičíst obecnějším ekonomickým trendům, výrazné propady následovaly bezprostředně po ohlášení neuspokojivých výsledků na konci minulého čtvrtletí a výhledů na to současné.
Netflix v reakci na to rychle přišel s návrhy důvodů, co za propady stojí, i možnými řešeními. A oboje naznačuje potenciálně zásadní změny, které nemusí potěšit každého. Například má do konce letošního roku přijít levnější předplatné obsahující reklamy, ale žádné další slevy nebudou. Firma naopak zkouší přístup ke svému obsahu pro stávající uživatele v některých lokalitách postupně zdražovat ve snaze zvyšovat příjem na diváka.
Samo vedení Netflixu pak za jeden z hlavních problémů, jimž čelí, označilo sdílení hesel. To mimochodem Netflix před několika lety nejen tiše toleroval, ale otevřeně podporoval. Dnes je ovšem situace jiná. V Peru, Chile a na Kostarice už od března probíhá test, kdy lidé sdílející heslo mimo jednu domácnost dostanou možnost tuto situaci zachovat, ale za malé zvýšení ceny předplatného. Podle posledních zpráv, na něž upozornil server Business Insider, program nefunguje ideálně a vede ke zmatení uživatelů.
Zatím není jasné, jestli se experimenty z pár latinskoamerických zemí rozšíří i dále, téměř hotovou věcí má být ovšem snad ještě větší změna. Server The Hollywood Reporter hovořil s mnoha lidmi napříč Netflixem i Hollywodem, podle nichž společnost začíná jinak uvažovat jak o schvalování, tak o produkci nového obsahu. Zatímco dříve měl streamovací gigant pověst toho, kdo natáčí pro nalákání diváků prakticky cokoliv, do budoucna by se měl orientovat na větší a jistější projekty.
Jinými slovy – to, na co Hollywood přišel před lety a Netflix si tím získal postavení, nyní z velké části končí. Na posledním hovoru s investory spoluředitel firmy Ted Sarandos sám oznámil, že je v plánu více se zaměřovat na typičtější blockbustery, které jsou velkými událostmi. Ve spojitosti s tím od insiderů padají i zmínky o „kvalitě místo kvantity“, při pohledu na hodnocení titulů jako Red Notice, Armáda mrtvých nebo Projekt Adam se ale mnozí budou ptát, co přesně se onou „kvalitou“ myslí.
Ve velkém profilu Netflixu jsme přitom před dvěma lety popisovali, jak si společnost mezi filmaři i diváky udělala jméno díky financování zajímavých středněrozpočtových projektů, které tradiční studia nebyla ochotná zaplatit.
Stejně tak by to mohlo znamenat, že další snímek jako Irčan Martina Scorseseho na streamovací službě už nevznikne. „Tendence udělat cokoliv, abyste přilákali talentované tvůrce, a dát jim volnou ruku, končí,“ řekl nejmenovaný zdroj Hollywood Reporteru.
Netflix tak podle všeho poměrně výrazně mění některé ze svých dříve stěžejních přístupů, které mu získaly status velkého narušitele zavedených pořádků v Hollywoodu a televizní produkci. Ve snaze neustále zvyšovat počet předplatitelů ale zároveň pokračují poněkud paradoxní strategie, kvůli nimž je mnoho diváků frustrovaných.
Jak se ruší oblíbené seriály
Letos například po dvou řadách zanikl seriál Kristy a její klub o životech náctiletých dívek. To přesto, že se obě řady dočkaly chvály od novinářů (na agregačním serveru Rotten Tomatoes mají stoprocentně pozitivní hodnocení) i od diváků. Hlavní tvůrkyně Kristy a jejího klubu Rachel Shukert v nedávném rozhovoru pro server Vulture vysvětlila, že to nejspíš bylo popularitou u špatného publika. Seriál má poměrně vysokou sledovanost v Severní Americe, kde ale Netflix nemá moc kam dále růst. Na ostatních trzích mezitím nebyl moc známý.
Podobný osud potkal mnoho oblíbených titulů. Některé byly příliš finančně náročné vzhledem k úspěchu, jiné nesplnily očekávání služby z hlediska masového sledování v počátcích (Netflix nově sledovanost měří počtem hodin strávených sledováním daného titulu) a rychlého dokončování celé série – jinými slovy binge watchingu.