Nová éra. Spoluzakladatel Netflixu Reed Hastings končí jako ředitel a firma přestane tolik utrácet

Spoluzakladatel Netflixu ve firmě zůstane coby výkonný předseda představenstva. Streamovací služba také oznámila dobré finanční výsledky a konec obřího utrácení.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Reed Hastings, spoluzakladatel a spoluředitel Netflixu

0Zobrazit komentáře

Jméno Reed Hastings je dobře známé každému, kdo v posledních deseti letech nahlédl do byznysového aspektu zábavního průmyslu. Je to totiž spoluzakladatel Netflixu, který stál nejen u zrodu největší streamovací služby světa, ale také se podílel na velkých změnách v zavedených pořádcích Hollywoodu. Po pětadvaceti letech na vrcholných pozicích ve firmě teď Hastings oznámil, že se vzdává role spoluředitele. Netflix zároveň s tím zveřejnil velice dobré finanční výsledky a nadějné plány do budoucna.

Spoluzakladatel Netflixu se o místo jeho ředitele dělil s Tedem Sarandosem od roku 2020 – a ještě déle prý z tohoto postu chystal svůj odchod. Sarandos bude spoluředitelem i nadále, po jeho boku ale nově stane Greg Peters, který dosud zastával roli šéfa operací. Hastings ze společnosti neodchází úplně, naopak si má na mnoho dalších let ponechat pozici výkonného předsedy představenstva.

Netflix jako takový měl vzniknout v reakci na pokutu, která mu přišla od tehdy dominantní videopůjčovny Blockbuster. Startup pak v roce 1997 přišel se zajímavou službou, která místo půjčování jednotlivých titulů za poplatky umožňovala za předplatné vybírat online z velkého katalogu filmů a seriálů a příslušné DVD si nechat poslat poštou. Počínaje rokem 2007 Netflix začal přecházet kompletně na online model streamovací služby. O dalších sedm let později představil první původní tituly.

Hastings u všech těchto kroků hrál významnou roli, jak ale píše v článku na blogu, v posledních dvou a půl letech postupně předával svoje úkoly kolegům Sarandosovi a Petersovi. Oběma přitom přisuzuje důležité místo v historii firmy – například Sarandos se prý zasadil o to, aby Netflix začal produkovat vlastní obsah, Peters zase pomáhal vyjednat různé strategické spolupráce. Stojí také za nedávným uvedením levnějšího předplatného s reklamami.

Z Hastingsova popisu je zřejmé, že pro koncové uživatele nebudou mít změny ve vedení valný význam, situace pro akcionáře je ovšem trochu jiná. Byť není důvod očekávat náhlé kličky ve směřování společnosti, jméno dlouhodobého ředitele a spoluzakladatele má v myslích zainteresovaných značnou váhu, takže je potřeba korigovat jejich reakce.

V tomto ohledu si Netflix pro oznámení vybral skvělou příležitost – oznámil totiž výrazně lepší výsledky, než se očekávalo. Zatímco předpovědi hlásily, že služba za poslední čtvrtletí loňského roku získá kolem 4,5 milionu předplatitelů, skutečné číslo dosáhlo až na 7,66 milionu.

Celkem tak streamovací obr má 230,7 milionu platících zákazníků. Zisk na akcii se zastavil na 12 centech oproti očekávaným 45, nejspíš vinou snížení hodnoty dolaru oproti euru, v němž je část dluhu firmy. Výnosy za poslední loňské čtvrtletí dosáhly na 7,85 miliardy, což odpovídá očekáváním.

Netflix tím s úspěchem uzavřel jeden ze svých nejnáročnějších roků. Když hned v prvním čtvrtletí poprvé za dekádu ztratil předplatitele, ve snaze uklidnit akcionáře a vylepšit svůj byznys začal šetřit, počínaje několika vlnami propouštění a konče novým přístupem k produkci obsahu. Teď firma řekla, že dny jejího největšího utrácení za obsah jsou u konce – následovat bude období zaměřené na pojištění dlouhodobé výdělečnosti.

Součástí toho je například větší zaměření na budování spolehlivých franšíz, představení už zmíněného předplatného s reklamou a chystaný systém pro potlačování sdílení hesel. Ve všech třech případech se jedná o kroky, které z někdejšího velkého disruptora činí poměrně předvídatelný byznys, zcela zapadající do současných standardů zábavního průmyslu. Je tak zřejmé, že Netflix vstoupil do nové, konzervativnější a jistější éry.