Nevyšlo to s Nikolou, musí to vyjít s někým jiným. General Motors se pouští do nového projektu vodíkového náklaďáku
Navistar, OneH2 a JB Hunt Transport. Tak zní jména společností, se kterými se automobilka General Motors (GM) pouští do nového projektu, na jehož konci by měla stát bezemisní flotila tahačů s vodíkovým pohonem. A na rozdíl od nešťastné spolupráce s výrobcem Nikola by tato už mohla vyjít.
Společně budou vyvíjet komplexní řešení nákladní vodíkové dopravy, které se bude odvíjet od vodíkového tahače postaveného Navistarem, respektive jeho firmou International Trucks. Ta by chtěla mít vývoj tahače dokončený v roce 2024, přičemž první zkušební prototypy mají být hotovy už v příštím roce.
Cílem je vytvořit nákladní vůz vybavený více než 600 vodíkovými články, které by měly poskytnout dostatek energie na cesty dlouhé až 800 kilometrů. Jedno natankování by nemělo zabrat více než 15 minut, přičemž Navistar uvedl, že by náklady na provoz měly být srovnatelné s klasickým naftovým tahačem.
Testování tahačů by měl mít na starosti přepravní gigant JB Hunt a společnost OneH2 ve spolupráci figuruje coby dodavatel vodíku. Technicky bude základem celého projektu technologie Hydrotec Power Cube z dílny GM a každý tahač by měl dostat dvě tyto jednotky, které se umisťují na místo, kde mají klasické tahače palivové nádrže.
Účast americké automobilky na projektu může být pro někoho překvapením. Není to totiž tak dávno, co se velmi nepříjemně spálila s výrobcem vodíkových tahačů Nikola. GM vedlo s Nikolou jednání o rozsáhlých investicích a poskytnutých technologií, jak ale nakonec vyšlo najevo, ze strany Nikoly se nejednalo o férovou hru a z celé spolupráce nakonec sešlo.
V případě Navistaru by ovšem podobný přešlap hrozit neměl. Společnost si prošla v roce 2016 velmi turbulentním obdobím, kdy se dostala až na pokraj bankrotu z důvodu vývoje naftového motoru, který nebyl schválen Agenturou pro ochranu životního prostředí. Navistar tehdy musel najít technologického partnera v podobě Volkswagenu, který ukotvil jeho pozici na trhu.