„Nevyšlo to.“ Startup, který Miroslav Uďan a spol. rozběhli po Shoptetu, po dvou letech končí
Po vybudování stamilionového byznysu a uzavřeném startupu se chce Uďan věnovat andělskému investování. Podpořil již módní značku Bagind.
Zakladatelé Out of Dark Radek Hudák, Miroslav Uďan, Michal Feigler a Patrik Votoček
„Dvě krátká slova, a přitom jak těžké je je pro ego vyslovit. Nevyšlo to.“ Těmito slovy začíná zpráva, kterou Miroslav Uďan informuje o konci svého startupu Out of Dark. Tomu se společně s dalšími třemi zakladateli Radkem Hudákem, Michalem Feiglerem a Patrikem Votočkem věnovali poslední dva roky poté, po Uďan postupně prodal miliardáři Ondřeji Tomkovi svůj podíl v Shoptetu.
Ambicí týmu v Out of Dark bylo vybudovat globální službu, která ředitelům a manažerům pomůže získat přehled o prozákaznických aktivitách firem a postupně je zlepšovat. „Po dvou letech příprav a našem boji na trhu musím přiznat, že se nám samotným z temnoty vyjít nepodařilo,“ komentuje Uďan s odkazem na název startupu (out of dark – pryč ze tmy).
O Out of Dark dali zakladatelé světu vědět před začátkem loňského léta, práce na něm ale začaly již o rok dřív. „Půl roku jsem dával dohromady tým zakladatelů a dělal jsem průzkum, rok jsme pracovali na přípravě a půl roku jsme bojovali o naše místo na slunci,“ popisuje Uďan, jenž chtěl v novém projektu využít zejména své zkušenosti z budování Shoptetu. „Idea toho, že připravím nástroj, který jsem sám v minulosti potřeboval, byla pro mě logická.“
Shoptet rozbíhal ještě v roce 2009 a postupně se vypracoval do pozice největšího poskytovatele e-commerce platformy v Česku a na Slovensku, na níž aktuálně funguje přes třicet tisíc e-shopů. Tržby samotné společnosti se pohybují ve stovkách milionů korun a při Uďanovu odchodu byla její valuace vyšší než miliarda korun.
Během letošního jara pak Uďan v rozhovoru pro CzechCrunch v případě Out of Dark mluvil o velkém tlaku: „Možná mě trochu brzdí strach ze selhání. Rozjel jsem hodně úspěšnou firmu, co když druhá nevyjde? Psychický nátlak existuje a určitě tomu pomáhá i komunita. Potkáváte na akcích lidi, kteří říkají: ‚Kdo jiný by to měl dát než ty?‘ Je to super motivace, na druhou stranu i šílený tlak.“
Nyní již Uďan popisuje, že přestože ve startupu měli zákazníky a prý dostávali pozitivní zpětnou vazbu, nedokázali se dostat přes kritickou hranici potřebnou pro potvrzení globálních ambicí dříve, než jim došly finance. „A od začátku nám nešlo o to hrát lokální hru, ale o větší příběh,“ vypráví.
Vývoj Out of Dark financoval zejména samotný Uďan, jenž do něj vložil milion dolarů, tedy přes dvacet milionů korun. Ještě na jaře popisoval, že jedná s několika investory, k dohodě ale nakonec nedošlo. „Do projektu jsem investoval dvojnásobek peněz, než jsem měl v plánu, tak jsme si pragmaticky řekli, že bude lepší celý projekt uzavřít než se zbytečně trápit,“ popisuje a doplňuje, že podobně jako Out of Dark končí asi devadesát procent všech startupů – neuspějí.