Než pojedou vlaky, přijedou trolejbusy. Na pražské letiště mají vyrazit v březnu příštího roku
Za pět let by se na Letiště Václava Havla mohli cestující dostat vlakem. Ještě dříve tam ale začnou jezdit trolejbusy s největší kapacitou v Česku.
Pražský dopravní podnik (DPP) předpokládá, že na konci února příštího roku dokončí elektrifikaci stávající autobusové linky číslo 119 z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla a v březnu na ni nasadí nové velkokapacitní trolejbusy Škoda-Solaris. Podnik a firmy Škoda Group a Solaris Bus & Coach včera na veletrhu Czechbus 2023 v pražských Letňanech poprvé představily nový trolejbus, který DPP začne testovat zřejmě na přelomu listopadu a prosince. Prozatím bez cestujících a na trati z Palmovky do Čakovic a Miškovic.
DPP koupí dvacet bateriových trolejbusů, za které zaplatí 620 milionů korun. S délkou 24,7 metru se stanou nejdelšími trolejbusy provozovanými v Česku. Pojmou 179 cestujících, z toho 54 sedících. „Pokud vše dopadne podle plánu, v polovině února bychom si měli převzít všech dvacet trolejbusů a následně v průběhu března 2024 zahájit jejich provoz na lince na letiště,“ uvedl ředitel DPP Petr Witowski. Za pět let by se pak mohlo začít jezdit na letiště po kolejích.
Aby trolejbusy při své délce zvládly projet stejným profilem trasy, jako dnes jezdí kratší autobusy, mají dva klouby. K dosažení dostatečné akcelerace a síly i ve strmých úsecích mají také dva motory. Vozy budou na trase na letiště o délce devatenáct kilometrů jezdit asi jedenáct kilometrů pod trolejovým vedením, zbytek vzdálenosti pojedou na baterie. „Tříčlánkový trolejbus se i přes svoji délku ovládá velmi dobře, jeho řízení a manévrování je srovnatelné s běžnými kloubovými trolejbusy,“ uvedl Radek Svoboda ze Škoda Group.