Než pojedou vlaky, přijedou trolejbusy. Na pražské letiště mají vyrazit v březnu příštího roku

Za pět let by se na Letiště Václava Havla mohli cestující dostat vlakem. Ještě dříve tam ale začnou jezdit trolejbusy s největší kapacitou v Česku.

Peter BrejčákPeter Brejčák

trolejbus-na-letiste-min

Foto: Twitter/@ZdenekHrib

Cestující na letiště poveze nejdelší trolejbus v Česku

0Zobrazit komentáře

Pražský dopravní podnik (DPP) předpokládá, že na konci února příštího roku dokončí elektrifikaci stávající autobusové linky číslo 119 z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla a v březnu na ni nasadí nové velkokapacitní trolejbusy Škoda-Solaris. Podnik a firmy Škoda Group a Solaris Bus & Coach včera na veletrhu Czechbus 2023 v pražských Letňanech poprvé představily nový trolejbus, který DPP začne testovat zřejmě na přelomu listopadu a prosince. Prozatím bez cestujících a na trati z Palmovky do Čakovic a Miškovic.

DPP koupí dvacet bateriových trolejbusů, za které zaplatí 620 milionů korun. S délkou 24,7 metru se stanou nejdelšími trolejbusy provozovanými v Česku. Pojmou 179 cestujících, z toho 54 sedících. „Pokud vše dopadne podle plánu, v polovině února bychom si měli převzít všech dvacet trolejbusů a následně v průběhu března 2024 zahájit jejich provoz na lince na letiště,“ uvedl ředitel DPP Petr Witowski. Za pět let by se pak mohlo začít jezdit na letiště po kolejích.

Aby trolejbusy při své délce zvládly projet stejným profilem trasy, jako dnes jezdí kratší autobusy, mají dva klouby. K dosažení dostatečné akcelerace a síly i ve strmých úsecích mají také dva motory. Vozy budou na trase na letiště o délce devatenáct kilometrů jezdit asi jedenáct kilometrů pod trolejovým vedením, zbytek vzdálenosti pojedou na baterie. „Tříčlánkový trolejbus se i přes svoji délku ovládá velmi dobře, jeho řízení a manévrování je srovnatelné s běžnými kloubovými trolejbusy,“ uvedl Radek Svoboda ze Škoda Group.

Před nasazením na trase na letiště, jejíž elektrifikace vyjde DPP na 354,5 milionu korun bez DPH, bude podnik nové vozy testovat na trolejbusové lince z Palmovky do Čakovic a Miškovic, která funguje od konce loňského roku. Nejprve je podle Witowského nutné dosáhnout mety pět tisíc kilometrů bez cestujících, potom je při druhé části homologizace potřeba najezdit dalších patnáct tisíc kilometrů už s lidmi. „Abychom to vše stihli, v lednu předpokládáme nasazení také druhého vozidla,“ uvedl ředitel.

Elektrifikaci linky ocenil předseda představenstva Letiště Praha Jiří Pos, podle kterého zvýší komfort cestujícím i zaměstnancům letiště. Zdůraznil i ekologické výhody MHD s elektrickým pohonem. „Snižování emisí, hluku na letišti a v jeho okolí je naším dlouhodobým cílem a snažíme se do něj zapojovat i letištní partnery, kterým DPP bezesporu je. Ideální spojení dopravy z letiště do centra a zpět pak ale bude až kolejové napojení,“ uvedl.

S přispěním ČTK