Nike řadí český Footshop mezi nejlepší prodejce jeho tenisek. Udělá mu reklamu po celém světě

Footshop je jedinou firmou ze střední a východní Evropy, která se objevuje v teniskové aplikaci SNKRS od Nike.

Filip HouskaFilip Houska

hajducek02

Foto: Crowdberry

Peter Hajduček, zakladatel Footshopu

0Zobrazit komentáře

Před deseti lety považoval za úspěch naskladnění dvou set krabic tenisek do místnosti o rozměrech dětského pokoje, dnes své milníky měří na úrovni spoluprací s těmi největšími prodejci sportovních a streetwearových doplňků. A teď se Footshopu podařilo spojit s opravdu tou nejvyšší ligou. Český obchod si totiž vybrala společnost Nike, která ho coby jedinou firmu ze střední a východní Evropy zařadila do své komunitní aplikace. Pro Footshop může jít o důležitý krok k ještě větší expanzi.

Exkluzivní spolupráce nejsou pro tuzemského prodejce streetwearového oblečení, tenisek a doplňků ničím výjimečným. Ostatně se stačí podívat na to, co firma pod taktovkou zakladatele Petera Hajdučka vymyslela například s německým Adidasem, nizozemským progresivním brandem Filling Pieces nebo americkými teniskami KangaROOS, do kterých vměstnala motivy Prahy.

Footshop totiž věří, že právě kreativní kolaborace na teniskách mu umožní cílit na nová publika, která po netradičních designech prahnou. Nyní firma, která si před několika měsíci prošla – jak pro CzechCrunch detailně popsal sám její šéf – složitou, avšak již zažehnanou krizí oznámila další spolupráci, jež může být pro globální růst Footshopu možná vůbec nejzásadnější. Podala si ruce s Nike.

Jako jediná streetwearová firma ze střední a východní Evropy se objevila v jeho aplikaci SNKRS, která je určená především pro vášnivé sběratele tenisek z celého světa. Ve středobodu jejího fungování stojí takzvané raffles, respektive tomboly o exkluzivní a mnohdy silně limitované modely tenisek. A třešničkou na dortu je speciální videoprofil, který Footshop ve SNKRS má.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Do dnešního dne mělo stejnou možnost jako my pouze šestnáct obchodů z celého světa, včetně retailerů jako Union Los Angeles nebo Patta, kteří už mají se značkou Nike i své vlastní tenisky. Je pro nás velkou ctí, že nás Nike zařadil do stejné skupiny svých hlavních partnerů, kteří nejlépe prezentují jejich produkt v daném regionu,“ říká pro CzechCrunch šéf Footshopu Peter Hajduček.

Pro český obchod, který má své pobočky se streetwearovým zbožím vedle Prahy také v maďarské Budapešti a rumunské Bukurešti, jde jednak o dobrou marketingovou aktivitu, jednak o zajímavý krok k dalšímu rozšiřování napříč zeměmi západní Evropy. Aplikace SNKRS je velmi populární například ve Francii, která patří k důležitým centrům pouliční módní kultury.

„Ve státech, které jsou pro nás stěžejní, tedy Česko, Slovensko, Rumunsku a Maďarsko, to bude znamenat především ještě silnější upevnění pozice na trhu a potvrzení toho, že jsme nejvýraznějším prodejcem limitovaných tenisek v regionu střední a východní Evropy,“ doplňuje Hajduček. Pro zajímavost – aplikace SNKRS předloni vygenerovala Nike tržby okolo 1,7 miliardy dolarů, přičemž loni v srpnu měla zhruba 50 milionů stažení.

Protože Nike do své komunitní aplikace nevybírá jen tak leckoho, tak když si s někým plácne, nabídne mu „kompletní balíček“. A do něj patří i videomedailonek v sérii krátkých dokumentů s názvem Nike Talking Shop, ve které firma z amerického Beavertonu představuje nejvýznamnější vlajkonoše teniskové a obecně streetwearové kultury mezi retailovými obchody.

V novém videu je tak vidět vše, co Footshop považuje za zásadní – od poboček přes komunitu takzvaných sneakerheadů (sběratelů zpravidla limitovaných tenisek) až po samotné tenisky a klíčové členy týmu. „Cílem videa je poukázat na to, jak se lišíme od jiných prodejců limitovaných tenisek Nike v Evropě,“ komentuje Hajduček.

„Proto jsme ve videu akcentovali náš původ, lokalitu našich prodejen v Praze, Bukurešti a Budapešti a náš dlouholetý vztah k umění a lokálním kreativcům. Přípravné práce trvaly několik týdnů a oproti jiným dílům z této série jsme dostali možnost výrazné participace na samotném scénáři a scénosledu videa,“ doplňuje zakladatel Footshopu.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Chcete všechny konzole světa? Na obří sbírku od Game Boye až po Xbox vám překvapivě stačí pakatel

Nadšenec za více než dvacet let nasbíral přes dva tisíce herních zařízení. Některá jsou padesát let stará, jiná už ani neseženete.

Michal MančařMichal Mančař

gameboy-konzole

Foto: Kaori30

Kolik druhů Game Boyů vzniklo? Když si pořídíte nabízenou sbírku, zjistíte to

0Zobrazit komentáře

Sběratelství je krásný koníček. Pokud tedy nepřeroste do obludných a patologických rozměrů a nezaplní váš byt krabicemi až ke stropu. Jestli tuto hranici překročila i impozantní sbírka francouzského videoherního sběratele, je na posouzení zájemců. Těm nabízí obrovskou kolekci více než dvou tisíc známých i obskurních herních konzolí, které ukazují půlstoletí videoherního hardwaru. A to za cenu, která je překvapivě nízká.

Nedočkaví hráči i nezásobené obchody stále bojují s nedostatkem PlayStationů 5, konzole od Sony nyní navíc zasáhlo zdražení. Přesto existují herní zařízení, která jsou ještě raritnějším zbožím. Na ta však oproti PS5 dlouhatánské davy zájemců řadu nestojí. Jsou to totiž sběratelské kousky klidně i několik desetiletí staré, jež už dávno vypadly z prodeje a teď nanejvýš zkrášlují skříně. Anebo vyvolávají zájem několika málo retrosběratelů.

Právě takovým fajnšmekrům se nyní otevírá jedinečná možnost získat dost možná tu nejkompletnější herně-hardwarovou sbírku na světě. Uživatel Kaori30 na serveru eBay nabízí svou kolekci více než 2 200 videoherních konzolí a několika stovek her k tomu. A to jak těch novějších, tak kousků z doby před padesáti lety. Stačí mít po ruce 984 tisíc eur, v přepočtu něco málo přes 24 milionů korun. Taková cenovka svítí v inzerátu u tlačítka „Kup teď“. Jen pozor, prodává se pouze v celku.

Cílem sběratele bylo získat doslova všechno. Všechny konzole, veškeré modely, kompletní barevné varianty, všechny speciální verze, které jste mohli vyhrát v soutěžích, veškeré konzole ze všech možných trhů, dokonce i jinak neprodejné nebo limitované edice… Potvrdit tvrzení, že jde o téměř všechny konzole světa, je prakticky nemožné. Ale ať už máte zálusk na některý z mnoha desítek modelů legendárního GameBoye, nebo třeba jednu z pětadvaceti variant Wii, v seznamu je najdete. A vedle nich i GameCube, Switch, 3DS, Xbox a další. Mnohé z nich samozřejmě stále nerozbalené.

konzole02

Foto: Kaori30

Kolekce obsahuje klasické kousky jako Xbox, ale i takřka neznámé konzole

Sbírka podle majitele navíc obsahuje na tři stovky kousků, které dnes už prostě neseženete. A požadovaná cena je prý vlastně jen pakatel, za který byste ji neměli možnost pořídit, ani kdyby byly všechny konzole v aukcích a bazarech dostupné. Důvod prodeje Kaori30 nezmiňuje, ale uvádí, že by o kolekci mohla kromě jiných sběratelů projevit zájem například muzea.

Příběh, který ke vzniku sbírky vedl, se neobešel bez pár zamotání. Kaori30 v inzerátu popisuje, že první kousky začal pořizovat v devadesátých letech. Tehdy ještě bez vidiny velké kolekce. Dokonce se jich po nástupu na vysokou školu nejprve zbavil, než se o něco později do sběratelství pustil nanovo. Současná podoba sbírky tak začala vznikat na začátku století.

Jenže okolo roku 2011 už na svůj drahý koníček přestával mít čas. Navíc prý bylo těžké nacházet stále zajímavější kousky. A tak došlo na další výprodej. Jenže po takové investici – finanční, časové i emocionální – se nelze divit, že během následujících roků pověstný červík v hlavě hlodal, až se dohlodal k rozhodnutí sbírku opět restartovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

K relapsu prý stačil pobyt v Tokiu před čtyřmi lety, kde Kaori30 pořídil téměř vše, co v předchozích letech rozprodal. Od té doby přidal ještě další kousky, až vytvořil nyní nabízenou sbírku za téměř milion eur. A slova o tom, že ta částka je vlastně překvapivě nízká, potvrzují i další nedávné prodeje. Velké peníze a videoherní sběratelství totiž nejsou nijak neobvyklé spojení.

Jen před rokem do rekordních výšin stoupaly částky nikoliv za obří sbírky, ale za jednotlivé hry. V dubnu 2021 se prodala cartridge téměř čtyřicet let staré skákačky Super Mario Bros. pro kultovní konzoli NES za více než 14 milionů korun. Krátce poté rekord pokořila také fantasy akce Zelda taktéž pro NES s částkou 18,8 milionu – jenže dva dny nato ji přeskočil opět Mario.

Super Mario 64 pro konzoli Nintendo 64 se tehdy prodal za téměř dvojnásobek krátce vládnoucího rekordu, vítěz aukce za zapečetěnou hru zaplatil zaplatil 34 milionů korun. Jenže netrvalo to ani měsíc a na trůn opět usedl italský instalatér, když se ještě vzácnější kopie Super Mario Bros. pro NES prodala za 43 milionů. A vedle takové sumy za jedinou hru už sbírka několika stovek historicky hodnotných konzolí vypadá jako velice výhodný nákup.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.