Nike utlumí výrobu nejoblíbenějších tenisek historie. Nechce, aby Air Force 1 nosili všichni
Bílá ikona streetwearové obuvi už možná nebude tak dostupná jako dosud. Hlavně proto, že jí je všude moc, čehož si všiml i její výrobce.
Jsou prověřené historií, protože je lidé nosí už od osmdesátých let. Jsou dokonale bílé, takže ladí ke každému outfitu. Jsou i zpravidla kvalitně ušité, tudíž něco vydrží. A jsou natolik známé, že je dnes obouvá opravdu kdekdo. Vysoká popularita se teniskám Air Force 1 nedá upřít, jenže čeho je moc, toho je příliš. Proto se teď samo Nike odhodlalo k odvážnému kroku: omezí jejich výrobu, aby se staly opět o něco vzácnějšími. A to i za cenu znatelné trhliny v příjmech, které mu z prodeje bot plynou.
Byly na trhu sotva pár let, když se Nike rozhodlo, že ukončí jejich prodej. V osmdesátkách se ve firmě chtěli více soustředit na rozvoj značky okolo Michaela Jordana, proto na Air Force 1 nebyl prostor. Rychle se ale v prodejnách napříč Spojenými státy začaly tvořit fronty a lidé prosili personál, aby jim aspoň jeden pár ze skladu vyhrabal. Nike si nakonec uvědomilo, že zaříznout je by nebylo správné byznysové rozhodnutí. A zjevně udělalo dobře. Velmi dobře.
Během následujících čtyřiceti let se Air Force 1 staly ikonou fanoušků tenisek, ale i těch, kteří je nosili proto, že je obouvali jejich oblíbenci. Například rappeři, u kterých byly koncem minulého století silně populární, nebo hollywoodské hvězdy. Velkou relevanci si udržují i dnes – spolu s modelem Air Jordan 1 jde o nejprodávanější tenisky všech dob, každý rok se jich podle odhadů prodá asi deset milionů párů. Možná i vy v nich teď čtete tento text.
Proto může být pro mnohé překvapivé, když před pár dny Matthew Friend, finanční ředitel Nike, oznámil, že produkci tenisek pojmenovaných po letadlu amerických prezidentů omezí. Nadcházející strategií je limitovat množství Air Force 1, které putují na pulty kamenných prodejen a do e-shopů, aby nepřesytily trh a staly se znovu alespoň o trochu vzácnějšími. Navíc chce firma podle Friendových slov dávat větší prostor novým designům.
„Jsme uprostřed proměny našeho produktového portfolia směrem k novějším řadám. Začneme omezovat dodávky klasických modelů, jako jsou Air Force 1, a také snížíme dodávky běžecké siluety Pegasus,“ řekl Friend v posledním hovoru k investorům s vědomím, že na tom firma ztratí miliony dolarů, ale z dlouhodobějšího hlediska má jít o dobro věci. S čímž souhlasí i expert na tenisky Peter Kováč, který má boty značky Nike na starosti ve Footshopu.
Podle něj je klíčové, aby se čas od času zásobování trhu regulovalo kvůli tomu, aby nedocházelo právě k přesycení nebo masovému zlevňování konkrétního modelu, v tomto případě bílých Air Force 1. „Nike to umí udělat velmi efektivně i za cenu dočasné frustrace u obchodních partnerů a zákazníků, častokrát je to ale důležité pro dlouhodobý úspěch tenisky,“ říká pro CzechCrunch.
Mít větší přehled o tom, v jakém množství firma pouští boty do oběhu, není jen věc Nike, ale i jiných výrobců. A někdy se to nemusí povést podle představ. „Dobrý příklad je Gel-Lyte III od Asics, který byl dlouhodobě úspěšný, ale v roce 2015 značka touto siluetou trh přeplnila a prakticky ji zabila. Od té doby se model v plné síle nikdy nevrátil,“ zmiňuje Kováč. V případě Air Force 1 – ale i třeba Superstar od Adidasu – je situace jiná.