Nio poprvé utržilo za čtvrtletí přes miliardu dolarů. Čínský konkurent Tesly se teď chystá do Evropy

nio-ec6

Foto: Nio

Elektrické SUV kupé Nio EC6

0Zobrazit komentáře

Automobilka Nio je některými označována za čínskou obdobu Tesly. Určitou podobu neevokuje jen produkce technologicky přelomových vozů, ale i vysoká atraktivita firmy pro investory. Ti napjatě očekávali hospodářské výsledky za poslední kvartál minulého roku, ve kterém tržby čínské automobilky poprvé překonaly magickou hranici jedné miliardy dolarů. Dařilo se ale i v jiných ohledech. Ztráta na akcii přesto byla vyšší, než se očekávalo.

V řeči čísel se tržby společnosti Nio v posledním kvartálu roku 2020 vyšplhaly na 1,18 miliardy dolarů (26 miliard korun), což je meziroční nárůst o 133 procent a mezičtvrtletní růst o 46,7 procenta. Za minulý rok se tak celkové příjmy automobilky dostaly na 2,32 miliardy dolarů (50 miliard korun).

Celkově bylo Nio za poslední kvartál schopno dodat 17 353 kusů svých elektrických vozidel, přičemž největší zájem byl o SUV model ES6, který byl dodán ve více než 7 500 exemplářích. Zbytek dodaných vozů si mezi sebe rovnoměrně rozdělily modely ES8 (4 873 kusů) a nový crossover EC6 (4 906 kusů). Za celý loňský rok se firmě podařilo dodat 43 728 vozidel, což je více než 50% nárůst oproti necelým 21 tisícům dodávek za rok 2019.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Se stálým zvyšováním dodávek, stabilní průměrnou prodejní cenou, zlepšováním materiálových nákladů a efektivitou výroby dosáhla naše marže ve čtvrtém čtvrtletí 17,2 procenta. Navíc jsme ve čtvrtém čtvrtletí a v celém fiskálním roce 2020 dosáhli kladných peněžních toků z provozních činností,“ oznámil finanční ředitel Wei Feng.

Oficiální zpráva také hovoří o snížení meziroční ztráty podniku o více než 50 procent, zároveň však prozrazuje neočekávanou výši ztráty na akcii. Zatímco analytici očekávali 7 centů, reálná ztráta se dostala na dvojnásobek. To je také důvod, proč cena akcií firmy na newyorské burze NYSE po zveřejnění výsledků zareagovala až 10% poklesem na hodnotu kolem 44 dolarů za kus. Jde o zhruba 30% propad proti absolutnímu maximu, na němž bylo Nio před necelým měsícem.

nio1

Foto: Nio

Elektrické SUV Nio ES6

Přestože se únorové dodávky vozidel oproti těm lednovým propadly o více než 1 500 dodaných elektromobilů, Nio počítá s tím, že v následujících kvartálech dosáhne počet dodávek přibližně 20 tisíc, což by mělo přinést meziroční nárůst o více než 400 procent. Největší naděje jsou v tomto případě vkládány do modelu EC6, který je konkurentem pro Model Y od Tesly. Je ovšem otázkou, jak s kartami zamíchá daleko dostupnější ID.4 Volkswagenu, který dorazí na čínský trh koncem března.

Svižnou dynamiku chce Nio udržet také, co se tržeb týče, a počítá s 1,14 až 1,17 miliardy dolarů za první kvartál tohoto roku. V současné době by automobilka, jejíž tržní hodnota se díky nebývale silnému růstu v minulém roce pohybuje okolo 70 miliard dolarů, měla disponovat finančním zůstatkem 6,5 miliardy dolarů, který se jí bude hodit pro nadcházející plány.

cebia-eag

Přečtěte si takéVelký obchod na trhu s ojetými vozy. Majitel Carvaga přikupuje CebiiVelký obchod na českém trhu s ojetými vozy. Majitel Carvaga přikupuje za stovky milionů prověřovatele vozů Cebia

Nio chce ve druhé polovině tohoto roku odstartovat expanzi do Evropy a v roce následujícím chystá výpady i do dalších částí světa. V jakých evropských státech se začne Nio angažovat, není jasné. Lze však předpokládat, že bude mířit na trhy, které jsou elektromobilitě výrazně otevřené – typicky Norsko a země západní Evropy.

Nio by zde mělo nabídnout nejen své elektrické SUV a crossover, ale také nedávno představený elektrický sedan, který se prezentuje jako konkurent pro inovovaný Model S od Tesly.

nio2

Foto: Nio

Elektromobil Nio ET7

Velký obchod na českém trhu s ojetými vozy. Majitel Carvaga přikupuje za stovky milionů prověřovatele vozů Cebia

cebia-eag

Foto: Portiva

Pavel Svoreň (Portiva), Martin Pajer (Cebia) a Jakub Šulta (EAG)

0Zobrazit komentáře

Kupovat ojetý vůz může být velmi riskantní podnik, proto je vždy dobré jej pořádně prověřit. Mezi největší poskytovatele služeb spojených nejen s prověřováním vozidel patří Cebia, která poprvé od svého založení mění majitele. Za stovky milionů korun přechází pod křídla technologického holdingu EAG investiční skupiny Portiva. A byť se to minimálně dle názvů nemusí na první dobrou jevit, jde o ryze český obchod.

Portfolio skupiny EAG zahrnuje širokou škálu prodejních kanálů a služeb v oblasti automotive. Najdeme u ní například softwarové platformy TEAS či Autosoft, určené pro dealerství, servisy a autobazary, a je zároveň majitelem platformy Carvago zaměřené na pohodlný nákup ověřených ojetých vozů online. A právě Carvago by mohlo být jedním ze subjektů holdingu, jehož zákazníci pocítí proběhlou akvizici nejvíce.

Společnost Cebia byla založena v roce 1991 spolužáky z ČVUT Martinem Pajerem, Martinem Krejčíkem a Ivo Kožušníkem. Během let se vypracovala až na špičku mezi poskytovateli prověření vozidel a po celou dobu své existence ani jednou nezměnila majitele, což se nyní mění. Přesná suma, za kterou EAG Cebii koupilo, nebyla ani jednou ze stran prozrazena. Podle informací CzechCrunche by však mělo jít o obchod v řádech středních stovek milionů korun.

Spolupráce mezi EAG a Cebií probíhala již dříve. Carvago si například k Cebii chodí pro potřebná data o vozidlech, která využívá při kontrole vozů. Pražský prověřovatel automobilů je schopen poskytnout potřebné informace nejen o vozech provozovaných u nás a na Slovensku, ale díky své partnerské síti dokáže prověřit vozidla provozovaná i v jiných evropských státech. Problémem je, že proces ověřování trvá.

jakub-sulta-22

Foto: EAG

Jakub Šulta, generální ředitel a předseda představenstva EAG

„Dnes to funguje tak, že dáváme dotaz Cebii, ta kontaktuje partnery, ti mají nějakou dobu na odbavení a Cebia nám pak poskytuje výsledky, nebo nám řeknou, že tahle data nejsou dostupná. Do toho my už nevidíme,“ vysvětluje Jakub Šulta, generální ředitel a předseda představenstva EAG, proces získávání dat týkajících se historie vozidla, počtu najetých kilometrů a dalších detailů.

Díky akvizici by měl tento proces do několika měsíců probíhat daleko rychleji. Jeho zrychlení navíc podpoří i plánovaná expanze do zahraničí. EAG by chtělo dostat služby nabízené Cebií i na další trhy, přičemž trasa expanze ze začátku bude kopírovat ty státy, na které má v blízkých měsících v plánu zamířit se svými B2C službami také Carvago. Jedná se o Slovensko, Polsko, Německo a Rakousko, ke kterým by se měla později přidat také Francie či země Beneluxu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Cebia je jedním z našich nejvýznamnějších partnerů a zároveň patří mezi klíčové obchodní kanály pro některé současné produkty skupiny. Její akvizice tak skvěle zapadá do naší růstové strategie, jejímž cílem je pokrýt vlastními softwarovými a analytickými produkty celý životní cyklus auta od jeho výběru přes nákup, provoz a servis až po jeho prodej. Našim partnerům z řad dealerství, servisů i autobazarů tak budeme moci nabídnout ještě komplexnější řešení než dosud,“ říká Jakub Šulta.

Samotným zákazníkům Cebie by akvizice neměla přinést žádné velké změny, které nezaznamená ani vedení společnosti. Vrcholový management v čele s Martinem Pajerem, který byl dosavadním většinovým vlastníkem a jednatelem společnosti, zůstává i nadále stejný. „Jsem velmi rád, že se po třiceti letech budování Cebie budu podílet na jejím plynulém přechodu pod křídla lídra v oboru a na jejím dalším rozvoji a růstu,“ hlásí Pajer.

carvago7

Foto: Carvago

Carvago chce změnit hru na poli ojetých vozů

„Díky novému vlastníkovi budeme moci rychleji investovat do dalších oblastí auto-moto odvětví, rozšiřovat tím portfolio našich produktů a služeb a zároveň výrazně rozvíjet i ty stávající. Rád bych také ubezpečil naše současné zákazníky, že se pro ně prodejem firmy nic nemění. Produkty a služby jim budeme nadále poskytovat ve stejném rozsahu a za stejných podmínek jako dosud,“ dodává jednatel Cebie.

Pod Pajerovým vedením se tak bude společnost snažit i nadále udržet konstantní růst. V minulém roce Cebia dosáhla tržeb ve výši 170 milionů korun, a to i přesto, že se obchod s ojetými automobily značně utlumil. Cebia svůj byznys však neopírá jen o kontroly vozidel, ale věnuje se také jejich oceňování a zabezpečování.

mafia-old-country-domovina-02

Přečtěte si takéNová Mafia: Domovina ukazuje první záběry ze hryTakhle se hraje nová Mafia. Podívejte se na exkluzivní záběry z pokračování české legendy, už brzy vyjde

V následujících letech by měla růstu společnosti pomoci nejen výše zmíněná expanze, ale také finance ze strany EAG, které chce do Cebie během dvou let investovat vyšší desítky milionů korun. A již nyní holding vlastněný skupinou Portiva vyhlíží další příležitosti k podobným akvizicím.

Tentokrát však míří za hranice. „Koupí společnosti Cebia jsme prakticky vyčerpali možnosti dalšího růstu EAG v Česku. Naše příští kroky proto budou směřovat do zahraničí, kde plánujeme první akvizice uskutečnit ještě letos,“ uzavírá výkonný ředitel skupiny Portiva Pavel Svoreň.