Nízké marže a silná konkurence brzdí investice do e-shopů. Co o českém trhu říkají Rozhoň, Moravec a další investoři
Investoři Martin Rozhoň a Marek Moravec
Český e-commerce trh je tak trochu paradoxní. Za loňský rok dosáhl na 155 miliard korun, což představovalo patnáctiprocentní meziroční nárůst, růstem a na českém maloobchodu se podílí již z 12,7 procenta. Pohled na jednotlivé firmy na trhu však už tak optimistický není.
Tuzemský e-commerce trh je kvůli neustále rostoucímu počtu e-shopů (v Česku jich je přes 46 tisíc) extrémně konkurenční, zároveň dochází k posilování tržní pozice největších hráčů, marže obchodníků jsou nízké a mnoho e-shopů je kvůli tomu ve ztrátě.
Noví hráči to z těchto důvodů mají na trhu o to těžší. Aby dokázali uspět, potřebují kapitál, investoři však často do samotných e-shopů investovat velmi nechtějí. Zhodnocení investic je totiž často nízké kvůli nízkým maržím, často do pěti procent.
Největší vlnu investic mají e-shopy za sebou
„Investic do e-shopů je poměrně málo, protože e-shopy se potýkají kvůli obrovské konkurenci s velmi nízkou ziskovostí. Investice by mohla dávat smysl do velkého e-shopu, který dominuje určité oblasti – dokáže pracovat s vysokou marží a má díky velikosti úspory z rozsahu, kterých jeho konkurenti nemohou dosáhnout,“ říká pro CzechCrunch Martin Rozhoň, který se po prodeji Vivantisu věnuje andělským investicím do startupů.
„E-commerce má největší vlnu investic za sebou, to se týká hlavně evropského trhu, kde se již formovaly velké skupiny, jako je například v Německu Otto Group, pod který patří About You, Bonprix a Quelle, v Česku je to například skupina Mall Group s Mall.cz, CZC a Vivantisem,“ myslí si Ondřej Klega z investorské skupiny eRockets specializující se právě na oblast e-commerce.
Investoři se totiž na trhu e-commerce zaměřují spíše na technologické projekty podporující ekosystém e-shopů než na samotné online obchodníky.
„Existují specializované fondy pro e-commerce, kde dochází k synergiím v oblasti backend systémů, sdílených nákladů na provoz skladu a podobně. Na trhu se však pohybují spíše technologičtí VCs a angel investoři, kteří se primárně zaměřují na produktové technologie, klidně i pro e-commerce projekty, nicméně škálovatelné i mimo tento segment,“ popisuje Daniel Hastík z Nextech Ventures.
Situace se však pomalu začíná měnit. E-shopy, které potřebují získat kapitál na svůj další rozvoj, mají stále více možností, kde jej získat. Investorům, ale hlavně svým zákazníkům, však musí nabídnout něco, čím se odliší od konkurence a obhájí si tím svoji pozici na trhu.