Nízké marže a silná konkurence brzdí investice do e-shopů. Co o českém trhu říkají Rozhoň, Moravec a další investoři
Investoři Martin Rozhoň a Marek Moravec
Český e-commerce trh je tak trochu paradoxní. Za loňský rok dosáhl na 155 miliard korun, což představovalo patnáctiprocentní meziroční nárůst, růstem a na českém maloobchodu se podílí již z 12,7 procenta. Pohled na jednotlivé firmy na trhu však už tak optimistický není.
Tuzemský e-commerce trh je kvůli neustále rostoucímu počtu e-shopů (v Česku jich je přes 46 tisíc) extrémně konkurenční, zároveň dochází k posilování tržní pozice největších hráčů, marže obchodníků jsou nízké a mnoho e-shopů je kvůli tomu ve ztrátě.
Noví hráči to z těchto důvodů mají na trhu o to těžší. Aby dokázali uspět, potřebují kapitál, investoři však často do samotných e-shopů investovat velmi nechtějí. Zhodnocení investic je totiž často nízké kvůli nízkým maržím, často do pěti procent.
Největší vlnu investic mají e-shopy za sebou
„Investic do e-shopů je poměrně málo, protože e-shopy se potýkají kvůli obrovské konkurenci s velmi nízkou ziskovostí. Investice by mohla dávat smysl do velkého e-shopu, který dominuje určité oblasti – dokáže pracovat s vysokou marží a má díky velikosti úspory z rozsahu, kterých jeho konkurenti nemohou dosáhnout,“ říká pro CzechCrunch Martin Rozhoň, který se po prodeji Vivantisu věnuje andělským investicím do startupů.
„E-commerce má největší vlnu investic za sebou, to se týká hlavně evropského trhu, kde se již formovaly velké skupiny, jako je například v Německu Otto Group, pod který patří About You, Bonprix a Quelle, v Česku je to například skupina Mall Group s Mall.cz, CZC a Vivantisem,“ myslí si Ondřej Klega z investorské skupiny eRockets specializující se právě na oblast e-commerce.
Investoři se totiž na trhu e-commerce zaměřují spíše na technologické projekty podporující ekosystém e-shopů než na samotné online obchodníky.
„Existují specializované fondy pro e-commerce, kde dochází k synergiím v oblasti backend systémů, sdílených nákladů na provoz skladu a podobně. Na trhu se však pohybují spíše technologičtí VCs a angel investoři, kteří se primárně zaměřují na produktové technologie, klidně i pro e-commerce projekty, nicméně škálovatelné i mimo tento segment,“ popisuje Daniel Hastík z Nextech Ventures.
Situace se však pomalu začíná měnit. E-shopy, které potřebují získat kapitál na svůj další rozvoj, mají stále více možností, kde jej získat. Investorům, ale hlavně svým zákazníkům, však musí nabídnout něco, čím se odliší od konkurence a obhájí si tím svoji pozici na trhu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Na e-shopu se dá z investorského pohledu vydělat, pokud se to spojí s celou produktovou řadou při vývoji a drží se marže v logistickém řetězci. Při pouhém přeprodeji zboží jsou marže většinou velice nízké a valuace e-shopů taktéž,“ upozorňuje Hastík a dodává, že financování je často narozdíl od startupů řešeno přes dluhy spíše než výměnou za podíl ve firmě.
„Pro e-shopy, které jsou již rozjeté a potřebují růstových kapitál, na trhu vzniká čím dál více investorů, kteří dávají takzvané revenue based ‚investice‘, které se chovají jako půjčky, kde investor obecně dostává procento z měsíčních příjmů,“ potvrzuje Marek Moravec z investičního fondu Nation 1.
„Nicméně stále jsou z investorského hlediska atraktivní investice do nově vznikajících marketplaces (Heureka Group) nebo agregátorů (Glami, Favi, Biano). Na poli e-commerce se nyní investoři více zaměřují na specializované e-shopy, které dokáží konkurovat i velkým hráčům,“ říká Klega z eRockets.
Další potenciálně zajímavou oblastí mohou být podle oslovených investorů takzvané D2C (direct-to-customer) projekty, ve kterých výrobce distribuuje zboží pod vlastní značkou zákazníkům přímo a v podstatě tak v procesu obchází samotné e-shopy. S dobrým produktem mohou firmy v této oblasti oslovit dostatek zákazníků a díky tomu si udržet vyšší marži.
„Dále vidím příležitost ve specializovaných B2B vertikálách – kovy, chemikálie, stavební materiál, medicínské nástroje a tak dále. Zároveň doufám a věřím, že se bude dařit e-commerce firmám, které se budou zaměřovat na second-hand či opravované produkty, obecně na tzv. ‚zelenou e-commerce,“ pokračuje Moravec.
Na trhu jako celku však investoři vidí i další příležitosti mimo e-shopy. Zajímavou oblastí jsou například optimalizační nástroje pro e-commerce, které budou pro e-shopy nezbytné pro jejich přežití v silně konkurenčním prostředí.
„Mimo e-shopy je určitě zajímavé investovat do různých nástrojů pro e-commerce, které mají velké množství potenciálních klientů z řad e-shopů a jsou globálně expandovatelné. Tato oblast se dynamicky vyvíjí a není zatím konsolidovaná, takže i malí hráči mají šanci vyrůst do globálních rozměrů,“ vypráví Rozhoň.
Jak se investoři rozhodují, jestli investovat
Jaké ukazatele jsou při investicích do e-shopů a e-commerce projektů důležité? Čtveřice investorů se v odpovědích pro CzechCrunch víceméně shoduje. Kromě finančních ukazatelů (cashflow, marže, ziskovost, obrat, tempo růstu) nejvíce zmiňují přidanou hodnotu projektu a jeho škálovatelnost do zahraničí.
Jako další důležité indikátory pak jmenují tržní pozici a s ní související stav konkurence či vertikály, otázky spojené s tím, jak probíhá a kolik stojí akvizice a retence zákazníků, ale také lidské faktory jako osoba zakladatele, jeho ambice, firemní kultura, schopnost exekuce či hiringu kvalitního týmu.
Příležitost získat zpětnou vazbu na jmenované oblasti teď mají startupy, e-shopy i další projekty působící v oblasti online a e-commerce díky konferenci Czech On-line Expo, které je CzechCrunch hlavním mediálním partnerem.
V rámci investorského launche mohou projekty čtveřici investorů Rozhoň, Moravec, Hastík a Klega prezentovat svůj byznys s možností získání kapitálu na rozvoj a následně zdarma na Czech On-line Expu vystavovat a dostat tak svůj produkt nebo službu do povědomí návštěvníků.