Notino dramaticky roste. Klíčové je pro nás udržet zákazníky, ale i zaměstnance, říká Michal Daniel

V českém e-shopu s kosmetikou Michal Daniel vystoupal až do nejužšího vedení. V podcastu popisuje, jak v Notinu pracují s tisíci zaměstnanci.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

bs_10

Foto: CzechCrunch

Michal Daniel z Notina byl hostem podcastu BrandStories

Michal Daniel do Notina nastupoval v roce 2016. V tu dobu měla firma obrat kolem pěti miliard korun a tehdy pětadvacetiletý rodák ze slovenského města Detva nastupoval na pozici exekutivního asistenta, který teprve poznával taje rychle rostoucího světa e-shopů. Dnes je z Notina největší online prodejce parfémů a kosmetiky v Evropě a on sedí jako člen nejužšího vedení v jeho představenstvu a dohlíží mimo jiné na to, jak se daří několika tisícovkám zaměstnanců firmy. „Teď ve vánoční sezoně je nás přes 3,5 tisíce,“ říká v novém díle podcastu BrandStories Michal Daniel, Chief People and Legal Officer v Notinu.

Pro e-shopy právě teď vrcholí nejvýdělečnější období v roce, kdy se na internetu prodává zboží za desítky miliard. A zásadní období je to také pro Notino. „Celý rok se na to připravujeme. Těch zhruba šest týdnů je pro nás klíčových hlavně z pohledu do budoucnosti – kolik nových zákazníků přilákáme a udržíme, aby rostla i naše zákaznická báze,“ popisuje Michal Daniel. Sám prý v posledních letech sledoval, jak se celá firma ještě více zprofesionalizovala.

Jen v loňském roce Notino prodalo zboží za více než třiadvacet miliard na sedmadvaceti trzích a vyrostlo meziročně o 32 procent. A povyroste i letos. „Náš tým už zvládá sezonu bravurně, aniž bychom museli jako členové představenstva zasahovat do každodenního provozu. Ještě tři roky dozadu si pamatuji, že jsme v jednu ráno chodili do skladu a řešili, aby vše fungovalo,“ usmívá se Michal Daniel v podcastu BrandStories, ve kterém nahlížíme do zákulisí českých firem a pustit si ho můžete na Spotify, Google Podcastech, Apple Podcastech nebo na YouTube.

V představenstvu, které je hlavním řídícím orgánem brněnské firmy, sedí Michal Daniel spolu s výkonným ředitelem Zbyňkem Kociánem a finančním ředitelem Jakubem Šedým. Danielovou oblastí zájmu je HR a legal, tedy práce se zaměstnanci, právní stránka byznysu a na starost má také expanzi. Při všem, co v Notinu dělají, jsou přitom podle něj lidé klíčoví. „Jsem zastáncem toho, že jakákoliv firma a jakýkoliv byznys se má řídit přes lidi. U nás s obrovským růstem souvisí i obrovský růst lidí, a to co do počtu, kvality i jejich rozvoje. S ohledem na budoucnost a dlouhodobou udržitelnost se našim zaměstnancům musíme intenzivně věnovat,“ popisuje.

Největší část týmu představuje ta logistická, která se týká zejména skladů. Ty má Notino aktuálně tři. U Brna, u italského Milána a v rumunské Bukurešti. Druhou největší část zaměstnanců tvoří kamenné pobočky, kterých má e-shop s parfémy a kosmetikou téměř tři desítky. Pak už následují zejména kancelářské pozice od obchodu přes marketing až po zákaznickou podporu a další oddělení, přičemž drtivá většina lidí v Notinu stále sedí v jeho brněnském sídle. Jelikož jde pořád především o internetový byznys, který běží na technologiích, má dnes Notino přes 350 specialistů v IT a tento tým neustále roste.

Pro některé to může znít jako klišé, ale Michal Daniel říká, že k HR a péči o lidi se snaží přistupovat stejně jako ke svému zákazníkovi. Celkové vize a cíle, jak staví byznys vůči zákazníkům, se prý dají snadno přetransformovat také pro interní potřeby. „Když máte e-shop, potřebujete nějakým způsobem přitahovat zákazníky, být pro ně zajímavý a mít co nabídnout. To stejné platí, když se snažíme zaujmout nové zaměstnance. Když e-shop získá zákazníka, snaží se ho udržet, ideálně ještě zvýšit hodnotu košíku nebo ho přimět k dalšímu nákupu. Také o zaměstnance se průběžně staráme, aby u nás vydrželi co nejdéle a spolu s nám rostli,“ popisuje Chief People and Legal Officer z Notina.

Do práce s daty začínáme zapojovat umělou inteligenci.

Aby to, co Michal Daniel říká a s kolegy praktikuje, fungovalo, využívají v Notinu v první řadě data. Důležitá je podle něj granularita dat, a hlavně to, jak se s nimi pracuje, jestli jim lidé správně rozumí a jak je následně interpretují. „V HR se například hodně řeší fluktuace zaměstnanců, se kterou vám mohou data pomoci. Neustále se učíme, jaká data sbírat a jak je vyhodnocovat. Začínáme také zapojovat umělou inteligenci, která nám pomáhá shrnovat výsledky a ukazuje, kam se máme dál dívat,“ popisuje dvaatřicetiletý Daniel.

Druhá věc, která Notinu v řízení celého byznysu včetně práce s lidmi pomáhá, jsou inovativní aplikace. Využívají například český startup Advanto, díky kterému si zaměstnanci mohou vybrat mzdu kdykoliv v měsíci podle odpracovaných hodin. „Nemusí chodit do HR a žádat o zálohy, což je administrativně namáhavý proces. Místo toho v aplikaci hned vidí, na co mají nárok, a mohou si peníze snadno vybrat,“ popisuje šéf HR. V rámci rozvoje zaměstnanců zase využívají platformu Supertalent, která dokáže zhodnotit profil kandidáta nebo zaměstnance a dát manažerovi konkrétní informace, jak ho dál rozvíjet a jak s ním pracovat.

O tom, jak v Notinu rozvíjejí celý evropský byznys nebo jaké vidí největší výzvy, hovoří jeho Chief People and Legal Officer a člen představenstva Michal Daniel v novém dílu podcastu BrandStories, který si můžete pustit na Spotify, Google Podcastech, Apple Podcastech nebo na YouTube.

CC Native

Partnerem článku je Notino

Do Evropy dorazila nová sociální síť Marka Zuckerberga. Threads je hlavně o písmenkách a chce konkurovat X

Uživatelé ve více než sto zemích včetně USA už mohou Threads používat několik měsíců. Evropská unie čekala kvůli regulaci.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

threads

Foto: Meta

Sociální síť Threads od společnosti Meta

0Zobrazit komentáře

Sociální sítě jsou dnes nedílnou součástí našich životů. K největším hráčům v této oblasti patří společnost Meta, pod niž spadají Facebook, Instagram, WhatsApp nebo Messenger. Ty mají po celém světě miliardy uživatelů, ale zakladatel a výkonný ředitel Mety Mark Zuckerberg vidí příležitost pro další projekt. Před několika měsíci spustil aplikaci Threads, která se na rozdíl od Instagramu nebo TikToku, kde se to hemží fotkami a videi, soustředí primárně na text a kratší zprávy. Jde tak o přímou konkurenci sítě X, která patří Elonu Muskovi a dříve se jmenovala Twitter. Threads si ode dneška mohou oficiálně vyzkoušet také uživatelé z Evropské unie.

Nová sociální síť od Mety se začátkem července spouštěla ve Spojených státech, Velké Británii a dalších desítkách zemí, ovšem vyjma Evropské unie. Příchod do zemí EU byl odložen kvůli přísné unijní regulaci internetových služeb, týkající se zejména sdílení dat mezi aplikacemi. Oficiálně Meta spuštění Threads v Evropské unii nekomentovala, ale na webu threads.net se v předchozích dnech objevil odpočet, který skončil ve čtvrtek 14. prosince v poledne. Od této chvíle se mohou do sociální sítě přihlásit také evropští uživatelé. Mobilní aplikaci ještě někteří k dispozici v App Storu a Google Play nemají.

„Dnes otevíráme Threads více zemím v Evropě. Všichni vítejte,“ napsal před polednem Mark Zuckerberg. Threads jsou vzhledem ke své povaze, kdy jde hlavně o sdílení krátkých textových zpráv, konkurencí především pro sociální síť X. Do jednoho příspěvku se vejde maximálně 500 znaků a lze k němu přiložit odkaz, obrázek nebo pětiminutové video. Podporovány jsou také reposty a citování jiných příspěvků, stejně jako to známe z X.

Od spuštění pak přibyly také webová verze a možnost nechat si vedle automaticky řazeného výpisu příspěvků zobrazovat jen ty od uživatelů, které sledujete. Zároveň je aplikace Threads úzce spojená se sesterským Instagramem, protože právě jeho vývojáři na Threads pracují. Propojení tkví hlavně v registraci, kdy uživatelé mohou využít svůj existující instragramový účet, ze kterého se jim do Threads přesunou uživatelské jméno i třeba oblíbené účty, které sledují.

zuck-threads

Foto: CzechCrunch

Mark Zuckerberg na své síti Threads

Jelikož má pod sebou Meta ty největší sociální sítě na světě, také červencové uvedení Threads bylo velmi očekávané. Jen za první týden od spuštění se registrovalo přes 100 milionů lidí. A přestože v říjnu Mark Zuckerberg uváděl, že alespoň jednou měsíčně Threads zapne téměř 100 milionů uživatelů, rychlý růst ze svého startu síť nevydržela. Už v létě se psalo o tom, že Threads po počátečním nadšení ubývají aktivní uživatelé, a tak by teď mohl být rozjezd v desítkách zemí Evropské unie pro firmu vítaným oživením zájmu.

„Rozšíření do Evropy je důležitým testem dlouhodobé životnosti sítě Threads,“ uvedla nedávno nezávislá analytička technologického sektoru Debra Aho Williamsonová. V příštím roce by podle ní mohla síť díky spuštění provozu v EU získat zhruba 40 milionů nových uživatelů. Bude zajímavé sledovat i souboj s konkurenčním X. Jeho majitel Elon Musk na konci července uvedl, že počet účtů, kteří alespoň jednou měsíčně síť X použijí, dosáhl nového maxima a překročil 540 milionů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Musk, který je nejbohatším člověkem na světě, koupil síť loni v říjnu za 44 miliard dolarů (a dnes je její hodnota zásadně nižší). Tehdy se ještě nazývala Twitter, než ji přejmenoval na X. Za Muskova působení se mimo jiné uvolnila pravidla pro psaní příspěvků, podle kritiků se tak ale otevřela cesta k nenávistným projevům nebo šíření nepravdivých informací. Musk propustil většinu zaměstnanců podniku, včetně lidí zodpovědných za odstraňování problematického obsahu, a obnovil účty, které byly dříve zablokovány například kvůli nenávistným projevům.

Obavy ohledně nedostatečné regulace obsahu a některé Muskovy kontroverzní výroky vedly k tomu, že řada inzerentů se od sítě X distancovala. Agentura Bloomberg tento týden přišla s odvoláním na své zdroje se zprávou, že síť X má letos z reklam získat příjmy kolem 2,5 miliardy dolarů, což je proti předchozím letům značný propad. Zatímco letos v jednotlivých kvartálech měla firma utržit kolem 600 milionů dolarů, v roce 2022 to bylo přes miliardu. Reklamní příjmy mají aktuálně tvořit z celkových příjmů X 70 až 75 procent. Celkové příjmy by tedy letos mohly dosáhnout na zhruba 3,4 miliardy dolarů.

S přispěním ČTK