Notino dramaticky roste. Klíčové je pro nás udržet zákazníky, ale i zaměstnance, říká Michal Daniel
V českém e-shopu s kosmetikou Michal Daniel vystoupal až do nejužšího vedení. V podcastu popisuje, jak v Notinu pracují s tisíci zaměstnanci.
Michal Daniel do Notina nastupoval v roce 2016. V tu dobu měla firma obrat kolem pěti miliard korun a tehdy pětadvacetiletý rodák ze slovenského města Detva nastupoval na pozici exekutivního asistenta, který teprve poznával taje rychle rostoucího světa e-shopů. Dnes je z Notina největší online prodejce parfémů a kosmetiky v Evropě a on sedí jako člen nejužšího vedení v jeho představenstvu a dohlíží mimo jiné na to, jak se daří několika tisícovkám zaměstnanců firmy. „Teď ve vánoční sezoně je nás přes 3,5 tisíce,“ říká v novém díle podcastu BrandStories Michal Daniel, Chief People and Legal Officer v Notinu.
Pro e-shopy právě teď vrcholí nejvýdělečnější období v roce, kdy se na internetu prodává zboží za desítky miliard. A zásadní období je to také pro Notino. „Celý rok se na to připravujeme. Těch zhruba šest týdnů je pro nás klíčových hlavně z pohledu do budoucnosti – kolik nových zákazníků přilákáme a udržíme, aby rostla i naše zákaznická báze,“ popisuje Michal Daniel. Sám prý v posledních letech sledoval, jak se celá firma ještě více zprofesionalizovala.
Jen v loňském roce Notino prodalo zboží za více než třiadvacet miliard na sedmadvaceti trzích a vyrostlo meziročně o 32 procent. A povyroste i letos. „Náš tým už zvládá sezonu bravurně, aniž bychom museli jako členové představenstva zasahovat do každodenního provozu. Ještě tři roky dozadu si pamatuji, že jsme v jednu ráno chodili do skladu a řešili, aby vše fungovalo,“ usmívá se Michal Daniel v podcastu BrandStories, ve kterém nahlížíme do zákulisí českých firem a pustit si ho můžete na Spotify, Google Podcastech, Apple Podcastech nebo na YouTube.
V představenstvu, které je hlavním řídícím orgánem brněnské firmy, sedí Michal Daniel spolu s výkonným ředitelem Zbyňkem Kociánem a finančním ředitelem Jakubem Šedým. Danielovou oblastí zájmu je HR a legal, tedy práce se zaměstnanci, právní stránka byznysu a na starost má také expanzi. Při všem, co v Notinu dělají, jsou přitom podle něj lidé klíčoví. „Jsem zastáncem toho, že jakákoliv firma a jakýkoliv byznys se má řídit přes lidi. U nás s obrovským růstem souvisí i obrovský růst lidí, a to co do počtu, kvality i jejich rozvoje. S ohledem na budoucnost a dlouhodobou udržitelnost se našim zaměstnancům musíme intenzivně věnovat,“ popisuje.
Největší část týmu představuje ta logistická, která se týká zejména skladů. Ty má Notino aktuálně tři. U Brna, u italského Milána a v rumunské Bukurešti. Druhou největší část zaměstnanců tvoří kamenné pobočky, kterých má e-shop s parfémy a kosmetikou téměř tři desítky. Pak už následují zejména kancelářské pozice od obchodu přes marketing až po zákaznickou podporu a další oddělení, přičemž drtivá většina lidí v Notinu stále sedí v jeho brněnském sídle. Jelikož jde pořád především o internetový byznys, který běží na technologiích, má dnes Notino přes 350 specialistů v IT a tento tým neustále roste.
Pro některé to může znít jako klišé, ale Michal Daniel říká, že k HR a péči o lidi se snaží přistupovat stejně jako ke svému zákazníkovi. Celkové vize a cíle, jak staví byznys vůči zákazníkům, se prý dají snadno přetransformovat také pro interní potřeby. „Když máte e-shop, potřebujete nějakým způsobem přitahovat zákazníky, být pro ně zajímavý a mít co nabídnout. To stejné platí, když se snažíme zaujmout nové zaměstnance. Když e-shop získá zákazníka, snaží se ho udržet, ideálně ještě zvýšit hodnotu košíku nebo ho přimět k dalšímu nákupu. Také o zaměstnance se průběžně staráme, aby u nás vydrželi co nejdéle a spolu s nám rostli,“ popisuje Chief People and Legal Officer z Notina.
Do práce s daty začínáme zapojovat umělou inteligenci.
Aby to, co Michal Daniel říká a s kolegy praktikuje, fungovalo, využívají v Notinu v první řadě data. Důležitá je podle něj granularita dat, a hlavně to, jak se s nimi pracuje, jestli jim lidé správně rozumí a jak je následně interpretují. „V HR se například hodně řeší fluktuace zaměstnanců, se kterou vám mohou data pomoci. Neustále se učíme, jaká data sbírat a jak je vyhodnocovat. Začínáme také zapojovat umělou inteligenci, která nám pomáhá shrnovat výsledky a ukazuje, kam se máme dál dívat,“ popisuje dvaatřicetiletý Daniel.
Druhá věc, která Notinu v řízení celého byznysu včetně práce s lidmi pomáhá, jsou inovativní aplikace. Využívají například český startup Advanto, díky kterému si zaměstnanci mohou vybrat mzdu kdykoliv v měsíci podle odpracovaných hodin. „Nemusí chodit do HR a žádat o zálohy, což je administrativně namáhavý proces. Místo toho v aplikaci hned vidí, na co mají nárok, a mohou si peníze snadno vybrat,“ popisuje šéf HR. V rámci rozvoje zaměstnanců zase využívají platformu Supertalent, která dokáže zhodnotit profil kandidáta nebo zaměstnance a dát manažerovi konkrétní informace, jak ho dál rozvíjet a jak s ním pracovat.
O tom, jak v Notinu rozvíjejí celý evropský byznys nebo jaké vidí největší výzvy, hovoří jeho Chief People and Legal Officer a člen představenstva Michal Daniel v novém dílu podcastu BrandStories, který si můžete pustit na Spotify, Google Podcastech, Apple Podcastech nebo na YouTube.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.