Nová hra učí programování i dějepis. Ve školách se může prosadit jako Arma u vojáků, říká Marek Španěl
Zakladatel a ředitel největšího českého studia s kolegy představil Ylands Edu. Videohru, která má ambice dostat se do českého školství.
Znáte je jako vývojáře slavných vojenských simulátorů ze série Arma, kterou odstartovala kultovní hra Operace Flashpoint. Ale největší české herní studio Bohemia Interactive má mnohem větší záběr. Nyní ho opět rozšířilo – o aplikaci Ylands Edu. Jak její přízvisko napovídá, videoherní zábavu využívá k edukativním účelům. A už teď si ji chválí učitelé i žáci.
Jan Amos Komenský by byl nadšený. Anebo přinejmenším by ho projekt Ylands Edu zaujal. Proslulý pedagog a filozof by (po prvotním šoku z moderního světa a existence počítačů…) nejspíš sám dobře rozpoznal výukový potenciál nového titulu od Bohemia Interactive. Když ho hrajete, tak se učíte.
Zdánlivě to vypadá jako každá druhá videohra, v níž se objevíte ve stylizovaném 3D světě. Jenže místo toho, abyste bojovali s draky nebo skákali přes překážky, vám vysvětlí třeba programování. Nebo finanční gramotnost. To první spojováním jednoduše popsaných prvků, které reprezentují jednotlivé úkony kódu – například formou skládání částí hamburgeru. To druhé v interaktivním prostředí virtuální banky, která vám vyloží finanční otázky a následně vás i otestuje.
„Děti na počítačích konzumují hodně obsahu, často právě herního. A my bychom hrozně rádi našli cestu, aby i výuka byla pro děti hravá,“ popisuje Ylands Edu zakladatel a šéf videoherního studia Bohemia Interactive Marek Španěl. „Svým způsobem navazujeme na Komenského tradici a jeho školu hrou. Ačkoliv v jeho případě to byla škola divadelní hrou,“ dodává.
„Myslíme si, že Ylands Edu si může najít velice úspěšné využití ve školách. Podobně jako naše počítačové hry, které se prosadily coby simulátory pro vojáky,“ míní ředitel firmy, jejíž série Arma dala vzniknout právě i výcvikovým nástrojům, které používají třeba američtí mariňáci. „Teď se prostě vracíme k mladší generaci,“ říká Španěl.
Pro největší české herní studio podle počtu zaměstnanců i tržeb přitom nejde o okrajovou záležitost. „Je to projekt, ve kterém jsou nainvestovány stovky milionů. Ve vývoji je vlastně už desátým rokem. Pod tím, co vidíte na povrchu, se skrývá obrovský ekosystém s cílem připravit výukovou hru,“ přidává Španěl, jehož firma za předloňský rok utržila 1,15 miliardy korun.
Ylands Edu totiž staví na základech Ylands, už existující hry Bohemia Interactive. Ta může někomu připomenout třeba Minecraft. Podobně jako on okouzluje hráče (především mladší, ale nejen ty) svým tvůrčím potenciálem. Nabízí velké množství kreativního vyžití, možnost stavění a vyrábění herního obsahu od hradů přes létající stroje až po upravování či vytváření vlastních scénářů.
Od takového nastavení to pak ke stále zábavné, ale výukové aplikaci není kdovíjak dlouhý krok. Počátky Ylands Edu přitom byly poměrně prozaické, jak popisuje vedoucí projektu Aleš Ulm: „Před zhruba deseti lety jsme si s Markem Španělem říkali, že když už oba máme děti a když už děláme ty hry, tak by bylo hezké udělat něco, co bychom si mohli s nimi užít.“
Ylands Edu si může najít úspěšné využití ve školách. Podobně jako naše hry, které se prosadily coby simulátory pro vojáky.
A protože oba měli rádi dílo Julese Vernea a sdíleli radost z dobrodružství a objevování, které podle nich digitální zábava upozadila, vznikly nejprve Ylands. „Ale už když jsme je předváděli na různých veletrzích v Německu nebo ve Spojených státech, chodili za námi učitelé a říkali, že by si to dokázali představit jako výukový nástroj,“ vzpomíná Ulm.
Zpětná vazba z okolí i interní přemýšlení nad dalším směřováním Ylands nakonec vedly k oddělení obou projektů. Ylands jako takové nadále zůstávají hrou v portfoliu Bohemia Interactive, aplikace s přízviskem Edu se domácím učitelům a žákům představuje ve veřejné betaverzi. Ostrý start by vývojáři rádi měli se začátkem školního roku letos v září.
Ylands Edu stojí na dvou pilířích. Tím prvním jsou hotové lekce pro okamžité využití učiteli, které mají usnadnit časově náročnou přípravu pedagogů. Obsah ve výukové hře má být v souladu s rámcovými vzdělávacími programy a tvoří ho jak v Bohemia Interactive, tak ve spolupráci s externími autory a učiteli. Druhým pilířem je kreativní část pro volnou tvorbu naučného obsahu.
„V rámci takzvané nové informatiky ve školách tady vznikl prostor pro zavedení podobných nástrojů, jako je ten náš,“ přidává Rudolf Klenovský, hlavní designér Ylands Edu. „I my jako vývojáři to bereme jako nějaký vyšší smysl, příležitost z našich kanceláří udělat něco dobrého pro společnost, ale současně i příležitost pro nás jako herní designéry udělat něco nového,“ říká.
Ylands Edu například neobsahují žádný explicitně videoherní obsah, ačkoliv studenti pod vedením učitele v něm interaktivní prvky mohou tvořit. V případě těch nejpokročilejších žáků dokonce i přímo vlastní hry. V Edu nenajdete ani chat nebo klasický multiplayer, nehrozí tedy nevhodné obtěžování. A oproti spoustě jiných her – i původním Ylands – se liší také tím, že neobsahuje žádné, ani stylizované násilí.