Nová křídla motorsportu. Ford se po letech vrací do F1, bude pohánět formule Red Bullu
Americká automobilka měla ve formuli 1 obrovské jméno a nespočet výher, v roce 2004 z ní ale odešla. Nyní chce na slavnou éru navázat.
Když legendární Michael Schumacher vyhrál v roce 1994 svůj první mistrovský titul, za zády jeho monopostu drnčel motor od Fordu. Legendární americká automobilka měla v F1 zásadní jméno – a teď na to bude chtít navázat. Ford se po letech do královské disciplíny motorsportu vrací a vybírá si rovnou tu nejlepší stáj, která v soutěži aktuálně působí. Bude spolupracovat s Oracle Red Bull Racing.
Ford se pro závodní stáj sponzorovanou Red Bullem stane dvorním dodavatelem motorů, respektive technickým partnerem. Naváže tak na tradici, která započala už v šedesátých letech, od kterých si Ford coby výrobce motorů na své konto připsal třináct mistrovských triumfů, deset titulů v Poháru konstruktérů a přes sto sedmdesát vítězství v jednotlivých závodech, než soutěž v roce 2004 opustil.
S jeho motory vyhrál sezónu formule 1 jak zmíněný Michael Schumacher, který v té době jezdil v barvách stáje Benetton, tak James Hunt v roce 1976, když soutěžil za McLaren, nebo Graham Hill v roce 1968 ve stáji Lotus. Ford to na okruzích zkrátka uměl, i proto je považován za třetího nejúspěšnějšího výrobce motorů pro F1 (po Mercedesu a Ferrari).
„Toto je začátek nové vzrušující kapitoly příběhu motoristického sportu značky Ford, který začal, když můj pradědeček (Henry Ford, zakladatel automobilky – pozn. red.) vyhrál závod, který naši společnost pomohl nastartovat,“ říká k nové výzvě Bill Ford, předseda představenstva Ford Motor Company. Ještě si ale na ni bude muset chvíli počkat.
Legendární americká automobilka se na rozpálený asfalt závodních okruhů F1 vrátí za tři roky, kdy stane hlavním technickým partnerem stáje Oracle Red Bull Racing, za kterou nyní jezdí mistr světa Max Verstappen. Rok 2026 nebyl zvolen náhodou – v této sezóně totiž ve formuli 1 začnou platit nová pravidla, co se vývoje motorů týče.
Mezinárodní automobilová federace (FIA) loni rozhodla, že motory budou muset být efektivnější a šetrnější vůči životnímu prostředí. Díky podpoře plně udržitelných syntetických paliv mají produkovat téměř nulové emise oxidu uhličitého a množství paliva na formuli během závodu má klesnout na zhruba osmdesát kilogramů. Před deseti lety to byl dvojnásobek.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsFIA nicméně ujišťuje, že se to nemá nijak dotknout výkonu samotného pohonného ústrojí, s čímž se ostatně pojí i větší balanc mezi silou spalovacího motoru (který bude stále 1,6litrový šestiválec přeplňovaný turbodmychadlem) a elektromotorem. Ten dnes tomu spalovacímu dodává asi sto dvacet kilowatt, v budoucnu to mát být až třikrát tolik, hlavně díky velikosti a hmotnosti elektromotoru.
„Ford je globální značkou s neuvěřitelným dědictvím v závodním a automobilovém světě. Důležitým důvodem pro jejich rozhodnutí vstoupit do F1 je také náš závazek, který se týká dosažení nulových emisí oxidu uhličitého do roku 2030 a zavedení udržitelných paliv o čtyři roky dříve, tedy v roce 2026,“ říká prezident a výkonný ředitel F1 Stefano Domenicali.
Z nových motorových technologií od Fordu bude těžit nejen Oracle Red Bull Racing, ale také sesterská stáj AlphaTauri, za kterou jezdí Nyck de Vries a Juki Tsunoda. V následujících třech letech nicméně budou obě stáje ještě využívat motory od japonské Hondy, která je ve světě motorsportu také velmi úspěšná.
„Půjde o skutečně strategické technické partnerství,“ řekl šéf hlavní stáje Red Bullu Christian Horner. „Ford bude pomáhat s technologiemi baterií a hybridů a také s mnoha dalšími věcmi, aby měl náš tým náskok před konkurencí. Už teď se velmi těším na možnosti, které nám oběma toto partnerství nabídne,“ zmínil na akci v New Yorku, kde Red Bull mimo jiné odhalil novou formuli pro letošní sezónu, která startuje už příští měsíc.
Na celé spolupráci je zajímá i historie obou stran – v počátcích formování stáje Red Bull Racing totiž tak trochu stál právě Ford. V roce 2004 došlo totiž k velkému obchodu, kdy loni zesnulý spoluzakladatel Red Bullu Dietrich Mateschitz koupil původní stáj od Jaguaru. A právě Ford byl posledním partnerem Jaguaru, než z formule 1 odstoupil.