Nová sociální síť Mety může Twitter sesadit. Threads ale nemají vyhráno, upozorňuje David Slížek
Nový produkt zvaný Threads z rodiny Meta Platforms je přímým konkurentem sítě pod vedením Elona Muska. Start jí ale komplikuje i evropská regulace.
David Slížek, šéfredaktor serveru Lupa.cz
Meta minulý týden spustila novou sociální síť Threads, která se v principech fungování inspiruje Twitterem, a během prvních dní přilákala desítky milionů lidí. Mark Zuckerberg coby generální ředitel Mety je o svých cílech tentokrát až nezvykle transparentní. „Měla by existovat aplikace na veřejnou diskuzi, která bude mít více než jednu miliardu uživatelů. Twitter měl šanci, ale selhal. Nám se to snad podaří,“ okomentoval situaci v jednom ze svých prvních příspěvků na Threads.
Zuckerbergův tým využívá situace, do které se Twitter postupně dostal pod vedením Elona Muska. Výsledkem jeho razantních změn totiž je, že mnozí z více než 300 milionů měsíčně aktivních uživatelů odcházejí a hledají spolehlivější alternativu. Možná poslední kapkou byl pro mnohé moment, kdy Twitter před nedávnem omezil počty tweetů, které může jeden uživatel zhlédnout za den.
Threads zahájily provoz s velkou razancí, ale chybí jim řada základních funkcí. Komplikací je pro platformu i evropská legislativa na ochranu osobních údajů, která způsobila, že Češi, spolu s dalšími obyvateli Evropské unie, si aplikaci oficiální cestou zatím stáhnout nemohou. Zuckerberg tak ještě nemá zdaleka vyhráno. „Důležité je zmínit, že uživatelé, kteří používají Twitter a Instagram, jsou poměrně různí a je otázka, pro jak velké procento lidí budou Threads fungovat – a zda se prostě nevrátí na Instagram,“ upozorňuje v rozhovoru pro CzechCrunch šéfredaktor serveru Lupa.cz David Slížek.
Právě čtete upravenou verzi rozhovoru s Davidem Slížkem, který jsme natočili pro podcast Weekly. Společně s dalšími zprávami ho vydáváme každou neděli.
Zadělal si Elon Musk na problém?
Myslím, že to už je patrné od chvíle, co Twitter koupil po velmi nešťastných námluvách. Způsobil velký chaos a služba je dnes ve stavu, kdy nikdo pořádně neví, jak bude vypadat za pár dní. Nemyslím si, že je to dobrý stav pro zadavatele reklamy, a tak je logické, že se toho snaží využít někdo jiný, v tomto případě Meta. Ta má na rozdíl od jiných pokusů o konkurenci Twitteru výhodu své uživatelské základny, proto má dobré šance vytvořit něco, co bude větší.
Viděli jsme, že Twitter už minulý týden omezoval počty tweetů, které může uživatel vidět. Byla to poslední kapka? Nastane hromadný úprk uživatelů?
Ten už nastával postupně ve vlnách, kdykoliv došlo ke změnám, které nebyly populární. Jenže doposud lidé odcházeli na služby, které byly zcela nové nebo vznikaly pro menšinové publikum. Jenže to také vždy znamenalo znovu shánět sledované i sledující a hledat obsah, který je zajímavý, což je proces, na nějž jsme, přiznejme si, po letech na sociálních sítích dost líní. Tady to může být jiné (protože je síť pevně spojena s Instagramem – pozn. red).
Zda to bude pro Twitter vrátný, či nevratný proces, je otázka. Každý si asi bude muset sám odpovědět na to, jestli ho už Twitter zklamal natolik, že mu nevěří, nebo jestli věří, že zase jednou může fungovat normálně. Třeba z hlediska médií a novinářů může být zásadní, že pod vedením Elona Muska klesá dosah příspěvků, takže to nemusí být do budoucna dostatečně zajímavý kanál na distribuci obsahu.