Nového Jamese Bonda uvidíme až na jaře. Velký filmový průmysl letos téměř přestává existovat a kina ve světě zavírají
Zdá se, že noční můra kinematografie jen tak neskončí. Přesně před měsícem vyšel v zásadě jako potvrzení listopadové premiéry nový trailer bondovky Není čas zemřít. Nyní ale bylo ohlášeno, že přeci jen není čas poslat na plátna film za čtvrt miliardy dolarů. Odložení očekávaného blockbusteru až na duben příštího roku následuje podobné kroky od Disneyho a důrazně vznáší otázku, zda vůbec ještě letos v kinech nějaký drahý titul uvidíme.
Film Není čas zemřít, jehož název nyní vyznívá velice ironicky, je poslední příspěvek do kultovní série, v němž se role Jamese Bonda ujal Daniel Craig a tvůrci mu podle všeho nachystali vskutku epickou rozlučku. Pětadvacátý snímek o britském agentovi má dosud nejvyšší rozpočet, se 163 minutami nejdelší stopáž a dost možná ho provází také nejvyšší divácká očekávání.
Kromě prostého faktu, že představuje vyvrcholení jedné éry, na tom má bezesporu podíl i režisér Cary Joji Fukunaga, jenž má za sebou vysoce ceněné projekty jako Sin Nombre, Janu Eyrovou a první řadu seriálu Temný případ. Dva zveřejněné trailery navíc veškerý zájem z toho plynoucí umocňují, když lákají na skvělou akci i komplexní příběh. Co ale z toho, když se všechny sliby nadšených diváků a plných projekčních sálů nyní posunuly o rok oproti původní premiéře.
Fanoušci Jamese Bonda nebo kvalitních akčních filmů z toho mohou být frustrovaní, ale mnohem horší zpráva je to pro kina, která už více jak půl roku čekají na velký hit. V současnosti jsou stále dva blockbustery, Duna a Wonder Woman 1984, naplánovány na prosinec, ale nikdo teď s jistotou nedokáže říct, jestli to tak zůstane.
Jeden z největších řetězců kin na světě zavírá většinu sálů
Pokud to nebyl celý hollywoodský filmový průmysl, tak alespoň jeho mainstreamová část čekala, jak si ve znovuotevřených kinech povede Tenet. Divácky náročné sci-fi od Christophera Nolana patřilo k nejočekávanějším titulům letošního roku už před vypuknutím pandemie, na konci srpna se pak navíc po několika měsících stalo prvním vysokorozpočtovým filmem v kinech.
První čísla návštěvnosti a výdělků byla ve srovnání s normálním stavem poměrně nízká, vysoce však předčila odhady analytiků. Poměrně dobře se Tenetu, který rozhodně doporučujeme zhlédnout na plátně, dařilo také v následujících týdnech, kdy návštěvnost klesala pomaleji, než je standard. S uplynulým víkendem Tenet přesáhl 300 milionů dolarů, přičemž aby se alespoň zaplatil, odhaduje se jako potřebné minimum 400 milionů.
Podle tohoto srovnání se zdá, že náročné sci-fi by mohlo i ve velmi těžkých časech uspět, zejména díky zvolené distribuční strategii spoléhající se na delší dobu uvádění, než je běžné. Pochopitelně ale na základě natolik specifického příkladu nelze odhadovat, jak by si mohli vést jiní. Například Mulan od Disneyho podle odhadů spoléhá spíše na příjmy z paralelního vydání na streamovací službě Disney+.
Pro studia jsou všechny tyto aspekty signálem, že blockbustery v sálech v blízké době pravděpodobně neuspějí, zvlášť s nastupující druhou vlnou pandemie. Disney tak nedávno posunulo premiéru Black Widow z listopadu na květen příštího roku, Spielbergova West Side Story se posunula z letošního prosince na příští prosinec a detektivka s Poirotem Smrt na Nilu z října na konec roku.