Nový hráč na poli vzdušné městské dopravy. Hyundai představil letoun, kterým bude létat Uber

hyundai-letoun9

Foto: Uber

Hyundai Personal Air Vehicle

0Zobrazit komentáře

Budoucnost vzdušného prostoru v nízkých úrovních patří službám osobní mobility, a to zejména nad velkými městy. K důležitým hráčům nově se rodícího dopravního segmentu patří společnosti jako Boeing, Volocopter či Lilium. A nyní se k nim chce přidat také Hyundai, který poskytne svůj dopravní prostředek budoucnosti Uberu.

Hyundai patří mezi velké dravce, kteří se snaží zaujmout atraktivním designem i cenovkou. O vozech jihokorejské automobilky se nejen hodně mluví, ale především jsou oblíbené u zákazníků, a to i těch českých.

Hyundaie i10, i20, i30 i i40 se v polovině minulého roku dostaly mezi desítku nejprodávanějších vozů v Česku v rámci svých segmentů. V budoucnu by však Češi nemuseli modely Hyundai jen jezdit, ale také v nich létat, pokud tedy využijí přepravních služeb Uberu.

hyundai-letoun5

Foto: Uber

Letoun nabízí hned 12 rotorů na elektrický pohon

Uber, stejně jako celá řada dalších společností, totiž vidí budoucnost městské dopravy ve vzduchu. Volocopter, Boeing, Kitty Hawk či Lilium, to je jen krátký výčet společností, které mají rozpracované koncepty malých elektrických letounů s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL), které se perfektně hodí pro přepravu pasažérů nad městskými budovami.

Takový letoun bude potřebovat i přepravní společnost Uber, jelikož chce do roku 2023 spustit službu Uber Air využívají přesně tento typ letadel. A jak to tak vypadá, dodá je možná i právě Hyundai, který na veletrhu CES 2020 představila svou vlastní verzi letounu se schopností vertikálního vzletu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Letošní ročník spotřební elektroniky CES je plný překvapení. Sony zde, namísto nové generace herní konzole, představilo vlastní elektromobil a Hyundai, od kterého bychom elektromobil čekali, naopak představil letoun. Ten nese název Personal Air Vehicle a již podle vzhledu to vypadá, že se nebude jednat o lenivou i10.

Letoun nabízí hned 12 elektrických rotorů, dva na ocasní části letounu a deset dalších na křídlech stroje. Rotory mu umožňují vertikální vzlet i přistání a cestovní rychlost by se měla pohybovat kolem 290 km/h ve výšce 300 až 600 metrů nad zemí.

hyundai-letoun4

Foto: Uber

Letoun od Hyundai uveze až pět osob najednou

Let v takovém stroji si bude moci vychutnat až 5 pasažérů najednou. Jejich cestování by mělo být díky použitému elektrickému pohonu uhlíkově neutrální a zároveň nebude zamořovat hlukem rotorů město pod sebou, jak je tomu běžné u klasických vrtulníků. Doletová vzdálenost je 100 kilometrů, po jejichž dosažení se bude muset letoun nabít, což by mělo podle Hyundai zabrat pět až sedm minut.

cider-kofola

Přečtěte si takéKofola pokračuje v lovu a kupuje Pragerovy cidery a limonády. Rozšíří s nimi své řemeslné a přírodní produktyKofola pokračuje v lovu a kupuje Pragerovy cidery a limonády. Rozšíří s nimi své řemeslné a přírodní produkty

Mimo svůj elektrický letoun Hyundai představil i koncept přistávacího uzlu a ekologický šetrný dopravní prostředek, který by k němu zajišťoval transit pasažérů. Hyundai jej koncipuje jako jednoduchý pohyblivý stroj, který bude zajišťovat propojení uzlu s důležitými body v okolí, jako jsou nádraží, nemocnice, kavárny a tak dále.

Spolupráce mezi Uberem a Hyundai by podle dosavadních informací měla vypadat tak, že Hyundai zajistí výrobu a dodávky letounů a Uber se postará o veškeré zázemí a platformu, skrze kterou bude možné lety rezervovat.

hyundai-letoun6

Foto: Hyundai

Přistávací hub v podání Hyundai

Stejně jako konkurence, ani letoun od Hyundai nemá prozatím zdaleka vyhráno. Jihokorejská automobilka totiž ještě ani nespustila zkušební lety a vůbec se nezmiňuje o tom, kolik financí by si realizace projektu vyžádala. Díky výraznému kapitálu, kterým Hyundai i Uber disponují, lze nicméně předpokládat, že vývoj půjde velmi rychle.

I tak stále stojí v cestě množství regulačních nařízení jednotlivých států, ve kterých by měly být letouny provozovány, a ty mohou uvedení služby Uber Air s letouny Hyundai Personal Air Vehicle značně zkomplikovat.

hyundai-letoun7

Foto: Hyundai

Dopravní prostředek zajišťující transport osob z a do přistávacího hubu

hyundai-letoun1

Foto: Uber

Hyundai Personal Air Vehicle patří mezi eVTOL s většími rozměry

hyundai-letoun8

Foto: Uber

Hyundai Personal Air Vehicle

Tesla Cybertruck na ruský způsob aneb nač čekat na originál, když si můžete vyrobit repliku z Lady

Tesla Cybertruck na ruský způsob

0Zobrazit komentáře

Cybertruck automobilky Tesla rozhodně patří mezi to nejzajímavější a zároveň nejkontroverznější, co automobilový průmysl v tomto roce nabídl. Na zahájení jeho produkce si ovšem budeme muset počkat až do roku 2021. Tak dlouho nicméně nechtěla čekat čtveřice ruských automechaniků, která se rozhodla, že si vytvoří vlastní Cybertruck v osobitě ruské verzi.

O Rusku se často hovoří jako o zemi neomezených možností. Že na tom skutečně něco bude, dokazuje fakt, že se na moskevských ulicích prohání Tesla Cybertruck necelé dva měsíce od své premiéry.

Již při prvním pohledu na unikátní výtvor je jasné, že Tesla v tomto případě nemá s automobilem pranic společného. Zmíněná čtveřice moskevských automechaniků totiž vyrobila svůj vlastní Cybertruck podomácku z toho, co zrovna měli k dispozici, jak je popisováno na portálu Habr.

V Moskvě lze potkat Cybertruck již nyní

A možná se není čemu divit. Originální Cybertruck může skutečně díky svému designu působit dojmem, že si jej doma dokáže svařit kdejaký kutil. Ovšem výtvor ruských nadšenců je natolik osobitý, že jen nahrává známé větě, která tvrdí, že Rusko není zemí, ale životním stylem.

Plech a Lada Samara

Pokud je to vůbec možné, je ruský Cybertruck ještě hranatější než jeho originální předloha, na kterou se stojí již nyní velká fronta. Pro výrobu karoserie posloužily plechové pláty a nerozbitná okna nahradilo plexisklo. Základem vozu navíc není sofistikovaná platforma s elektromotorem, ale Lada Samara, tedy čistokrevný ruský oř, který byl schopen v téměř nezměněné podobě ustát rozpad Sovětského bloku a setrvat na trhu až do roku 2013.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jeho zážehová jednotka o objemu 1,6 litru dává výkon bezmála 60 kW a komunikuje výhradně s pětistupňovou manuální převodovkou. V porovnání se Cybertruckem se sice jedná o něco slabší konfiguraci, i přesto je vůz nekompromisní a dokáže krájet kilometr za kilometrem v souladu s emisní normou Euro III.

lada-samara1

Původní Lada Samara

Přestavba Lady Samara

Celková přestavba Lady přišla nadšence na 80 tisíc rublů, tedy necelých 30 tisíc korun i s nákupem základního vozu, který měl najeto 130 tisíc kilometrů. Mistři automechanici strávili prací na voze celých osm dní a jejich úmyslem bylo především nalézt v projektu zábavu a upozornit na svou další tvorbu. Nyní čekají na to, zda si Cybertrucku ve verzi R.U. všimne i sám Elon Musk. Ten však prozatím mlčí.

sony-vision-s3-min

Přečtěte si takéVelké překvapení v podání Sony. Od PlayStationu si Japonci odskočili k elektromobilu Vision SVelké překvapení v podání Sony. Od PlayStationu si Japonci odskočili k elektromobilu Vision S

Stavitelé se nakonec rozhodli svým projektem i něco vydělat a na stránce Auto.ru svůj výtvor nabízejí za ďábelských 666 666 rublů, tedy přibližně 245 tisíc korun. Podle dostupných informací má vůz za sebou jen několik málo projížděk, takže pokud zapomenete na onen nájezd 130 tisíc kilometrů v podání Samary, jedná se v podstatě o nový automobil.

Jeho pořízením si majitel dopřeje unikát, který nebude mít alespoň do roku 2021 sobě rovného konkurenta. Již nyní se ale objevují zvěsti o dalších nadšencích, kteří také pracují na replikách Cybertrucku. Doufejme, že svým projektům dají více než osm dní. Na koleni vytvořený Tesla pick-up totiž nemusí dopadnout vždy špatně, jak dokazuje projekt Truckla youtuberky Simone Giertzové.

Samotný Cybertruck od Tesly měl svou premiéru 22. listopadu a od té doby se představil na veřejnosti jen jednou, když si s ním Elon Musk zajel na večeři do jedné restaurace v Malibu. Jak již bylo řečeno, do produkce by se měl dostat ve druhé polovině roku 2021. Nejdříve bude vyráběn ve dvou slabších motorizacích, nejsilnější verze se dostane do produkce v roce 2022.

Cybertruck je možné již nyní rezervovat složením částky 100 dolarů, tedy přibližně 2 300 korun. Cena nejlevnější verze je momentálně uváděna ve výši 39 900 dolarů, tedy 920 tisíc korun.

Zda bude mít Cybertruck na to, aby se postavil svému největšímu konkurentovi, kterým je model F-150 od Fordu, se teprve uvidí. Masivní vlna zájmu však napovídá, že jeho kontroverzní design není pro zákazníky zase tak velkým problémem.

Ostré hrany jsou poznávacím znamením i ruského Cybertrucku

Ostré hrany jsou poznávacím znamením i ruského Cybertrucku

tesla_cybertruck2

Foto: Tesla

Tesla Cybertruck