Nový John Wick sejme 700 nepřátel, řekne 17 slov a trvá tři hodiny. Famózní akci ale prodlužuje nudou

Keanu Reeves se do kin prostřílel s filmem John Wick: Kapitola 4. Bohužel obsahuje nejen skvělý vizuál a úžasnou bojovou choreografii.

john-wick-boxed-01

Foto: Vertical Entertainment

Keanu Reeves coby John Wick v novém filmu moc nemluví, ale o to víc za něj mluví jeho zbraně a pěsti

0Zobrazit komentáře

Na rovinu, zajímá vás, jak funguje ultratajný killersvět superasasínů z filmové série John Wick? Odpovězte upřímně. Opravdu vás baví s každým dalším dílem přidávaná zjištění v tom duchu, že aby se dva arcizabijáci vyzvali na starodávný smrtiduel, potřebují k tomu ohňoglejt své vrahorodiny? Odpověď na tuto otázku do velké míry určí to, jak moc vás bude bavit John Wick: Kapitola 4 v těch pasážích, kde zrovna Keanu Reeves nestřílí stovky nepřátel.

Jednoduše načrtnout, že kdesi ve stínech a v pozadí našeho světa operují trochu staromódní nájemní vrazi s pečlivě vykonstruovaným systémem fungování, jako to série John Wick udělala na svém začátku, to ještě jde. Ale následující díly a jejich čím dál víc nabubřelé nafukování popisu této alternativní vražedné subkultury jen přidávaly zbytečnou vycpávku a nudu mezi parádně natočenými akčními scénami.

Pokud vás zrovna toto na Johnu Wickovi baví, tak v tom případě si nový film s Keanu Reevesem v titulní roli užijete na stopětadvacet procent. Všech jeho 169 minut. My ostatní jen kroutíme očima a čekáme další střílení, sekání a mlácení. Ještě štěstí, že je ho dost (a že je tak povedené) na to, aby tu natahovanou nudu smylo záplavou krve a střelného prachu.

To nejhorší na začátek. John Wick: Kapitola 4 je zbytečně dlouhý film. Zcela bez nadsázky mohl být o hodinu kratší. Zhruba v půlce se dokonce vydá na kdovíjakdlouhou odbočku od hlavního děje, bez níž by se zcela obešel. U filmu, od kterého rozhodně neočekáváte spletitost scénáře a zamotání vašich mozkových závitů, to je na škodu dvojnásob. A co je možná ještě horší, protahováním občas trpí i akční scény.

Když začne dunět muzika a Keanu postřílí asi sedm set nepřátel, je to nářez.

Totiž ne, nebojte se, opět je to adrenalinový masakr, který baví choreografií soubojů, nepřerušovanými záběry a tak akorát správně syrovou a uvěřitelnou akcí (tedy stále prakticky superhrdinskou, jen těm pěstím a pistolím věříte o něco víc než lejzrům a trikům jiných filmů). Akorát když je těch scén v tak dlouhém filmu tak moc, přistihnete se, že už to osmapadesáté přehození soupeře přes rameno a prostřelení hlavy vnímáte poněkud méně nadšeně.

Pozitivní úplně není ani sledování Keanu Reevese. Jistě, fanoušky milovaný herec nikdy nebyl velmistrem emocí, mimiky a dramatu, ale ve čtvrtém Johnu Wickovi v titulní roli prkenně pronese asi sedmnáct slov. Jasně, bude jich o něco víc, ale reálně je to fuk. Přáli byste si, aby jich řekl ještě méně, aby se to všechno zkrátilo a vy se mohli vrátit zpátky k akci.

Ale abychom mu nekřivdili, titulní hrdina v tom není velkým viníkem. To ta hrst sekundujících postav zdržuje zbytečným řešením toho, kdo byl z asasínského světa vyobcován, kdo a jak byl potrestán, kdo se smí a nesmí pomstít… Ian McShane coby manažer vrahounského hotelu (vrahotelu?) Winston je opět strýčkovsky vychytralý, ačkoliv nový padouch markýz Vincent de Gramont v podání Billa Skarsgårda dá svou krutostí, oslizlostí a prvoplánovou padouchovostí i protřelému hoteliérovi zabrat.

Své role si v pár scénách zopakují Laurence Fishburne a nedávno zesnulý Lance Reddick. Z nových tváří více času dostane Donnie Yen jako slepý zabiják Caine, který celkem baví, ačkoliv je to tak trochu chodící klišé. Postava Stopaře hraného Shamierem Andersonem pak patří spíš k tomu, co snímek zbytečně nafukuje a přísnější filmař by se ho ve střižně třeba i zbavil. Na druhou stranu je nutné dodat, že spolu se svým psem dává filmu fajnovou dávku odlehčení. Zapamatovatelných hlášek nebo opravdu úsměvných okamžiků je totiž tentokrát poskrovnu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Čeho ale poskrovnu není, jsou nože, pistole, pušky, kung-fu a kdovíco ještě. Když přežijete, že režisér Chad Stahelski a scenáristické duo Shay Hatten plus Michael Finch se zbytečně moc vyžívají v prozkoumávání fiktivního světa nájemných vrahů a nezáživných pseudofeudálních vztahů mezi nimi, odmění se vám velice zábavnou akcí. Čas od času se některá bojová scéna v duchu celého filmu trošku protahuje, ve výsledku jsou ale bez výjimky nesmírně povedené.

Je až k nevíře, že čtvrtý díl série založené na tom, že výraz neměnící Keanu Reeves jako málomluvný cool zabiják chodí po zajímavých místech a kosí desítky převážně bezejmenných zloduchů, může v tomto ohledu stále pobavit. Ve filmu je přes půl tuctu velkých a řemeslně precizních scén, které sází na osvědčenou vytuněnou bojovou choreografii, ale pokaždé ji okoření něčím novějším. Boj se slepým protivníkem, souboj v opuštěném domě, kde se nepřátelé řítí ze všech stran, výstup po nekonečných schodech, z nichž sbíhají tucty protivníků…

john-wick-02

Foto: Vertical Entertainment

V novém Johnu Wickovi se jako slepý Caine ukáže akční star Donnie Yen

Prostě a jednoduše – když začne dunět muzika a Keanu postřílí asi sedm set nepřátel, je to nářez. Nejsou to nijak revoluční přístupy, že by se měnila gravitace nebo přetáčel čas jak v něčem od Christophera Nolana, ale je to prostě pokaždé dostatečně ozvláštněné. Spousta filmů svou akcí nebaví ani z desetiny tak jako John Wick: Kapitola 4. Boje navíc nejsou dokonale vyumělkované, kolikrát se hrdinům i padouchům něco téměř realisticky nepovede. Ale samozřejmě si hlavní postavy zachovávají superhrdinskou mušku i vyřídilku.

To vše se navíc odehrává v opravdu fantasticky vypadajících záběrech, kdy neony prosvícené Japonsko nebo potemnělé uličky Paříže tvoří nádherné kulisy téměř nekonečné akce. John Wick: Kapitola 4 vypadá a zní opravdu skvěle. Každý výstřel a každý úder je cítit, násilí na plátně graduje s hudbou, je to audiovizuální zážitek. A jestli si po chvíli kochání řeknete, že už máte dost sledování hlavního antihrdiny při chladnokrevně taktickém a postupném likvidování přesily, tak se přiřítí frenetická honička. Nebo vyostřený duel.

Když už se posléze opět zadíváte na hodinky, jestli to opravdu trvá přes dvě hodiny, vznese se kamera ke stropu a jako v herní střílečce sledujete veškerou akci seshora – a za doprovodu brokovnice vybavené zápalnými náboji. Je to dost možná vrchol celého filmu a jedna z nejnezapomenutelnějších pasáží celé série. Stoprocentně se bude objevovat v kompilacích těch nejlepších akčních scén poslední doby.

Nebudete sami, koho v ten okamžik zcela vážně napadne, že John Wick by měl vyjít v přesně takhle vypadající videoherní podobě s vysokým rozpočtem. A jsou to právě podobné okamžiky, které dávají zapomenout na tu úmornou délku a scenáristickou sebelásku a zbytečné zahledění do jejich fiktivního světa. Naprosto neironicky by John Wick: Kapitola 4 královsky bavil i jako na polovičku sestříhaný klip složený čistě z bojových záběrů. Škoda, že jsou mezi nimi i chvíle, kdy někdo něco říká.

Za slávou utekl z domu, teď je v Guinnessově knize rekordů. Nikdo není oblíbenější než The Weeknd

Kanadský zpěvák se stal jediným umělcem na Spotify s více než 100 miliony měsíčních posluchačů. A nejen to.

Filip HouskaFilip Houska

the-weeknd_1

Foto: Echo Promotion / CzechCrunch

The Weeknd

0Zobrazit komentáře

Ještě v roce 2007 se proháněl rozvrzanou dodávkou a přemýšlel, co bude dělat se svým životem. Hlodala ho myšlenka, že by se věnoval hudbě, k níž měl vždycky tak blízko, potřeboval ale najít ideální zázemí, ze kterého by dráhu hudebníka rozjel. To se mu podařilo o čtyři roky později, kdy vydal první mixtape. A teď, po šestnácti letech od momentu, co utekl z domova, se The Weeknd zapsal do Guinnessovy knihy rekordů jako nejpopulárnější hudebník světa. Alespoň tedy v řeči čísel – a samozřejmě v srdcích milionů fanoušků.

The Weeknd začal v dobách, kdy se hudební scéna lámala. Už se odcházelo od prezentování nových projektů výhradně přes fyzické nosiče a naopak se čím dál větší úsilí vkládalo do internetu – na sociální sítě, na YouTube, na začínající hudební streamovací služby. Své vůbec první písničky začal nahrávat na SoundCloud, což bylo ještě v časech, kdy neměl žádný ucelený projekt.

První mixtape udělal v roce 2011, aby dva roky na to přišel s debutovým albem Kiss Land, kde byl hostem i jeden z nejslavnějších rapperů současnosti, Drake. Protože už v té době měl The Weeknd silnou prezenci na sociálních sítích, jeho první studiová deska byla hitem – a prodaly se jí stovky tisíc kusů. A když by v roce 2013 přetočil čas o deset let napřed, stal by se nejoblíbenějším hudebníkem světa.

Statisticky se totiž kanadský zpěvák s etiopskými kořeny skutečně stal nejpopulárnějším hudebním umělcem, alespoň podle Guinnessovy knihy rekordů, do které byl zapsán coby jediný tvůrce, který na Spotify překonal hranici sto milionů posluchačů měsíčně. To bylo koncem února, přičemž teď, o necelý měsíc později, se základna zvedla o více než deset milionů lidí. A rekord si evidentně pojistil.

Abel Tesfaye alias The Weeknd

O jeho popularitě nemusíme polemizovat – všichni vědí, že je hvězdou moderního popu a R&B. Na druhou stranu má ale ohromně silnou konkurenci, která vydává neméně zásadní desky jako The Weeknd. Typicky lze vybrat Miley Cyrus, jejíž nové album duní ve sluchátkách milionů lidí, nebo třeba někdejšího člena britského boybandu One Direction Harryho Stylese, který se stal fenoménem roku 2022.

To je jen velice skromný výčet těch, kteří moderní hudební scénu v posledních letech dobývají. Nikdo z nich ale zdaleka nedosahuje takové posluchačské báze, jakou má právě The Weeknd. Například zmíněná Miley Cyrus, která na Spotify okupuje druhou příčku, má o zhruba 30 milionů posluchačů měsíčně méně než tvůrce megahitů jako Blinding Lights, Save Your Tears či I Feel It Coming.

Na třetím místě se nachází Shakira, která má přes 81 milionů posluchačů za jednu dvanáctinu roku, a za ní je pak Taylor Swift, která se svým posledním albem překonala i legendární The Beatles, s počtem okolo 80 milionů. Na hranici 80 milionů dosahuje i Rihanna, hvězda letošního Super Bowlu, která se po letech vrátila zpět na scénu. A co muži? Nejblíže je Ed Sheeran (77 milionů), možná se to ale s novým albem zlomí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

O tom, jak je The Weeknd oblíbený, si lze udělat obrázek i jinde. Začít se může Instagramem, kde má přes 50 milionů fanoušků, a pokračovat přes YouTube, kde ho odebírá více než 30 milionů lidí. Na TikToku má přes sedm milionů sledujících. Apple Music podrobnější statistiky o aktuálních posleších neposkytuje, je však dobré dodat, že právě u Applu se The Weeknd před dvěma lety stal umělcem roku.

Za vše pak může děkovat své hudbě, která pravidelně dobývá světové žebříčky. Ať už jde o poslední dvojici desek Dawn FM a After Hours, se kterými letos jede i na koncert do Prahy, nebo třeba projekt Starboy z roku 2016, díky němuž se vryl pod kůži širší veřejnosti a se stejnojmennou písničkou, na které hostovali i Daft Punk (kteří zčásti vstávají z důchodu), obsadil první příčku žebříčku Billboard Hot 100.

Pomyslnou korunu má ale v jeho diskografii skladba Blinding Lights ze zmíněné desky After Hours, kterou The Weeknd nahrál v roce 2019. Nejenže v lednu předstihla písničku Shape of You od Eda Sheerana a stala se nejpřehrávanější skladbou všech dob na Spotify, ale také byla korunována největším singlem v historii v rámci Billboard Hot 100 – v hitparádě strávila přes sto týdnů.

Před týdnem pak The Weeknd přispěchal s deluxe verzí alba Starboy, přičemž velmi úspěšnou (a také silně virální na TikToku) se stala i remixovaná verze hitu Die For You s Arianou Grande.