Nový Zaklínač na Netflixu je napůl akční anime, napůl nic moc disneyovka. Dokonce i čarodějnice tam zpívá

Ani hlas videoherního Geralta z Rivie nezachrání snímek Zaklínač: Sirény z hlubin od hlubin přinejlepším obyčejnosti.

The Witcher: Sirens of the Deep. Cr. COURTESY OF NETFLIX © 2024

Foto: Netflix

Animovaný Geralt z Rivie v netflixovském snímku Sirény z hlubin

0Zobrazit komentáře

Jestli jste nad hraným Zaklínačem od Netflixu ještě nezlomili hůl (nebo stříbrný meč), tak už letos se dočkáte čtvrté řady. Čekání na seriál, kde Henryho Cavilla vystřídá Thorův mladší brácha Liam Hemsworth, vám může zkrátit animovaná novinka Zaklínač: Sirény z hlubin. Je sice kreslená, ale kvalitou do hrané série vlastně zapadá.

Co si budeme povídat, netflixovská zaklínačovská série má své mouchy. A to takové, že někteří fanoušci knižní předlohy od Andrzeje Sapkowského na ní nenechají nit suchou. My k ní své výtky taky máme, ale přesto patříme mezi ty, kteří se na ni rádi podívají. A to nejen ze škodolibé zvědavosti.

Viděno touhle perspektivou, je nový animovaný film vlastně takovou další epizodou – a to doslova. Na chvíli zapomeňte na osudové pouto s princeznou Ciri, o ní tu nepadne ani slovo. Namísto toho se připravte na čistokrevné jednorázové dobrodružství, kdy Geralt někam přijede, vyřídí, co je třeba, a zase putuje dál. O Yeneffer se tu mluví, párkrát se zaklínačovi mihne ve snech, ale to je všechno. Naopak své místo tu má vždy ukecaný Marigold.

A kam že se to s Geraltem vydají? Do království Bremervoord, kde mají problém s pod vodou žijícími Sirénami. A jak to tak v příbězích o Bílém vlkovi bývá, co se ze začátku zdá jako jednoduchý úkol – chytit, zabít, ukázat – se ukáže jako mnohem méně černobílá story.

A stejně jako nevybočuje příběh – kterému nechybí spousta pro Sapkowského typických manýrů, jako jsou nahé scény, pějící Marigold a dospělácký rating –, nevybočuje ani zpracování nového filmu.

Animace je zcela standardní na poměry generického fantasy na streamovací službě, co si pustíte při nudném nedělním odpoledni a pak na ni nejspíš zapomenete. Ozvláštňuje ji prakticky jen to, že v novém Zaklínači uvidíte dost z japonského akčního anime. Geralt v soubojích skáče z jednoho obřího chapadla na druhé, létá vzduchem, rotuje v piruetách a obří příšery rozpárá zevnitř.

Vlastně ještě jedna věc vás možná praští do očí. Sirény z hlubin vám místy připomenou disneyovku. Zaprvé tedy tím, že jsou animované. Zadruhé vyprávěním příběhu o lásce mořské panny a suchozemce (ačkoliv na proměně klasických pohádek Andrzej Sapkowski stavěl už v původních knihách). Zatřetí tím, že se v nich objeví několik muzikálních čísel! Že zpívá Marigold, to k Zaklínačovi patří. Že se dočkáte zlé mořské čarodějnice, která zpěvem doprovází vaření lektvaru? To už překvapí.

Fanoušky značky Zaklínač by mohla ale potěšit jedna věc. Anglický hlas Geraltovi do úst vložil Doug Cockle, nezaměnitelný dabér videoherního lovce monster ze tří titulů od studia CD Projekt. Zní to slibně, ale víc než easter egg pro nejzarytější příznivce to není.

Brutalista má ambice, jaké se vidí málokdy. Je to jeden z filmů roku a jasný adept na Oscary

Příběh architekta, který po tom, co přežil holokaust, hledá nový život v Americe, ohromí velkými myšlenkami i propracovaným zpracováním.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Courtesy of A24

Foto: CinemArt

Brutalista je nominovaný na deset Oscarů

0Zobrazit komentáře

Brutalista prakticky hned z upoutávek působil jako typ projektu, který bude vyvolávat pocit „filmu, jaké se dnes už netočí“. S takovou mentalitou k němu ostatně přistoupil i sám režisér Brady Corbet, když použil prakticky opuštěný formát a kamery z 50. let, příběh zasadil do téže doby a v polovině ho rozdělil retro přestávkou. Jeden z nejvychvalovanějších filmů poslední doby se ale zdaleka neohlíží jen do historie. Na jejím pozadí zpracovává velká univerzální témata s ambicemi, jaké se vidí málokdy.

Následuje v tom svého vlastního hlavního hrdinu. Laszló Thót (Adrien Brody) je uznávaný maďarský architekt a Žid, který po tom, co přežil holokaust, v roce 1947 emigruje do Spojených států. Ve Filadelfii se setká s bratrancem Attilou (Alessandro Nivola), který zde žije už několik let a nabídne Laszlóvi přístřeší a práci v jeho obchodě s nábytkem. Nově příchozímu také řekne, že jeho žena Erzsébet (Felicity Jones) žije, je stále v Evropě a snaží se dostat do Ameriky.

Laszló mezitím na zakázku jeho syna předělá knihovnu bohatého průmyslníka Harrisona Lee Van Burena (Guy Pearce). Toho překvapení spíš naštve a architekta hrubě vyhodí. Hrdina přijde o práci i zázemí, stane se závislým na heroinu, žije v hromadné ubytovně a začne pracovat jako nakladač uhlí. O tři roky později si ho Van Buren najde – jeho nová knihovna totiž vzbudila pozornost fanoušků architektury a designu. Laszló dostane druhou šanci – má navrhnout rozsáhlý projekt komunitního centra, tělocvičny a kaple.

Brutalista v zásadě zpracovává téma amerického snu, když traumatizovanému emigrantovi dává naději na nový život a příležitost se prosadit. Nepřistupuje k tomu ale s patosem, jaký se s takovým motivem automaticky spojuje, naopak by se dalo říci, že je k němu velice kritický. Okázale se takový přístup oznamuje hned v první scéně, kdy Laszló z lodě, na níž připlul, jako první vidí sochu Svobody, kamera ji ale v subjektivní perspektivě zobrazuje vzhůru nohama.

Přestože má film hned v názvu jeden z nejznámějších moderních architektonických stylů, není to snímek o architektuře, alespoň ne přímo. Laszla oddanost jeho dílu do značné míry definuje, jak ale sám říká Van Burenovi, je pro něj prostředkem k dosažení vznešenějšího cíle, než je samotný užitek, styl nebo krása budovy – mají odolat času. Fungují ale také jako jeho schránka a reflektují pocity jejich tvůrce.

Corbet se spoluscenáristkou, jeho ženou Monou Fastvold, do procesu návrhu, plánování a výstavby budovy vplétají osobní příběh hrdiny, jeho snahu najít nové zázemí, vytvořit dílo, které bude součástí jeho odkazu, a vyrovnat se přitom s traumaty z minulosti. V průběhu vyprávění se k tomu připojují také další silné motivy – americká xenofobie, střet umění s kapitalismem, drogová závislost, tělesné postižení, manželské problémy, sionismus, dokonce sexuální násilí. Látky je tedy i na tříapůlhodinový film více než dostatek – možná až příliš.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Snímek je v mnoha ohledech velmi doslovný až hrubý – samozřejmě nebudu vyzrazovat děj, ale motiv odporné moci kapitálu nad nadčasovým uměním Corbet předvádí nanejvýš explicitně. Jinde se ale vyjadřuje spíš v náznacích či útržcích a nechává publikum domýšlet si, co se děje. Například Thótova minulost v předválečné a válečné Evropě dostává jen vágní obrysy a přestože architekt téměř nesestoupí z plátna, nikdy mu tak docela nevidíme do hlavy a důvody jeho chování i motivace vnímáme po většinu stopáže spíš implicitně.

Celé to stojí na brilantním výkonu Adriana Brodyho, jež si vysloužil nominaci na druhého Oscara a má nemalou šanci ho také získat – nezávisle na dočasné kontroverzi kolem využití umělé inteligence pro zlepšení maďarské výslovnosti amerických herců. Z Brodyho architekta, ať už jde o způsob mluvy nebo pohyby, vyzařuje zvláštní uspořádanost a sofistikovanost, pod povrchem ale neustále probíhá intenzivní bouře emocí, která ve vypjatých momentech dostává volný průběh.

Něco obdobného platí také o jeho byznysovém partnerovi van Burenovi, který se vyjadřuje odměřeně a s naučenou zdvořilostí, ta ovšem skrývá hlubokou temnotu v jeho nitru. Ačkoliv ji film nikdy blíže nezkoumá a Van Buren později dostává rozměr záměrně melodramatického zloducha, díky herectví Guye Pierce se z něj nestává karikatura.

Třetí nosnou postavou je pak Tóthova žena Erzsébet, již ztvárnila Felicity Jones. Žena, která přežila holokaust, částečně ochrnula kvůli osteoporóze a jako politická novinářka vystudovaná v Oxfordu se ve Spojených státech živí „psaním o rtěnkách“, by se klidně sama mohla stát hrdinkou vlastního filmu. V Brutalistovi naneštěstí nedostává mnoho prostoru, Jones i z ní ale udělala výraznou postavu. Ve druhé polovině vyprávění sehrává důležitou roli, když se Lászlovi stává skutečnou oporou, zároveň ale reflektuje jeho obsesivní toxické chování.

Obecně Corbet v Brutalistovi dokázal vytvořit komplexní a živý svět, na čemž mají důležitý podíl všechny složky snímku. Třeba zaměření na architekturu filmu už v námětu propůjčuje výraznou vizualitu, v níž se po vzoru brutalismu často pracuje s nezvyklými úhly kamery a precizním, jasně významotvorným, rámováním.

Thótovu budovu nikdy nevidíme jako celek, ale vždy ve fragmentech, mnoha detailech impozantního projektu, jejichž smysl se dovíme až na konci. I v průběhu vyprávění ale složitě strukturované interiéry a chodby představují odraz složité mysli jejich architekta.

01_emiliaperez_1x

Přečtěte si takéFilm roku? Problémy Emilie Pérez ukazují, co je s Oscary špatněNejlepší film roku? Problémy kolem snímku Emilia Pérez ukazují, co je dnes s Oscary stále špatně

Přinejmenším stejně zajímavá je zvuková stránka. Hudba Daniela Blumberga s hlukovými pasážemi, které střídá až hymnický motiv, odráží kontrast mezi sny a strastiplnou cestu za nimi. Pozornost ovšem někdy strhává také řada zvukových detailů, ať už jde o různé ruchy v pozadí, hrající televizi či rádio a podobně – vše dohromady prostoru filmu dodává nezvyklou hloubku, třetí dimenzi i při dvojrozměrném obrazu. Zároveň složitá mozaika zvuků posiluje jakýsi dojem trhlin v našem povědomí o fikčním světě, prostor pro hlubší interpretaci v jinak poměrně přímočarém vyprávění.

To někdy přesto naráží na limity a až příliš odhaluje svoje konstrukční základy. Jinými slovy, poměrně velké množství témat a myšlenek znamená, že ne všechna dostávají dostatek prostoru. Vyprávění je buď jen předestírá a domyšlení nechává na nás, nebo je využívá pro čistě narativní účely, aby posunulo příběh požadovaným směrem. V takových momentech Brutalista rázem působí poněkud uměle a spoléhá se právě na pohlcující technické, estetické a herecké zpracování.

V základu nicméně zůstává velice přesvědčivý konflikt dvou světů, náboženství, životní filozofie, mužů. Van Buren se stává metaforou pro příslib idey Spojených států, který může být ve skutečnosti plný odmítnutí a traumat. Řečeno jinak, podobně jako brutalismus odhaluje hrubou podstatu materiálů a tvarů, Brutalista rozkrývá složitou a mnohdy ošklivou realitu amerického projektu. Ideály spojované se sochou Svobody v první scéně se rychle ukazují jako ne nutně zcela falešné, ale poněkud naivní.

V takovém kontextu působí epilog, který se nám najednou snaží sugerovat něco jiného, nemístným a neuspokojivým dojmem. Je otázkou, jestli v něm Corbet vyjadřuje upřímnou důvěru v sílu vytrvalosti (sám se Brutalistu urputně snažil dostat na velké plátno deset let), nebo spíš ironický komentář velkých hollywoodských příběhů. Každopádně se k nim sám dokáže zařadit a přitom s nimi vést podvratný, velice podnětný dialog.