O kus blíže budoucnosti přepravy. Podívejte se na futuristický design létajícího taxi od Uberu
Největší alternativní přepravní služba a zároveň jeden z vůbec nejhodnotnějších startupů současnosti, Uber, toho má do budoucna v plánu hodně. Už dávno není startupem, který vznikl v roce 2009 pouze pro sdílené jízdy automobilem, ale do přepravy zapojuje také například elektrické koloběžky, kola a v příštích letech chystá spuštění letecké taxislužby s názvem Uber Air.
Kolem té se prozatím točí více spekulací než faktů, ale přeci jen se postupně dozvídáme, jak by mohla létající taxislužba fungovat a dokonce i vypadat. Uber chce totiž různě po světě, počínaje americkými městy, vystavět speciální přistávací dráhy, ze kterých budou moct pasažéři cestovat z bodu A do B za pomocí elektrických letadel s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL), jež mají připomínat spíše klasické helikoptéry.
První testy by měly proběhnout již v příštím roce, a proto Uber postupně odhaluje další informace a také vizuály, které službu odtajňují. Během včerejší konference Uber Elevate miliardový startup představil nejen množství nových designovových vizualizací přistávacích ploch, ale především další detailní návrh letounu, který by měl již od roku 2023 přepravovat pasažéry. A upřímně, nevypadá vůbec zle.
Vnitřek letadla byl vytvořen ve spolupráci se známou společností Safran Cabin, která se na podobné práce soustředí. Dokáže pojmout až čtyři pasažéry ve dvou řadách, v zadní části má místo na zavazadla a celý interiér je prosvětlen ambientním osvětlením v modré barvě. Vypadá jako mix mezi klasickým interiérem helikoptéry, luxusních vozů a futuristického designu vesmírné lodi Dragon od společnosti SpaceX.
Uber k letadlu přistupuje nejen z praktického pohledu, ale také z pohledu budoucí certifikace, kterou bude muset nutně projít ještě před zahájením plného provozu. Přepravní prostředek by tak měl mít množství zabezpečení pro cestující, stejně jako se měl skládat z rozumných materiálů. Letadla jsou samozřejmě určena především pro krátké přelety, například mezi centrem města a letištěm, podobně jako to nabízejí nové startupy například v New Yorku, kde lze z centra Manhattanu přistát během pouhých 5 minut na hlavním letišti JFK.
Připojíme-li k tomu všemu fakt, že budou letadla s vertikálním vzletem a přistáním a horizontálním letem elektrická a podle všeho relativně šetrná k životnímu prostředí, neměl by mít Uber v případě úspěšného testování problém dostat je do oběhu. Další skvělou zprávou pro americkou společnost je, že navržený interiér bude možno replikovat v letadlech vyráběných různými společnosti, od Boeingu přes Bell Helicopter až po Jaunt, se kterými Uber oznámil spolupráci.
Pokud se vše podaří, budou se elektrická letadla prohánět celkem běžně ve vzduchu od roku 2023, a to zpočátku v Los Angeles, texaském Dallasu a také nově oznámeném australském Melbourne, které je pro Uber z mnoha pohledů strategickou lokací. V budoucnu se bude v první řadě rozšiřovat právě pokrytí ve Spojených státech a také v Austrálii, kde je k obdobným službám nakloněna i vláda a vhodná je také infrastruktura.
Kromě designu letadel na své konferenci Uber představil také celkem 16 nových designů přistávacích ploch, které mají být různě rozmístěny po partnerských městech. Většinou budou obývat lokace jako vrchní nekryté části parkovacích domů a další ne tak využívané prostory, na jejichž osidlování má Uber spolupracovat jak s městem, tak s developerskými firmami. Nová základna pro vzdušnou městskou dopravu má ještě letos vyrůst také v Singapuru, kam se chystají Volocopter a Skyports.
Návrhy předních architektonických studií samozřejmě již nyní budí dojem a otázkou je, zda se Uberu opravdu podaří udělat z jednotlivých míst podobně futuristické huby, jako můžeme vidět na jednotlivých vizualizacích. Většina z nich by měla být připravena pro rychlé vyzvednutí automobilem, stejně jako k půjčení elektrických koloběžek nebo kol, které Uber již nějakou dobu také nabízí.
Výše zobrazený koncept hubu v texaském Dallasu má mimo těchto výsad k dispozici také množství restaurací, obchod s potravinami, ale třeba i sportovní hřiště nebo coworkingové prostory. Vše tak odpovídá moderním standardům a službám, které často využívají právě ti, jež se místo vlastního auta dopravují alternativními způsoby a sdílená ekonomika jim není cizí.
Některé další návrhy zase operují s výstavbou mohutné zeleně, přesněji veřejných parků, které přistávací plochu a budovu obklopují. Přeci jen, doplnění o park se stromy dokáže částečně absorbovat například hluk, znečištění a také obecně přidá příjemnější pocit z prostředí, které je jinak převážně betonovou džunglí. Podobně na to šli například i architekti v asijském Singapuru, kteří vystavěli novou podobu letiště přímo propojenou s unikátním vnitřím parkem, vodopádem a dokonce i lesem.
Uber má před sebou každopádně obrovské plány, které mohou sice s ohledem na brzké testování a několik let do zahájení provozu, působit trochu odvážně, ale přeci jen jde o společnost, jejíž hodnota po nedávném vstupu na burzu převyšuje 70 miliard dolarů a která má za sebou silné investory. Ti Uberu v minulosti svěřili téměř 25 miliard dolarů.
Podívejte se na další vizuály elektrického letadla a skyportů:
Foto: Uber