O testování produktů je zájem. Startup Evy Čejkové s investicí od Heureky zažil rekordní rok

Firmy si podle zakladatelky uvědomily význam kvalitních a objektivních recenzí. I díky tomu se Testuj.to přetočilo do zisku.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

eva-cejkova

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Eva Čejková, zakladatelka Ženy s.r.o. a startupu Testuj.to

0Zobrazit komentáře

Evu Čejkovou sice někteří během budování jejího startupu odrazovali a říkali jí, ať raději skončí, ale zakladatelka Testuj.to se nevzdala a postupně se svým týmem dosahuje na důležité milníky. Už předloni přilákala investici od cenového srovnávače Heureka, se kterým propojila své recenze, a loni se její komunitní byznys pro testování produktů poprvé překlopil do černých čísel. To vše při rekordních hospodářských výsledcích, které ukazují, že firma po třech letech existence dosáhla na obrat ve výši 14,5 milionu korun.

Původně rozjela dnes čtyřicetiletá Eva Čejková komunitu Ženy s.r.o., v rámci níž se testovaly produkty všeho druhu a psaly uživatelské recenze. Když nakonec pod jednu střechu sdružila přes 100 tisíc aktivních testerek, stal se z toho samostatný byznys. Testuj.to dnes jako marketingový nástroj pomáhá značkám s generováním co možná nejobjektivnějších recenzí. Ty pomáhají navyšovat online prodeje, jelikož při rozhodování zákazníků hrají důležitou roli.

„K rekordním hospodářským výsledkům v roce 2021 přispěl fakt, že si firmy uvědomily význam kvalitních a objektivních recenzí, které Testuj.to přináší. Zájem potvrzuje i navýšení počtu testovaných produktů téměř o 25 procent a nárůst registrovaných uživatelů, kteří mají zájem testovat, o 90 procent. Tím se značkám u Testuj.to otevírá širší spektrum ověřených osob, které vyjádřily vážný zájem přispět k jejich produktu objektivním hodnocením,“ hodnotí loňský rok zakladatelka a výkonná ředitelka startupu.

S kvalitními recenzemi do světa

V našem loňském podcastu Čejková popisovala, jak se jí podařilo vybudovat velkou komunitu, na jejíž přímé zkušenosti s vybranými produkty spoléhá stále více značek. Meziroční růst tržeb činil 245 procent a stále větší poptávka po recenzích jak ze strany firem, tak i ze strany zákazníků v roce 2020 přilákala také Heureku. Ta do projektu vložila přibližně pět milionů korun výměnou za patnáctiprocentní podíl s možností navýšení na čtyřicet procent do dvou let spolupráce.

„My získáme nový zdroj kvalitních recenzí a nové možnosti spolupráce se otevírají také pro naše partnery, kteří díky tomu získají přístup k systému, který jim zprostředkuje kontakt ke komunitě testerů,“ vysvětloval tehdy motivaci pro spolupráci šéf Heureky Tomáš Braverman. Testuj.to se i díky spolupráci s Heurekou podařilo expandovat s recenzemi přeloženými do čtrnácti jazyků do regionálních e-shopů a srovnávačů v devíti zemích. S přímým generováním recenzí již působí na Slovensku, letos otevře Maďarsko a zvažuje další země.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Největší zájem v loňském roce registrovala testovací komunita startupu o elektrospotřebiče, farmacii či kosmetiku. „Zájem ze strany testujících byl enormní. Vliv na to měl vývoj rezidenčního trhu, kdy si lidé zařizovali nové bydlení a možnost testování uvítali. Jednalo se například o značky Groupe SEB, Braun, Stada/Walmar a Henkel,“ popisuje Michal Slavev, provozní ředitel Testuj.to.

Největší obrat testovací startup registroval v prosinci, kdy činil téměř 2,5 milionu korun. Firmy chtěly logicky ukázat své produkty v nejsilnější předvánoční sezoně. Dva miliony korun pak obrat pokořil ještě loni v dubnu. Zatímco v roce 2020 projekt Testuj.to uskutečnil celkem 276 testování, loni proběhlo 337 testovacích výzev a růst by měl pokračovat i v letošním roce. Souvisí s tím jak plánovaná expanze, tak i zvětšování obchodního týmu a rozšiřování testovacích komunit o další zájmové skupiny a influencery.

Každé dva týdny ukazujeme, co zajímavého se děje nejen v českých startupech.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Medvědí tlapy plné peněz i oříšků. Grizly.cz si letos sáhne na 600 milionů a chroupat učí i Maďary

Zatímco v roce 2019 obchod Dominika Píchala utržil 290 milionů, loni to bylo 410 milionů a letos chce vyrůst o dalších aspoň 40 procent.

Luboš KrečLuboš Kreč

dominik-sklad-min

Foto: Grizly.cz

Dominik Píchal, zakladatel e-shopu Grizly.cz

0Zobrazit komentáře

Co pojí velkého hnědého medvěda s malou rezavou veverkou? Třeba olomoucký e-shop Grizly.cz, který se specializuje na oříšky všeho druhu. A je v tom náramně úspěšný, protože každoročně roste o desítky procent. Výjimkou nebyl ani rok 2021. A jíst zdravé pochutiny a sušené ovoce už učí nejen Čechy, ale i Slováky a Poláky.

Dominik Píchal, který za úspěšným internetovým obchodem stojí, jej v roce 2013 začal budovat jako z nouze ctnost – e-shop mu přenechal jeho otec, který prodával džíny značky Chaos a moc se mu s internetovým obchodem nedařilo. Ani junior, který se nejprve specializoval na přípravky pro sportovce a kulturisty, nejdřív žádné úspěchy neslavil. Jenže v roce 2015 přidal do sortimentu zdravou výživu a následovala… raketa.

A to doslova, protože Píchalův e-shop najednou vystřelil takovou rychlostí, že do něj v roce 2020 investovala finanční skupina eRockets, mezi jejíž podílníky patří například brněnský spoluzakladatel Kiwi.com a miliardář Jiří Hlavenka. V tempu ale nepolevila ani poté, co Hlavenka a spol. získali ve firmě 15 procent. Jestliže v roce 2019 utržil Grizly.cz zhruba 150 milionů korun a předloni 290 milionů, loni to už bylo 410 milionů.

A letos? „Plánujeme růst okolo 40 procent,“ říká třicetiletý byznysmen s tím, že sice oproti minulým rokům počítají s o něco pomalejším byznysovým bobtnáním, ale že se soustředí víc na kvalitu a hlavně robustnost firmy jako takové. „Rok 2022 je ve znamení výroby a obchodu. Rádi bychom naplnili vizi toho, že jsme moderní český výrobce potravin. Máme okolo 130 lidí, v rámci obchodní strategie vstupujeme na nové trhy a chystáme se do offlinu.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na konci roku 2021 pak e-shop, který už kromě Česka působí i na Slovensku, začal nabízet své zboží také v Polsku, letos přišlo na řadu i Maďarsko. „Není to vůbec jednoduché expandovat na online trhu potravin. Učíme se spoustu nových věcí, oříškové zvyklosti jsou trochu odlišné od Česka. Nicméně máme dobrý tým, takže věřím, že to poroste. Na tento rok máme naplánované tržby na polském trhu na 10 milionů korun. Trh pro nás musí být alespoň lehce ziskový. Nejdeme cestou expanze, že bychom nacpali spoustu peněz do marketingu a věřili, že se to překlopí. Jdeme krůček po krůčku,“ vysvětluje pro CzechCrunch Píchal.

Grizly funguje tak, že oříšky nebo sušené ovoce nakupuje většinou u zahraničních dodavatelů, třeba kešu vozí z Vietnamu, mandle ze španělské Andalusie, dýňová semínka ze Slovenska. Ty pak balí ve svých halách u Olomouce a prodává je primárně přes e-shop. Jeho nabídka ale postupně nabývá.

„Naší ambicí je, abychom kromě oříšků, sušeného ovoce a semínek měli silné vlastní zastoupení i v dalších produktových řadách podle kategorizace webu, například džemy, medy, čokolády. Hodně nás baví segment oříškových past. Pro tuto výrobu pořizujeme novou technologii a plánujeme v tomto segmentu růst,“ říká Píchal.