Oblíbené seriály i hůře hodnocené filmy, které ale stejně táhnou. Netflix ukázal nejsledovanější tituly
Netflix jen málokdy zmiňuje konkrétní čísla sledovanosti svých titulů. Většinou se tak dozvíme jen počet přehrání u těch největších hitů. Nedávno ale vedení firmy ukázalo více informací, z nichž lze vyvodit zajímavé závěry. Například to, že zatímco nejsledovanější seriály bývají také dobře hodnocené, pro nejsledovanější filmy stejná rovnice neplatí.
Žebříčku nejpopulárnějších seriálů na Netflixu s náskokem dominuje historické melodrama Bridgertonovi, které si za měsíc od premiéry pustilo přes 82 milionů domácností. Málokdo podobný výkon čekal od nového titulu s většinou málo známými herci. Šéf Netflixu Reed Hastings to ostatně označil za jedno z kouzel. Třeba Disney má dobře rozplánované spolehlivé franšízy, podobné překvapení ale asi nenabídne.
Pro Netflix ostatně něco podobného platí hned pro druhou příčku, francouzsky mluvený seriál Lupin se 76 miliony zhlédnutími. Stejné číslo pak hlásí Zaklínač a dále se v žebříčku objevují Stranger Things, Papírový dům nebo Dámský gambit, dobře nebo skvěle přijaté tituly. Zajímavostí může být, že téměř ve všech případech jde o seriály z loňského nebo letošního roku. Podíl na tom má nejspíš pandemie, ale jistě také růst streamovací služby.
Možná také nebude dlouho trvat, než se žebříček nejpopulárnějších seriálů výrazně promění. V diskuzi na konferenci Code spoluředitel Netflixu Ted Sarandos zmínil Hru o oliheň, která prý válcuje sledovanost po celém světě. Korejský seriál, popisovaný jako temnější, krvavější Hunger Games, byl mířen primárně na domácí publikum, podařilo se mu však prorazit všude jinde. Sarandos tak zmínil, že na Netflixu nejspíš půjde o největší neanglicky mluvený debut, ale možná vůbec největší debut.
Žebříčku filmů s 99 miliony přehrání stále dominuje Vyproštění, následované snímky jako V pasti (Bird Box), Spravedlnost podle Spensera, 6 Underground a Vražda na jachtě. Z první desítky nejsledovanějších nedostal ani jeden titul od kritiky i diváků lepší než mírně nadprůměrné hodnocení. Jakto?
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsMožná napoví ještě další dvojice žebříčků, které Netflix odhalil poprvé. Ukazují počet hodin, jaký diváci s jednotlivými seriály a filmy strávili. Jelikož u počtu diváků streamovací služba za zhlédnutí počítá jen dvě minuty přehrávání, často se spekuluje o vypovídající hodnotě čísel. Nakonec se ale žebříčky celkového času přehrávání poměrně blíží těm standardním. Na prvních místech jsou opět Bridgertonovi, Stranger Things nebo Zaklínač a u filmů V pasti, Vyproštění nebo 6 Underground.
Přesto lze vysledovat několik odlišností. V žebříčku s přehranými hodinami se například vůbec neobjevuje seriál Sex/život, který byl u „počtu zhlédnutí‘ třetí. Může to být tím, že ho kvůli tématu chtělo mnoho lidí vyzkoušet, ale poměrně rychle o něj ztratili zájem (web Rotten Tomatoes hlásí jen 34 procent pozitivních recenzí diváků a jen 23 procent od kritiky). Tento fenomén naopak nebude platit pro filmy, takže žebříčky „počtu zhlédnutí“ a počtu přehraných hodin jsou si blíže.
Co na streamovací službě znamená úspěch
Zveřejněné statistiky pak mají ještě další aspekt, zásadní pro fungování dnešního filmového a televizního průmyslu. Netflix totiž čísla sledovanosti zveřejňuje jen málokdy – a to ještě pouze pro ty nejpopulárnější tituly. Ted Sarandos proto zmínil, že se snaží být vůči tvůrcům i trhu obecně více transparentní. Sám přitom ovšem poznamenal, že Netflix pro mnohé působí jako černá skříňka.
Revealed at #CodeCon: Netflix most popular series & films https://t.co/8YkGPyohpR pic.twitter.com/EgiHzaFxlu
— Recode (@Recode) September 27, 2021
Rozšíření počtu a vlivu streamovacích služeb poměrně komplikuje koncept „úspěchu“ v zábavním průmyslu. V případě filmu vydaného v kině nebo pořadu vysílaného v televizi je jednoduché ho kvantifikovat, ať už počtem prodaných vstupenek nebo počtem diváků. Čísla zhlédnutí jsou pro Netflix a ostatní také zásadní, jednak si je ale často nechávají pro sebe a jednak mohou být jen částečně směrodatné. Streamovací služba nevydělává z počtu zhlédnutí, ale z počtu předplatných pro veškerý obsah najednou.
Netflix si velice detailní statistiky o různých souvislostech mezi získávání předplatitelů a úspěšností titulů interně jistě vede, ale nevidí potřebu je sdílet dále. Podle Sarandose při schvalování nových projektů ani není nejlepší řídit se čísly z těch předchozích, protože snažit se na jejich základě zpětně vytvořit úspěšný příběh prý moc nefunguje.
Z hlediska tvůrců je ale situace jiná. Podle úspěšnosti jejich děl se odvíjí výpočty odměn a totéž má velký vliv při vyjednávání smluv s produkčními a distribučními společnostmi (kam spadá i Netflix). Evropská asociace filmařů Federation of European Screen Directors proto letos v únoru streamovací služby vyzvala ke sdílení většího objemu dat, podle nichž pak budou tvůrci schopni vyjednat adekvátní finanční ohodnocení.
V poslední době se objevily dva případy, kdy se měření úspěchu a vlivu streamovacích služeb stalo důvodem kontroverze. Na konci července podala Scarlett Johansson žalobu na Disney, které prý nedodrželo podmínky jejich smlouvy o způsobu distribuce filmu Black Widow. Kvůli tomu měla přijít až o desítky milionů dolarů. Před několika dny pak médii proběhla zpráva, v níž se Apple měl snažit zdůvodnit pracovníkům z filmových a televizních štábů, proč jim platí méně než ostatní streamovací služby.
Mezinárodním odborům pro filmaře International Alliance of Theatrical Stage Employees prý tvrdil, že Apple TV+ má ve Spojených státech a Kanadě pod dvacet milionů předplatitelů, tedy podstatně méně než konkurence. Proto má jako jinak nejhodnotnější firma na světě nárok platit pracovníkům nižší odměny. Oficiálně Apple počty předplatitelů své streamovací služby nikdy nezveřejnil.