Obří čtvrtletí pro elitní čtyřku. Apple spolkl Microsoft jen v tržbách za iPhony, Facebook s Googlem táhly reklamy

Cook, Nadella, Pitchai, Zuckerberg, šéfové velké technologické čtyřky

Foto: CzechCrunch

Blíží se konec dubna, což se v technologickém světě nese v duchu zveřejňování hospodářských výsledků těch největších společností za první letošní čtvrtletí. A minimálně v Applu, Microsoftu, Facebooku a Googlu šlo o velkou jízdu. Vedení všech firem a jejich akcionáři si mohou mnout ruce, ovšem pokud hledáme toho, kdo uplynulý kvartál zboural, musíme zavítat do kalifornského Cupertina.

Applu se úvodní měsíce letošního roku povedly na výbornou. Utržil celkem 89,6 miliardy dolarů, tedy o 53,6 procenta více než před rokem, a jeho čistý zisk se vyšplhal na hranici 23,6 miliardy dolarů. To je více než dvojnásobný růst oproti stejnému období v minulém roce, kdy zaznamenal zisk necelých 11,3 miliardy dolarů. Procentuálně řečeno: zisk je vyšší o 110 procent.

Společnosti pod vedením Tima Cooka se dařilo snad na všech produktových frontách. Tradičně se skvěle vedlo iPhonům, jejichž prodeje i díky nejnovější generaci s označením 12 dosáhly hodnoty 48 miliard dolarů (oproti 29 miliardám před rokem). Počet prodaných telefonů Apple už pár let nezveřejňuje, ale podle odhadů analytiků ze Strategy Analytics si lidé měli zakoupit přes 57 milionů kusů (meziročně o 44 procent více).

Možná největším překvapením je ale růst Maců, které Applu vygenerovaly tržby 9,1 miliardy dolarů. Samozřejmě bez započítání nových iMaců, které firma nedávno teprve představila. Rostl také segment iPadů (7,8 miliardy dolarů) a zvýšil se i zájem o Apple Watch a nositelnou elektroniku, produkty do domácnosti a jiné doplňky. Na 16,9 miliardy dolarů pak vyrostly také služby, od iCloudu přes Apple Music až po Apple TV+.

iphone12pro

Modrý iPhone 12 Pro

Foto: Apple

Pro Apple jde nepochybně o vydařené období, což potvrdil i jeho šéf, na druhou stranu jsou tyto údaje srovnávány s dobou, kdy svět „zastavila“ pandemie. Proto mohou být tyto nárůsty tak vysoké. Apple nicméně z pandemické situace vytěžil maximum, což potvrzuje i fakt, že se Macy staly po iPhonech druhou nejrychleji rostoucí kategorií. A počítačovému segmentu se dařilo také v Microsoftu.

Technologický obr z washingtonského Redmondu, kterému šéfuje Satya Nadella, sice tak výrazně netěží z výroby vlastních strojů (byť jeho řada Surface narostla o 12 procent), ale zato má dobré výsledky z prodeje služeb, typicky produktivního balíčku Office pro firmy a jednotlivce. V této kategorii Microsoft zaznamenal tržby na úrovni 13,6 miliardy dolarů s 15procentním meziročním růstem.

Podle očekávání ale nejvíce rostl jeho cloudový byznys, který se za první kvartál letošního roku zvýšil na hranici 15,1 miliardy, tedy o 23 procent více než před rokem. Konkrétně řešení Azure mělo velké tempo a vyrostlo o 50 procent, přičemž oblast serverových produktů a cloudových služeb narostla o 26 procent. Dobré výsledky měl i Xbox.

Celkově pak Microsoft dosáhl na tržby ve výši 41,7 miliardy dolarů (o 19 procent více v meziročním srovnání) a jeho čistý zisk vyrostl o úctyhodných 44 procent na 15,5 miliardy dolarů. Nabízí se ale zajímavé srovnání – to, co Microsoft v uplynulém kvartálu utržil napříč celým svým byznysem, udělal Apple jen s iPhony. A ještě zhruba šest miliard přidal.

Nejsilnější první kvartál pro Facebook

Budeme se opakovat, ale stejně jako Apple a Microsoft rostl v uplynulém čtvrtletí i Facebook s Markem Zuckerbergem za kormidlem. Jeho tržby dosáhly hranice 26,2 miliardy dolarů, což je o 48 procent více oproti stejnému období v loňském roce (17,7 miliardy) a rovnou o zhruba tři miliardy dolarů více, než očekávali analytici. Po stránce čistého zisku zaznamenal 9,5 miliardy, tedy o 94 procent více v meziročním srovnání.

Zásadní dopad na toto skóre měly prodeje z reklamy. Facebooku se v prvním kvartálu roku 2021 podařilo zvýšit průměrnou cenu za reklamu o 30 procent a také dokázal o 12 procent navýšit počet doručených reklam. Navíc očekává, že v podobném tempu to bude pokračovat napříč celým rokem, byť mu klacky pod nohy hází Apple, který jeho příjmy z reklam na iPhonech a iPadech omezuje.

Zuckerberg během ohlašování výsledků zmínil, že je v zájmu celé firmy se více soustředit na nové oblasti jako rozšířenou a virtuální realitu nebo e-commerce. Co se samotné sociální sítě týče, na ní bylo v uplynulém období měsíčně aktivních 50 milionů uživatelů s tím, že za poslední měsíc Facebook alespoň jednou použilo rekordní 2,85 miliardy lidí.

mark-zuckerberg-facebook1

Mark Zuckerberg, zakladatel a šéf Facebooku

Foto: Anthony Quintano/Flickr

A co Google, respektive jeho mateřská společnost Alphabet? I ta zažila skvělé první tři měsíce letošního roku. Nejen, že se jí meziročně zvýšily tržby o 34 procent na 55,2 miliardy dolarů, ale dosáhla trojnásobného zisku oproti minulému roku. Ten činil 17,9 miliardy dolarů. A děkovat může především svému reklamnímu byznysu a cloudovým službám.

Jeho nasazené reklamy se postaraly o tržby ve výši 44,6 miliardy dolarů, tedy o 32 procent více ve srovnání se stejným obdobím minulého roku, přičemž jen z YouTube plynulo asi 6 miliard. Silnou měrou se na výsledcích podepsala i pandemie koronaviru, díky níž rostl i Google Cloud a zaznamenal tržby okolo 4 miliard dolarů, jen lehce pod očekáváními analytiků.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.